Primo BMX cranks voor DH; waar haal ik een 104 spider?
Moderator:Beheerders
Ik heb altijd met 175's gereden en het is me nooit echt opgevallen maar de laatste keer in BWB vaak last gehad van mn cranks tegen de stenen. Toen reed ik met de M1, nu ga ik naar Morzine met de M3 en ben nog bezig met een crankset te zoeken. Moet dus wel op redelijk korte termijn.
Ik heb een aantal opties:
XT (130 euro)
Voor: Redelijk licht, weinig flex t.o.v. niet-HT cranks, goedkoop
Tegen: niet heel sterk
Diabolus (250 euro)
Voor: zero flex, mooi
Tegen: duur, 165mm en 170mm moeilijk te vinden
Saint (130 euro)
Voor: ?
Tegen: Niet veel positiefs over gehoord (XT zou beter zijn?)
Middleburns (vanaf 200 euro)
Voor: licht
Tegen: duur, verkrijgbaarheid
BMX cranks (>150):
Voor: geen flex
Tegen: klooien met bashring en chainguide, zwaar, moeilijk te vinden, nieuw vrij duur
Qua looks vind ik de Diabolus het mooist maar voor de M3 maakt het me eigenlijk niet zoveel uit.
Iemand ervaringen met de Saints of gewoon een goed advies? BMX cranks lijkt me ook prima maar dan moet ik wel een goeie oplossing hebben voor die bashring en de chainguide. Ik weet dat ik dan een crankset moet hebben met een spider maar ik weet niet waar op te letten met de passing. Ik rij momenteel met een mix van een system 1 en 2.
Ik heb een aantal opties:
XT (130 euro)
Voor: Redelijk licht, weinig flex t.o.v. niet-HT cranks, goedkoop
Tegen: niet heel sterk
Diabolus (250 euro)
Voor: zero flex, mooi
Tegen: duur, 165mm en 170mm moeilijk te vinden
Saint (130 euro)
Middleburns (vanaf 200 euro)
Voor: licht
Tegen: duur, verkrijgbaarheid
BMX cranks (>150):
Voor: geen flex
Tegen: klooien met bashring en chainguide, zwaar, moeilijk te vinden, nieuw vrij duur
Qua looks vind ik de Diabolus het mooist maar voor de M3 maakt het me eigenlijk niet zoveel uit.
Iemand ervaringen met de Saints of gewoon een goed advies? BMX cranks lijkt me ook prima maar dan moet ik wel een goeie oplossing hebben voor die bashring en de chainguide. Ik weet dat ik dan een crankset moet hebben met een spider maar ik weet niet waar op te letten met de passing. Ik rij momenteel met een mix van een system 1 en 2.
Laatst gewijzigd door N I E L S op vr sep 14, 2007 2:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Dmr Extype

Extype CranksetThe Extype 2 piece Co-Moly crankset is designed to fit External bearing bottom brackets [The BB is not included, the Extype fits Shimano, FSA, Truvative etc external type bottom brackets]. The 2 piece construction [the drive side arm is welded to the axle], means superior strength and super easy fitment.We use an oversized 22mm, hollow, Cro. mo, heat-treated axle to shave the weight and maintain the strength.Our new 4 bolt, triple, forged alloy spider comes ready fitted to the crank and is driven by tough splines, not by the conventional single drive bolt, say goodbye to any creaks, sheared bolts or ovalised sprocket drive holes. The spider locks to the splines with a lock ring and spring clip. Spiders are available in 5 arm compact drive, or fit DMR Splinedrive chain discs [38t, 36t, 28t].Black or Chrome170mm or 175mm
Sizes
170mm
175mm
Weight
tbc
Misschien een optie, succes met zoeken.

Extype CranksetThe Extype 2 piece Co-Moly crankset is designed to fit External bearing bottom brackets [The BB is not included, the Extype fits Shimano, FSA, Truvative etc external type bottom brackets]. The 2 piece construction [the drive side arm is welded to the axle], means superior strength and super easy fitment.We use an oversized 22mm, hollow, Cro. mo, heat-treated axle to shave the weight and maintain the strength.Our new 4 bolt, triple, forged alloy spider comes ready fitted to the crank and is driven by tough splines, not by the conventional single drive bolt, say goodbye to any creaks, sheared bolts or ovalised sprocket drive holes. The spider locks to the splines with a lock ring and spring clip. Spiders are available in 5 arm compact drive, or fit DMR Splinedrive chain discs [38t, 36t, 28t].Black or Chrome170mm or 175mm
Sizes
170mm
175mm
Weight
tbc
Misschien een optie, succes met zoeken.
Life begins at the end of your comfortzone.
Re: Cranks voor de M3
Ikzelf rij al 3 jaar met saint, mijn vriend nu een jaartje. Beide zero problemen gehad... Ik rij zelfs nog steeds met de zelfde lagers... Ze kunnen goed tegen een stootje en ze zijn best mooi. Diabolus is zeer mooi en goed, alleen vallen de lagers daar zwaar tegenN I E L S schreef:
Saint (130 euro)

