5Rot A-derraileur binne !!! nu met pics !!!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

doen of niet doen ?

Peiling eindigde op ma jun 30, 2008 1:05 pm

niet doen
1
5%
wel doen
10
45%
dit is waanzin
11
50%

Totaal aantal stemmen: 22

cyberhawk
Contacteer:
5Rot A-derraileur binne !!! nu met pics !!!

Bericht door cyberhawk » ma jun 09, 2008 1:05 pm

ik heb vorig jaar al zitten kijken naar het mooie 5rot

nu is deze gozer in productie gegaan , maar heeft iemand of kent iemand , iemand
die mij hier wat rij ervaring over kan vertellen ?
met name het schakel moment ..
het gaat alleen om de achter derrie..

ik had met mn vakantie geld op t oog, hier nogal intresse in
maar het is een prijzig grapje CNC werk..

zie hier www.5rot.com

graag alleen functionele reply's aub
Laatst gewijzigd door cyberhawk op do sep 18, 2008 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

krot-racer

Bericht door krot-racer » ma jun 09, 2008 2:06 pm

holy shit 1505 euro :shock:

illuminatastigmata
Contacteer:

Re: iemand ervaring met 5Rot A-derraileur ?

Bericht door illuminatastigmata » ma jun 09, 2008 2:36 pm

@krot.............
cyberhawk schreef: graag alleen functionele reply's aub
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 09, 2008 2:42 pm

de prijs is idd functioneel om te weten ... maar dat wist ik al ... ;)

nu de reply's .......

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » ma jun 09, 2008 2:49 pm

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... light=rot5

In bovenstaand topic komt ROT5 ook even ter sprake,maar ervaring heeft er daarzo volgens mij ook niemand mee....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 09, 2008 3:00 pm

tja er staat niet meer dan ik bang voor was waar dit topic ook in zou veranderen..

ik heb al massa's vragen aan deze gozer gesteld..

ik krijg ook een sterkere derrie veer spec. voor DH erin
t vette is dat EEN hendel op en neer schakeld door de duim pad te swivelen omhoog of naar beneden voor het drukken (veranderd de klep intern)
er is ooit een auto erover heen gereden en nog steeds reviseer baar..(volg verkoper)
-voor de rockers> derrie bout breekt af op impact..dus derrie kooi blijft heel !!
ik krijg er alleen niet duidelijk uit of hij op zn versnellingen blijft "hangen " of doorschuift als je te-ver door drukt..

t laatste waar ik aan wil denken tijdens het biken .."of hij wel goed staat/geschakeld heeft?"

Sneeck

Bericht door Sneeck » ma jun 09, 2008 4:05 pm

Ik weet niet of je dit zal opvatten als functionele reply, but here iGo,

Wat moet je ermee op een downhill bak? Dat dat schroefke afbreekt staat gelijk garant dat de derri zich in het achterwiel zal nestelen. Het is niet zo dat je voor downhill veel schakelt, dus persoonlijk zie ik het nut er niet van in. x9 of xt is nog tot daaraantoe, die "financiele" klap kun je nog opvangen mocht je er problemen mee hebben, maar als je een derri wilt kopen die (wss) bijna de helft(!!) van de waarde van je fiets is zul je toch wel even schrikken als je na de 3rde run een mooie steen tegen de kooi slaat en het hele zooitje gereviseerd(aka vervangen) moet worden. Dat er toevallig een auto over heen heeft gereden wil niets zeggen dat het heel blijft op een dh track.

Tis een heel mooi ding, maar hoort door het prijskaartje niet thuis op een downhill machine. Risico voor damage is te groot IMHO.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 09, 2008 7:29 pm

:lol: dat je dit serieus overweegt om te kopen.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma jun 09, 2008 9:38 pm

illuminatastigmata schreef:http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... light=rot5

In bovenstaand topic komt ROT5 ook even ter sprake,maar ervaring heeft er daarzo volgens mij ook niemand mee....
Dat is maar een bla,bla,bla topic zoals zovelen.
Jammer dat je het aanhaalt/hier post.
cyberhawk schreef:graag alleen functionele reply's aub
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 10, 2008 7:44 am

ik ga niet alles quoten,, dus zo dan maar ff

@jamgirls.. ja :lol: :lol: :lol: ik heb het geld ervoor .. :tongue:
hee tuig bedankt maarre :( hij was (bijna)de enige die teninste iets nuttigs poste..

