Nieuwe ontwikkelingen terugtrapnaaf?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Reprox
Nieuwe ontwikkelingen terugtrapnaaf?

Bericht door Reprox » wo aug 27, 2008 9:11 pm

Beste fietsers,

Heb nu al een tijdje een Hybride Batavus in de schuur staan en daar wil ik mee aan de slag! Hij heeft momenteel nog 3 versnellingen en trommelrem achter en v-brake voor
Maar wil hem nu singlespeed maken zonder remhendels aan het stuur oftewel een terugtrapnaaf. Nu ben ik bekend met de standaard terugtrapnaaf van oma fietsen en dergelijke.. Maar zijn er hedendaags nog vernieuwde verbeterde naven van te krijgen?

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo aug 27, 2008 9:29 pm

Je weet dat echte mannen gewoon fixie rijden?

(for your info: Ik heb ook geen fixie)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Het TUIG
Contacteer:

Re: Nieuwe ontwikkelingen terugtrapnaaf?

Bericht door Het TUIG » wo aug 27, 2008 9:38 pm

Reprox schreef:Maar zijn er hedendaags nog vernieuwde verbeterde naven van te krijgen?
Wat is er mis met de huidige remnaven?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Pino

Bericht door Pino » wo aug 27, 2008 10:22 pm

De remnaaf in de traditionele vorm is still going strong.

Minder bekend bij het grote Nederlandse publiek is dat veel versnellingsnaven (3, 7, 8 speed) van Shimano ook leverbaar zijn in een remnaaf uitvoering. Deze worden in Duitsland veel toegepast.

Op de Sparta Ion vor Duitsland wordt een crank-geactiveerde trommelrem gebruikt!
De Ion motor is niet geschikt voor en trommelrem, dus moesten ze iets anders verzinnen.

Pino

Bericht door Pino » wo aug 27, 2008 10:25 pm

Ooit ( zeventiger jaren van de voige eeuw) was er een duomatic. Even terugtrappen en je had een andere versnelling.
Ik ben er een paar jaar geleden naar aan het zoeken geweest, maar het concept was ook voor Chinezen en Taiwanezen "te simpel".

Optie is nog de mountaindrive, met een versnelling in het bracket. De overgangen zijn echter wat groot.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr aug 29, 2008 9:28 pm

Maar de versnellings remnaven remmen lang niet zo lekker als singlespeed remnaven.
Tevens krijg je er dan een versteller en bijbehorende kabel bij.
Of je nou echt zit te wachten op die sores op je fiets?

Reprox

Bericht door Reprox » vr aug 29, 2008 10:38 pm

didadunlop schreef:Je weet dat echte mannen gewoon fixie rijden?

(for your info: Ik heb ook geen fixie)
Echte mannen hebben ook borsthaar. Misschien dat hij later een heus mannen symbool word.
Het TUIG schreef:Wat is er mis met de huidige remnaven?
Niets, maar het is een fiets uit 2005 en standaard terugtrap naven doen wat oud aan.
Pino schreef:De remnaaf in de traditionele vorm is still going strong.

Minder bekend bij het grote Nederlandse publiek is dat veel versnellingsnaven (3, 7, 8 speed) van Shimano ook leverbaar zijn in een remnaaf uitvoering. Deze worden in Duitsland veel toegepast.

Op de Sparta Ion vor Duitsland wordt een crank-geactiveerde trommelrem gebruikt!
De Ion motor is niet geschikt voor en trommelrem, dus moesten ze iets anders verzinnen.
''De remnaaf in de traditionele vorm is still going strong.'' True..
Was benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen waren.
''Nieuwe'' of aparte dingen trek ook mijn aandacht wel.. Laat maar komen!
Het TUIG schreef:Maar de versnellings remnaven remmen lang niet zo lekker als singlespeed remnaven.
Tevens krijg je er dan een versteller en bijbehorende kabel bij.
Of je nou echt zit te wachten op die sores op je fiets?
Heb ook al gekeken naar geared naven met terugtraprem bij SRAM, en eerlijk gezegd ziet dat er zeer gelikt uit! De functie is een 2e.. dat is voor mij nog onbekend.
Drie woorden voor wat het moet worden:
Simpel
Degelijk
Bijzonder

Zal jullie even het frame opbouw uitleggen.
Het gaat om een alu frame met verticale dropouts met 28 inch al wielmaat.
Verder heeft er altijd een 3spd naaf met trommelrem (handrem) in gezeten (nexus)
Het frame heeft GEEN disc nokken of velgrem nokken!

Bedankt alvast heren!

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

mechelen biker

Bericht door mechelen biker » vr aug 29, 2008 11:09 pm

miss is in een cruiser shop gaan zien ;) die hebben meetstal ook trug trap naven

grtzz niels

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr aug 29, 2008 11:53 pm

Van de 3-versnellingsterugtrapremnaven is naar mijn idee de Shimano Nexus 3 de beste.
De huidige Sturmey's en SRAM's lopen naar mijn idee voor een perfectionist gewoon niet mooi genoeg.
Als je iets exclusiefs wil haal dan een naaf van 20 jaar en ouder uit een krot-fiets oid.
De oude Sachs remnaven,Favoriet naven,Gazelle naven en zelfs oude Velamos naven lopen beter dan de huidige SRAM,Shimano of Sturmey naven.

Persoonlijk vind ik het wel zonde om die oude meuk in een nieuw project te hangen.
Zelf kan ik het niet echt vinden met de huidige generatie versnellingsnaven omdat ze naar mijn idee gewoon te rouw of te zwaar lopen.
(Maar ik ben gewoon een zeikerd!)

Als het dan toch moet zou ik een oude Favoriet nemen.
Die zijn nog goed verchroomd,(glimmen hard en blijven dat doen)voelen direct aan en lopen gewoon netjes.

Succes! :thumbsup:

Reprox

Bericht door Reprox » za aug 30, 2008 12:57 pm

Afbeelding

Vanmorgen opgehaald! 15 euro bij LBS

Nu nog mooie velgen voor weinig!
Mavic A119 silver?

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

nishiki
Contacteer:

Bericht door nishiki » wo sep 24, 2008 9:32 pm

Reprox schreef:Afbeelding

Vanmorgen opgehaald! 15 euro bij LBS

Nu nog mooie velgen voor weinig!
Mavic A119 silver?

Groeten,
Daan
Da's toevalig, ik heb laatst dezelfde naaf in m'n hybride woonwerk fietsje gespaakt, met dezelfde uitgangspunten, geen kabels/handels e.d. meer op de fiets, maar gewoon simpel en een cleane look. Overigens was dit een 21 versn. fiets met verticale dropouts, hij heeft een magic gear van 42/18 , dus geen kettingspanner nodig.

Jij schijft dat je ook vertikale dropouts in je giant hebt, lijkt mij sterk, want hoe wordt dan de ketting gespannen?

Plaats reactie