draad in spaken tappen
Moderator:Beheerders
-
omdat ik weinig lui ben.. kan ik mijn 26" spaken afknippen (met de tang) en draad in tappen zodat ik ze voor 24" wielen kan gebruiken? dan moet ik:
1= geen eniuwe spaken kopen
2= geen spaken uitrekenen
3= zelf wat wikken en wegen
ik hbe nml heeeeeeeeel erg weinig geld..
1= geen eniuwe spaken kopen
3= zelf wat wikken en wegen
Re:draad in spaken tappen
Bij mijn LBS hebben ze een spaak-draad-tapper. Maar als je zoiets wilt doen, zorg dan dat je veeeeeeel tijd hebt. Je bent nl. wel 1-2 minuten per spaak bezig.
Krijg je door draad te snijden geen zwakke punten in de spaak?Volgens mij wordt de draad bij de fabrikant "gerold"
HOME schreef:
Krijg je door draad te snijden geen zwakke punten in de spaak?Volgens mij wordt de draad bij de fabrikant "gerold"
Nopz... eigelijk doe je met een spaakdraaddraaier de omgekeerde beweging maken, als er in de fabriek word gedaan... zoals Zonoskar zegt, gewoon zo"n ding lenen, en beginnen met tappen... een keer zelf gedaan, en ik die het dus niet meer... damned wat een kl*tewerk.
Ennuh:
Vind je het gek met die pashley van je...

Ik geloof dat HOME gelijk heeft hoor. Tegenwoordig worden heel veel schroefdraden gerolt omdat je zo de (getrokken) structuur niet doorsnijdt, maar wegdrukt. Das een stuk sterker hebben ze mij wijsgemaakt op skool.
Dirty-Harry schreef:
En hoe ga je dan weten op welke lengte je ze moet afknippen? ? ?
-
Luc schreef:
[Dirty-Harry schreef:
En hoe ga je dan weten op welke lengte je ze moet afknippen? ? ?
en net of het moeilijk uitrekennen is.... u gaat naar www.dt-swiss.com en je voert de gegevens in

-
-op dt swiss staan mijn velgen er nit tussen, en ik kan mijn maten niet invullen want ze verspringen terug op het origineel...
-op ze te meten zou ik gewoon gokken
btw; mijn naven zijn: Hope XC, 36gts, disc vooraan, non-disc achteraann velegen zijn 24" sun BFR 36gts
-op ze te meten zou ik gewoon gokken

btw; mijn naven zijn: Hope XC, 36gts, disc vooraan, non-disc achteraann velegen zijn 24" sun BFR 36gts
-
zoals al vaker gezegt op dit forum kan spoc calc .xls uikomst bieden. ff zoeken op internet en je hebt het zo gevonden... selecteer je velg en je as en over hoeveel je wilt en je hebt je lengte
Dirty-Harry schreef:
-op dt swiss staan mijn velgen er nit tussen, en ik kan mijn maten niet invullen want ze verspringen terug op het origineel...
-op ze te meten zou ik gewoon gokken![]()
Dan hebt ge niet goed ingevuld. Op de site van Hope staat trouwens ook nog een calculator.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Spaken snijden? Ga eens te raad bij de ligfietsers! Die hebben ook van die kleine kutwieltjes. t Is inderdaad minder sterk dan rollen trwns. (hoewel een spaak meestal bij de kop breekt dus de draad kan wel iets minder sterk)
hier een berichtje van een ligfiets bezitter
spaken ban 20 inch wieltjes zijn korter dat klopt
alleen de meeste ligfietswieltjes hebben het niet zo zwaar dus worden de wielen na montage in de fabriek niet meer veranderd
heb trouwens twee 26 inch wilen in mijn ligger mtb banden en luchtvering voor en achter chris king xtr hugi en mavic doen de rest ;D
spaken ban 20 inch wieltjes zijn korter dat klopt
alleen de meeste ligfietswieltjes hebben het niet zo zwaar dus worden de wielen na montage in de fabriek niet meer veranderd
heb trouwens twee 26 inch wilen in mijn ligger mtb banden en luchtvering voor en achter chris king xtr hugi en mavic doen de rest ;D
-
Spaken kopen lijkt me nog altijd goedkoper..dat kost heus niet heel de wereld..
In de tijd dat voorwielen voor het eerst massaal radiaal gespaakt werden af fabrikant heb ik dit ook gedaan bij mijn tig jaar oudere Muddy Fox. Ik heb de spaaklengte uitgerekend en heb schroefdraad getapt. Daarna heb ik de spaken pas op lengte geknipt. Dit wiel heb ik ruim 3 jaar intensief gebruikt waarna ik het met fiets en al heb verkocht. De fiets en het wiel zijn nog altijd in prima staat en is nog nooit echt krom geweest. Mijn ervaring is dus goed met zelfgetapt draad (en bier) ;D
-
Ruff Ryder schreef:
Spaken kopen lijkt me nog altijd goedkoper..dat kost heus niet heel de wereld..
nee, maar ik hbe net als jij ervaring dat het soms heeeeeeeeel lang kan duren eer ze toekomen, en ik heb geen zin om een half jaar niet te biken >:(