2 dit ding zou niet meer moeten klapperen omdat hij door 2 cilinders stil wordt gehouden dus nog beter dan Sram of de shadow.. :)

+ als men goed naar de pic kijkt op de site zie je dat de kooi iets boven het midden scharniert ipv bovenin bij andere derries
dit maakt de ketting spanning makkelijker en hoger ook in kleine gears..
er zitten imo veel voordelen aan ..
en hij is gewoon VET :surprice:

waarom hoort dit door de prijs niet thuis op een dh bak ?
een fox 40 nu 1995,- bij sabma.. en frames zijn duurder..
waar moet je dan mee rijden ?
DH stuurtje van 130 E ? met bij passende zadel pen van easton nee das functioneel op de dh ?
en als de ophang bout breekt door impact is idd kut..maar met een derrie guard (spec. of 4jeri)
breekt de derrie dus tis altijd een beetje kut kiezen..
ik denk dat ik ook de mech guard erop laat..

dattie de helft van mn fiets zou kosten vind in beledigend :shutup: maar ik zal t als een grapje op vatten ;)

kijk ik had grote plannen dit jaar maar door mijn werk kan ik tot nu toe nog steeds geen vrij(vakantie) nemen ,
dit is om de verloren vrije tijd goed te maken ... :D
maar hij moet natuurlijk wel functioneel zijn ...
want ik kan m over een maand of 3 moeilijk ineens te koop zette op DP als hij niet lekker werkt ;)
uberhaubt of er mensen zijn met t geld ervoor of intresse... :evil:
volgend jaar krijg ik gewoon weer vakantie geld, en ga ik dan wel een maand lang op vakantie..

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 8:27 am

cyberhawk schreef: @djamgils.. ja :lol: :lol: :lol: ik heb het geld ervoor .. :tongue:

2 dit ding zou niet meer moeten klapperen omdat hij door 2 cilinders stil wordt gehouden dus nog beter dan Sram of de shadow.. :)
je kunt fietsen zo duur maken als je wilt en dat je het geld ervoor hebt maakt het nog niet een nuttige investering.

Wat is er mis met de huidige derailleurs? een setje sram x-9 met shifter heb je voor 100 euro. Die klapperen niet, werken heel goed en zijn bijna niet kapot te krijgen.
met een korte kooi (langer is niet nodig voor dh) heb je genoeg veerspanning op je ketting staan.

een schakelsysteem dat geen duidelijke voordelen biedt voor 1000euro kopen vindt ik gekkenwerk. Als het nou een gearbox frame was waar je 1000 euro meerprijs voor betaalt kan ik me beter in vinden.

Hij had beter een hydraulische gearbox kunnen ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Djamgils op di jun 10, 2008 11:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » di jun 10, 2008 11:24 am

complete waanzin! Dat iemand serieus overweegt dit aan te schaffen, waanzin ten top. Wel 'n ultiem poserspeeltje natuurlijk.

hubertje

Bericht door hubertje » di jun 10, 2008 11:55 am

Ik vind 'm prachtig. Dat mag ook eens gezegd worden.

Moest ik kunnen, ik zou't doen, alleen al om te weten wat het geeft. Hoe wil je anders objectieve comment hebben erop als niemand 'm durft testen. En hoe weet je wat de voordelen zijn?

Kan me voorstellen dat we binnen 10 jaar allemaal hydro rijden.

Doen en bevindingen posten zou ik zeggen.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 12:35 pm

hubertje schreef:Ik vind 'm prachtig. Dat mag ook eens gezegd worden.

Moest ik kunnen, ik zou't doen, alleen al om te weten wat het geeft. Hoe wil je anders objectieve comment hebben erop als niemand 'm durft testen. En hoe weet je wat de voordelen zijn?

Kan me voorstellen dat we binnen 10 jaar allemaal hydro rijden.

