Hallo,
Na regelmatig dit forum bezocht te hebben voor van alles en nog wat, heb ik besloten me ook aan te melden.
Met een aantel vrienden ben ik ongeveer 1.5 jaar geleden begonnen met "gewoon" mountainbiken op een hardtail.
Dit beviel me erg goed, iedere week (of meerdere keren per week) gingen we naar Zuid-Limburg, België (oa Dilsen) or ergens in de buurt mountainbiken.
Nu heb ik me pas geleden een Kona Coiler Deluxe, model 2006 gekocht voor het wat "zwaardere" werk en waar tevens ook nog enigszins mee geklommen kan worden, ook al weet ik dat het niet te vergelijken valt met een lichte hardtail.
Er zat geen pomp bij om de vork (Marzocchi 66 VF2) en achterdemper (Fox Dhx 4.0) op druk te brengen, dus heb ik me een SKS SAM pomp gekocht.
Nu was ik in de handleiding van de voorvork aan het kijken en daar stond dat de vork alleen opgepompt mag worden met een "speciale" pomp van Marzocchi zelf, gebruik van een andere pomp zou kunnen leiden tot schade aan de vork bla bla bla.
Zijn dit alleen verkoopspraatjes of is het echt zo dat deze vork alleen op druk gebracht mag worden met een pomp van Marzocchi?
Vraagje over pomp tbv voorvork
Moderator:Beheerders
Laatst gewijzigd door Jerres op do jul 23, 2009 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Re: Vraagje over pomp tbv voorvork
Maakt niet uit wel merk het isJerres schreef:Hallo,
Na regelmatig dit forum bezocht te hebben voor van alles en nog wat, heb ik besloten me ook aan te melden.
Met een aantel vrienden ben ik geveer 1.5 jaar geleden begonnen met "gewoon" mountainbiken op een hardtail.
Dit beviel me erg goed, iedere week (of meerdere keren per week) gingen we naar Zuid-Limburg, België (oa Dilsen) or ergens in de buurt mountainbiken.
Nu heb ik me pas geleden een Kona Coiler Deluxe, model 2006 gekocht voor het wat "zwaardere" werk en waar tevens ook nog enigszins mee geklommen kan worden, ook al weet ik dat het niet te vergelijken valt met een lichte hardtail.
Er zat geen pomp bij om de vork (Marzocchi 66 VF2) en achterdemper (Fox Dhx 4.0) op druk te brengen, dus heb ik me een SKS SAM pomp gekocht.
Nu was ik in de handleiding van de voorvork aan het kijken en daar stond dat de vork alleen opgepompt mag worden met een "speciale" pomp van Marzocchi zelf, gebruik van een andere pomp zou kunnen leiden tot schade aan de vork bla bla bla.
Zijn dit alleen verkoopspraatjes of is het echt zo dat deze vork alleen op druk gebracht mag worden met een pomp van Marzocchi?

Ze werken niet gewoon met een autoventiel ( mijn 66rc2x toch niet , men 888 ata wel ) hier kan je speciale adaptertjes voor krijgen bij een marzocchi dealer. Deze kan je op je " oude " pompje zetten of je kan een marzocchi pomp aanschaffen.
Hou bij het opblazen gewoon rekening met de juiste druk voor jou gewicht ( tabellen zijn normaliter terug te vinden op de site van de producent )
Succes er mee !
Re: Vraagje over pomp tbv voorvork
Zo'n speciaal adaptertje heb ik erbij gekregen, mijn pomp kan ik er dus op aansluiten.thomasmb schreef:Maakt niet uit wel merk het isJe hebt er van manitou , fox , RS, etc allemaal gehad en ook allerlei vorken met opgepompt. Wat wel een probleem kan zijn bij marzocchi vorken wanneer je ze gaat opblazen :
Ze werken niet gewoon met een autoventiel ( mijn 66rc2x toch niet , men 888 ata wel ) hier kan je speciale adaptertjes voor krijgen bij een marzocchi dealer. Deze kan je op je " oude " pompje zetten of je kan een marzocchi pomp aanschaffen.
Hou bij het opblazen gewoon rekening met de juiste druk voor jou gewicht ( tabellen zijn normaliter terug te vinden op de site van de producent )
Succes er mee !
Dit kan dus wel een probleem vormen aangezien ik een pomp heb tot 25 bar.xRemcox schreef:Let wel op dat je 2 verschillende pompen hebt, hoge druk en lage druk. En marzocchi maakt gebruik van lage druk (tot 7 bar?)
De verkoper zei trouwens dat mijn pomp geschikt is voor elke voorvork, ik had nog specifiek voor mijn vork gevraagd....
Ik moet me dus nog een andere pomp aanschaffen?
Voor mijn gewicht moet ik tussen 35-45 psi opblazen, dit lijkt me niet erg gemakkelijk met de pomp die ik heb.thomasmb schreef:Hangt er gewoon van af :
Bvb. mijn totem moest ik tot 55 psi opblazen voor mijn gewicht , dan is het wel fijn om een LP pomp de te hebben zodat je je vork /demper fijner kan afstellen.
Grtz
Ook las ik het volgende op de website van Marzocchi:
"The pump needs to be able to accurately measure air pressure in the appropriate PSI range. Marzocchi makes a pump with a 100psi gauge that is specifically designed for our forks. Rear shock pumps with the 300psi gauge will not work well."
Het ziet ernaar uit dat ik me beter ook een LP pomp aanschaf, ik vind ze bij Marzocchi zelf wel best prijzig.
Als iemand hier een pomp over heeft en deze te koop aanbiedt hoor ik dit graag.
Suggesties mbt. waar ik er eentje nieuw kan kopen zijn ook welkom. (hoge drukpompen zijn makkelijker te vinden)