Re:4 remmen 1 bike

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » za sep 27, 2003 12:14 pm

Caramba schreef:
Voor tandems heb je toch ook speciale sleep trommelremmen? Is dat niet wat?

Dat klopt, deze is van Arai. Alleen vereist deze rem schroefdraad op de linkerzijde van de naaf. En die schroefdraad is alleen te vinden op tandemnaven (vanaf 140 mm. breed). Het is wel dé perfecte rem om op lange afdalingen de snelheid te controleren. Hij wordt loeiheet maar daar is deze rem nou juist op ontworpen. Bediening gaat niet met een remhendel maar met een simpel duimshiftertje (of GripShift, erg mooi). Je klikt de shifter naar de gewenste positie en dan blijft de rem steeds meeremmen. Bij tandems met bepakking en zware bezetting - het geheel kan dan zomaar 200+ kilo wegen - erg handig.

Zelf vind ik ze op de tandem niet nodig, maar dat komt omdat wij vinden dat fietsen zijn bedoeld om te rijden, niet om te remmen ;)

Mvg,
Marten

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo sep 28, 2003 12:53 pm

Dit lijkt mij dus een zeer onveilige rem he. Je moet hem vastklikken op een bepaalde stand en dan blijft hij dooremmen. En als je nou een bocht tegenkomt ofzo moet je eerst de rem van de stand halen, lijkt mij een zeer gevaarlijke rem. Geef mij maar een rem die je zelf mag bedienen en die goed werkt dan zo"n halfbakken oplossing.

grrrrr

Bericht door grrrrr » zo sep 28, 2003 7:16 pm

ga naar je dichtsbijzijnde haven en koop een mooi anker en een stuk dik touw

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo sep 28, 2003 7:20 pm

Sufkut schreef:
Dit lijkt mij dus een zeer onveilige rem he. Je moet hem vastklikken op een bepaalde stand en dan blijft hij dooremmen. En als je nou een bocht tegenkomt ofzo moet je eerst de rem van de stand halen, lijkt mij een zeer gevaarlijke rem. Geef mij maar een rem die je zelf mag bedienen en die goed werkt dan zo"n halfbakken oplossing.

Dat gevaar valt nogal mee lijkt me zo. Ten eerste zet je hem niet vast maar laat je hem slepen. Ten tweede moet je natuurlijk altijd goed blijven kijken. En trouwens, als je met een beetje achterrem de bocht ingaat, wat dan nog? Feit is wel dat deze rem in eerste instantie bedoeld is voor rijden op asfalt.

En wat zou je weerhouden om de Arai-rem toch van een remhendel te voorzien en deze op lange afdalingen te gebruiken in plaats van je achter-velgrem? Het blijft een feit dat de Arai de enige rem is die bij langdurig slepend gebruik blijft werken.

Mvg,
Marten

Pino

Bericht door Pino » zo sep 28, 2003 7:55 pm

Maar de ARAI is niet combineerbaar met een schijfrem (toch?).

Mocht je echt een aanhanger willen remmen:
Weber maakt aanhangers met oplooprem.
Of gebruik een V-brake op de aanhanger met een vlot afneembare remgreep. Hoef je alleen de remgreep van je trekfiets af te halen.

2 uur 20% afdaling?? Grapjas !

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » zo sep 28, 2003 9:05 pm

Als ik dit lees ga ik op mijn racemotor(315km/h) een setje hs 33"s monteren,vertrouw die schijven niet meer,ik race wel zonder aanhanger,maar een uurtje op circuit knallen vraagt ook om leuke stoppertjes! ;D

Gast

Bericht door Gast » ma sep 29, 2003 3:36 pm

Yup, volgens mij moet het met stevige DH-schijfremmen (Hayes, Hope, Magura Gustav) goed te doen zijn. En natuurlijk voor de bochten remmen en je op de rechte stukken (bijna) laten gaan.

michel

Bericht door michel » ma sep 29, 2003 4:08 pm

Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over een Yak icm HS-33 en het dus ook bevestigen van een hs-33 op die yak. Je kunt natuurlijk twee remmen verbinden omdat op een remcylinder 2 gaatjes zitten. Een koppelverbinding tussen fiets en kar was ik ook niet helemaal uit.

Biju schrijfremmen weet ik niet helemaal hoe je eenvoudig twee remmen met 1 hendel han bedienen maar:

Hypothetisch gesproken kun je bijvoorbeeld met je linker rem je voorrem, achterrem en yakrem bedienen en met je rechterrem je voor en achter schijfrem bedienen. Zal wel erg cool zijn. 8)

Ikzelf denk dat een heavy duty DH rem voor jou een betere oplossing is.

Mijn oplossing was gewoon een randonneur met HS-66 kopen. Geen gedoe met een kar. ;)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma sep 29, 2003 6:29 pm

Pino schreef:
Maar de ARAI is niet combineerbaar met een schijfrem (toch?).

Of course not, my dear fellow. De Arai zit op de plaats waar anders een schijfrem zou kunnen zitten. Die warm- en eventueel vastloopt bij slepend gebruik :-[

[
Pino schreef:
Mocht je echt een aanhanger willen remmen:
Weber maakt aanhangers met oplooprem.
Of gebruik een V-brake op de aanhanger met een vlot afneembare remgreep. Hoef je alleen de remgreep van je trekfiets af te halen.

2 uur 20% afdaling?? Grapjas !

Dat van die 2 uur vond ik ook al zo merkwaardig veel. Al schrijft hij erbij dat het 1 uur afdalen en 1 uur remkoelen was. Dan nog........

Mvg,
Marten

Plaats reactie