Doen en bevindingen posten zou ik zeggen.
Bedoel je dan over 10 jaar met hydraulische derailleurs. Of dat we over 10 jaar met een nog niet bekend schakelsysteem rijden waarvan de actuatie met hydrauliek gebeurt?
Want ik verwacht dat over 5 jaar alle fietsen (dh en fr) met gearboxen worden uitgevoerd. Daar is het wellicht een optie om hydraulische actuatie toe te passen.

Maar ik verwacht niet dat we over 10 jaar allemaal met hydraulische derailleurs rijden. Zowieso zie ik nog steeds niet de voordelen van de hydraulische actuatie.
Wat is er mis met de huidige schakelsystemen behalve dat de derailleur op een kwetsbare lokatie zit, dat de huidige lokatie ook bijdraagt aan het geveerde gewicht en dat de huidige lokatie niet altijd goed is voor pedaleer efficiency. En dit zijn 3 punten die niet veranderen met de hydraulische actuator.

hubertje

Bericht door hubertje » di jun 10, 2008 12:48 pm

Bedoel je dan over 10 jaar met hydraulische derailleurs. Of dat we over 10 jaar met een nog niet bekend schakelsysteem rijden waarvan de actuatie met hydrauliek gebeurt?
Laatste. Hoewel ik derries niet uitsluit.
Een hydro derrie heeft volgens mij wel zijn voordelen, geen vuile kabels, constante druk, betere beheersing,... Lijkt me verder een erg mooi stukje techniek en ik ben benieuwd naar zijn effectieve voordelen/nadelen

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 10, 2008 1:37 pm

JUIST... dank je huub.. :)

1) niemand die nu loopt te katten weten de f@*k niet waar ze t over hebben

ik vraag revieuws of nuttige info ... of een mening met STEVIGE fundering
maar alleen kennisloos gesnauw en geouwehoer.. :?
met heel je sram , de kooi kan nog steeds bewegen door cable slack..dus staat niet vast..
deze staat vast dus zonder m getest te kunne hebben zou ik al durven zeggen dattie wel degenlijk beter zou zijn..
niemand kent dit ding dus waarom gelijk afkatten ?

en idd je fiets stervens duur maken heeft geen nut..als het doelloos is..!
wanneer is iets doelloos ? upgrade of verspilling // pimpen of gewoon patserachtig bling ?
maar als je kan kiezen tussen king alu of ti .. is ti toch iets leuker voor de meeste of niet ? tenzij je echt een kleurtje wil.. :arms:
of nieuwe saw discs koopt en de oude nog steeds goede vervangt omdat ze gewoon mooier zijn!( en iets beter)
en nog 10 redenen zo uit de mouw..

en dat gearbox..tja de een wel, ikke niet.
functioneel ja.. maar vind het frame er niet meer mooi door..
zelfs de honda vond ik lelijk (na een dag of 2 ;) )

en poser speeltje :? ..ach santa cruz steekt toch ook best iets te veel tijd aan design in de frames .. om ze mooier te maken ?

ik krijg te horen dat ik 2 weken levertijd heb.. dus ik moet even nog een begroting maken voor de vakantie..
en dan eind deze of volg. maand met wat overuren bestel ik m ..
review in 6 to 8 weeks ?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 1:58 pm

hubertje schreef:
Laatste. Hoewel ik derries niet uitsluit.
Een hydro derrie heeft volgens mij wel zijn voordelen, geen vuile kabels, constante druk, betere beheersing,... Lijkt me verder een erg mooi stukje techniek en ik ben benieuwd naar zijn effectieve voordelen/nadelen
1 keer per jaar je kabels vervangen is toch niet zon probleem?
wat bedoel je met constante druk? en waarom betere beheersing?

rest @ cyberhawk
wat bedoel je met cable slack cyberhawk?
De veer die de ketting strak houdt werkt bij sram net zo goed als bij rot.
De veer die de derailleur omhooghoudt werkt bij sram hetzelfde als bij rot.
Alleen de links rechts beweging is bij rot door hydrauliek vastgelegd en bij sram met een kabel en veer. Maar van die links rechts beweging heb ik nog nooit last van gehad bij sram.

Dit is mijn mening en mijn ervaring, en mijn insziens gebaseerd op een stevige fundering. Ik ben toch niet kennisloos aan het snauwen?