Ik rij zelf nu anderhalf jaar met Diabolus, geen probleem met de lagers. Truuk is om hem niet te vast (of te los te draaien) en om de juiste hoeveelheid spacers te gebruiken. Dat moet secuur omdat je het niet voelt of hij vast zit of niet.Gieleuh schreef:Ikzelf rij al 3 jaar met saint, mijn vriend nu een jaartje. Beide zero problemen gehad... Ik rij zelfs nog steeds met de zelfde lagers... Ze kunnen goed tegen een stootje en ze zijn best mooi. Diabolus is zeer mooi en goed, alleen vallen de lagers daar zwaar tegenN I E L S schreef:
Saint (130 euro)
-
- Contacteer:
Ben ook aan mijn zoveelste setje X-type lagers bezig,ondanks montage precies volgens voorschrift
Heb mezelf ook beloofd dat dit het laatste setje X-type lagers is,hierna ook Saint-lagers proberen,Diabolus crancks bevallen dan weer wèl goed..............(en de lagers kunnen schijnbaar uitgewisseld worden
)Wel jammer want de X-types zijn wel BLING!!!

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
- cyberhawk
- Contacteer:
CRC (chain reaction cycles) voor al uw spulletjes tegen goedkope prijzen !!
@ niels >> ff mailen voor welke spider je nodig hebt ik dacht de azonic..
en je krijgt altijd de goede spider aangewezen MET reden waarom
(niet zomaar van deze moet je hebbe) ff vermelden hoe dik je as is van je BB
4 en 5 bolt opties en te runne met chainguide en bash !..
(waar dit topic mee begon als je nog steeds aan 3piece cranks zit te denken..)
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=578
waarom er zoveel tegenspraak is met de lagers weet ik niet ?
ik heb saints een jaar met de BB gedaan totdat ie ging kraken en piepen (maar geen speling!!!)
nu een jaar RFace cups..ook goed nog geen probs..
tis wel zo dat ik met de saint cups vele malen meer fouten en klappen heb gemaakt omdat ik nog in mn beginnende leerfase zat!!!!
en dus eigenlijk meer respect heb voor deze..
maar ik ga misschien tijdelijk trialen met 175mm saints met RF cups en dan zulle we wel zien hoelang ze t uithouden
Cup revisie:
PS : trek de plastic spacer// mofje eruit van binne uit duwen
mep je lager eruit en koop een setje Max bearings.. en pers deze erin
tis wat werk maar ze gaan langer mee
ik heb ook gehoord dat je achter de cup een gaatje kan boren om vet erin te spuiten,
werkt kennelijk ook voor de levensduur
@ niels >> ff mailen voor welke spider je nodig hebt ik dacht de azonic..
en je krijgt altijd de goede spider aangewezen MET reden waarom
(niet zomaar van deze moet je hebbe) ff vermelden hoe dik je as is van je BB
4 en 5 bolt opties en te runne met chainguide en bash !..
(waar dit topic mee begon als je nog steeds aan 3piece cranks zit te denken..)
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=578
waarom er zoveel tegenspraak is met de lagers weet ik niet ?

ik heb saints een jaar met de BB gedaan totdat ie ging kraken en piepen (maar geen speling!!!)
nu een jaar RFace cups..ook goed nog geen probs..
tis wel zo dat ik met de saint cups vele malen meer fouten en klappen heb gemaakt omdat ik nog in mn beginnende leerfase zat!!!!
en dus eigenlijk meer respect heb voor deze..
maar ik ga misschien tijdelijk trialen met 175mm saints met RF cups en dan zulle we wel zien hoelang ze t uithouden

Cup revisie:
PS : trek de plastic spacer// mofje eruit van binne uit duwen
mep je lager eruit en koop een setje Max bearings.. en pers deze erin
tis wat werk maar ze gaan langer mee
ik heb ook gehoord dat je achter de cup een gaatje kan boren om vet erin te spuiten,
werkt kennelijk ook voor de levensduur

waar heb je die saint cranks gevonden voor 130N I E L S schreef:
Saint (130 euro)

gr Jasper
Zelf heb ik XT cranks ook een tijd voor DH gebruikt. In BWB helaas het schroefdraad eruit gereden na een kleine tik tegen een steen. Toevallig 2 dagen later iemand anders gezien die 'm krom gereden had. Zal wel toeval zijn maar feit blijft dat ie niet gemaakt is voor DH.Djamgils schreef:Vind persoonlijk de Xt cranks een hele goede keus. Vriend van me rijdt al 3 jaar DH ermee en geen problemen. ik rijd nu een maand of 2 met XT cranks.
Aanbieding in Duitsland, maar die is uitverkocht want hij staat er niet meer op.jaspero schreef:waar heb je die saint cranks gevonden voor 130N I E L S schreef:...
gr Jasper
Ik rij met een 38 of 40.chendy schreef:O-T:
Omdat je toch met de cranks bezig bent, was ik eigenlijk benieuwd naar het formaat blad wat je gaat gebruiken. 36t of 38t?
@ NIELS: er is maar 1 goede spider dat is deze: http://www.e13components.com/product_superspider.html
Heb al wat andere spiders geprobeert, maar die verbuigen erg snel.
PB me als je hem nog zoekt.
Cheers S.
Heb al wat andere spiders geprobeert, maar die verbuigen erg snel.
PB me als je hem nog zoekt.
Cheers S.