Short cage derallieur, groot 10 speed cassette?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tuup J
Short cage derallieur, groot 10 speed cassette?

Bericht door Tuup J » do jun 27, 2013 8:40 am

Hallo,

mij is altijd verteld geworden dat als je een groot (36T grootste tandblad) 10 speed cassette hebt, je een medium cage derallieur nodig hebt. Nu heb ik bij een pro bike check op vitalmtb iemand gezien die dus zo'n groot cassette heeft met een shortcage derallieur.

http://www.vitalmtb.com/community/Mihai,359/setup,19302

Iemand van hier die daar ervaring mee heeft? Lijkt mij dat zo'n shortcage derallieur zo'n groot bereik niet heeft, maar ik kan het ook helemaal mis hebben. Zou zelf namelijk ook wel een short cage willen, compacter, minder kwetsbaar.

Cheers,
Jeroen.
Life begins at the end of your comfortzone.

fredo

Bericht door fredo » do jun 27, 2013 4:29 pm

Ik weet niet hoe het met shimano zit, maar in het geval van sram:

de lengte van je cage is afhankelijk hoeveel kettingverschil er moet worden opgevangen, dus niet van de grootte van je cassette. Ik rij single ring voor en met 36t achter, en dat werkt perfect met mn X.9 short cage.

Het werkt perfect met een single ring. Enige uitzondering is misschien als je enorme chain growth hebt met je veersysteem.

Tuup J

Bericht door Tuup J » do jun 27, 2013 7:38 pm

Hey,

thanx. Rijdt zelf ook met sram, 34t voren en 36t achter als grootste.
Dan gaan we dus voor een short cage als de nieuwe bike er gaat komen :).

Cheers.
Life begins at the end of your comfortzone.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » do jun 27, 2013 9:24 pm

Dit las ik over de Saint RD M820. Eigenlijk hetzelfde als wat de M810 ook heeft. Zon kleine spacer voor als je groter als 28t gaat rijden.

Remember to use the "freeride" setting attachment if you're using a cassette with anything larger than 28t.I'm currently running a 11-34t and have had no real problems with shifting. I wouldn't recommend using 36t cassette ring as chain tension would diminish at the low tooth side.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma jul 01, 2013 9:17 pm

Ik rij de nieuwe saint shortcage met een 38t voor en 28t achter en werkt perfect voor grotere tanden achter idd een spacer nodig!
What goes up must come down(hill)

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma jul 01, 2013 9:18 pm

Ik rij de nieuwe saint shortcage met een 38t voor en 28t achter en werkt perfect voor grotere tanden achter idd een spacer nodig!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr jul 19, 2013 7:32 am

Ik ook!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Brum.

Bericht door Brum. » vr jul 19, 2013 9:20 pm

Bij de Zee kun je kiezen tussen een freeride (11-36) of een DH (11-28) kooi.
Deze werken echter niet met de normale (S)GS kooi aanduidingen...

Bramtb

Bericht door Bramtb » za dec 14, 2013 5:50 pm

Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.

Maar daarbij werkt de vuistregel over de kettinglengte (groot voor & groot achter + 2 schakels) niet. Ik rij nu met 6 schakels extra, omdat de derailleurkooi anders achter het 36t-kransje blijft hangen als ik 1 klik terugschakel.

Geldt dat voor anderen ook? En wat zijn de nadelen van een te lange ketting?
PS: Ik heb geen clutch-derailleur.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za dec 14, 2013 8:11 pm

Voor de andere kan ik niet spreken ik rij wel met n clutch maar denk dat de nadelen van te lange ketting chainslap is en de kans dat ie sneller van de tandwielen afschiet denk ik

vrx

Bericht door vrx » zo dec 15, 2013 4:42 pm

ik rij al en tijdje met een X.O Type 2 short-cage 32 voor en 11-36 achter op mijn Intense-Uzzi
geen enkel probleem 8)
HYDRATE OR DIE!!

Trekrules

Bericht door Trekrules » zo dec 15, 2013 7:50 pm

Shimano Zee met korte kooi + 11-36t cassette in combinatie met een 34t voor,nooit problemen mee gehad bij het schakelen werkt gewoon foutloos.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

fredo

Bericht door fredo » za dec 28, 2013 5:53 pm

Bramtb schreef:Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.

Maar daarbij werkt de vuistregel over de kettinglengte (groot voor & groot achter + 2 schakels) niet. Ik rij nu met 6 schakels extra, omdat de derailleurkooi anders achter het 36t-kransje blijft hangen als ik 1 klik terugschakel.

als je goed het boutje afstelt dat de derailleur van zijn pat duwt, dan moet het normaalgezien opgelost zijn (ik kan het echt niet beter beschrijven)

het lijkt me idd dat je minder spanning op de ketting hebt als je met meer schakels rijdt

Trail Freak

Bericht door Trail Freak » za dec 28, 2013 7:18 pm

fredo schreef:
Bramtb schreef:Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.

als je goed het boutje afstelt dat de derailleur van zijn pat duwt, dan moet het normaalgezien opgelost zijn (ik kan het echt niet beter beschrijven)

het lijkt me idd dat je minder spanning op de ketting hebt als je met meer schakels rijdt
Dat schroefje heet de B-screw of B-tension adjuster

Plaats reactie