Ik geef toe dat het rot spul er netjes uit ziet en kennelijk gaat het bij jou meer om uiterlijk dan functie (gezien het feit dat je een gearbox afwijst omdat je het niet mooi vindt)

ff iets aangepast, laatste was niet aan jou bedoeld hubertje.
Laatst gewijzigd door Djamgils op di jun 10, 2008 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 10, 2008 2:05 pm

[quote="Djamgils"]

wat bedoel je met cable slack cyberhawk?
De veer die de ketting strak houdt werkt bij sram net zo goed als bij rot.
De veer die de derailleur omhooghoudt werkt bij sram hetzelfde als bij rot.

quote]

jij hebt m gehad ?

hubertje

Bericht door hubertje » di jun 10, 2008 2:10 pm

We gaan het hier voor 1 keer niet persoonlijk spelen.
Aan je ervaring met gewone derries twijfel ik niet, en ik kan je mening best begrijpen. Maar toch kan ik me voorstellen dat de 5Rot voordelen heeft, en ik wil'm zeker niet afschrijven voor ik (of minstens iemand) 'm getest heeft. Tot zo lang kunnen we ook moeilijk vergelijken met al de rest wat momenteel op de markt is denk ik.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 2:18 pm

@cyberhawk
Voor zover ik kan zien op de foto van rot ziet het er hetzelfde uit. Op beide plaatsen een torsieveer.

Maar heb jij echt zoveel problemen met hoe je huidige systeem werkt dat je het waard vindt om daar 1000 euro aan uit te geven?
en ok, je moet het proberen voordat je weet of iets beter is of niet. Maar dit vind ik wel heel weinig voordelen opleveren ten opzichte van kabel systemen.
Voordelen 5rot: duim wordt minder moe
minder klapperen (voor zover dat nu dan een probleem is met sram)
Nadelen : fucking 1000 euro
: wanneer iets kapot gaat probeer het dan maar ter plaatse te reparen

Een demper, vork, frame, wielen vind IK begrijpelijker om veel geld aan uit te geven. Voor mij is een derailleur een wegwerp/slijtage product.
Ook schakel Ik niet veel tijdens het DH-en, dus IK zou nooit een derailleur shifter combo kopen van 1000 euro.

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » di jun 10, 2008 2:39 pm

Wat een gezeur allemaal!
Je mag toch zelf weten waar je geld naar toe gaat, als iemand een PAUL derailleur koopt voor een oude school fietsje is het het super mooi, maar als iemand eens iets (duurs) nieuws wilt proberen is het mis.

En weinig schakelen tijdens downhill is ook onzin..
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 10, 2008 2:39 pm

KIJK een weg werp product.. ?

je laat op tijd je vork servicen voor dat ie ontploft ofzo..
je serviced op tijd je bearings in je frame..voordat ze vast rotten of breken ..
maar een mech niet..'t kan niet en waarom voor 5 tientjes een nieuwe. (XT)
en tja sram en shimano lijken voor de eerste beste ook op elkaar maar zijn niet hetzelfde..
ik heb geen sram omdat hij verder uitsteekt (kabel stop) dan een shimano..(vergeleken bij een maat van me)
en mn shadow heb ik nog niet eens gemonteerd...maar..

deze is ook service baar .. alles is los te krijgen bij deze gozer en anders stuur je m op.. ?

Afbeelding
alle lagers in een soep lepel

en ze zijn zeker niet t zelfde kijk maar naar de kooi .. die zit onder de bovenste pulley vast en de veer die erop zit ziet er een stuk stugger//steviger uit
die krijg je niet in een shimmi weggewerkt..
dit is een medium kooi BTW
Afbeelding

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 10, 2008 4:08 pm

je kunt alleen bij hem aan spare parts komen.
Sram en shimano over heel de wereld.

Hoe ver steekt die Rot5 uit?

Knap dat je kunt zien dat die veer stijver is.

hubertje

Bericht door hubertje » di jun 10, 2008 4:26 pm

Jij kan ook niet zien dattie niet stijver is, toch?

Stop met memmen alletwee, koop dat ding en zeg wat het geeft!

Sneeck

Bericht door Sneeck » di jun 10, 2008 5:04 pm

laatookmaar...

Plaats reactie