schrijfrem piept
Moderator:Beheerders
Ik heb vorig jaar een 2e hands Giant XTC NRS DS-2 gekocht.
Afgemonteerd met magura clara schrijfremmen.
Heb er nog bijna niet op gereden, nadat ik de fietst heb gekocht voor onderhoud naar fietsenmaker geweest. Deze heeft de remblokjes vervangen.
De achterste schrijfrem piept enorm. (ook voor de vervanging)
Vandaag wilde ik de draad weer oppikken en weer gaan fietsen.
Maar die rem die irriteert enorm.
Heb een beetje vet op de schrijf gedaan, piept minder, maar remt ook minder, dus ook geen oplossing.
Heeft er iemand tips voor me? Wil graag pieploos fietsen. Zonder de mensen schrik aan te jagen ;D
Alvast bedankt!
Afgemonteerd met magura clara schrijfremmen.
Heb er nog bijna niet op gereden, nadat ik de fietst heb gekocht voor onderhoud naar fietsenmaker geweest. Deze heeft de remblokjes vervangen.
De achterste schrijfrem piept enorm. (ook voor de vervanging)
Vandaag wilde ik de draad weer oppikken en weer gaan fietsen.
Maar die rem die irriteert enorm.
Heb een beetje vet op de schrijf gedaan, piept minder, maar remt ook minder, dus ook geen oplossing.
Heeft er iemand tips voor me? Wil graag pieploos fietsen. Zonder de mensen schrik aan te jagen ;D
Alvast bedankt!
Re:schrijfrem piept
wannez schreef:
Als je echt vet op je schijf hebt gedaan, kan je je remblokjes wel weggooien!
Oplossing Schijf goed ontvetten, en nieuwe remblokjes monteren.
Piept de rem altijd of alleen tijdens het remmen? Loopt niet een van de remblokjes tegen de schijf aan? zo ja dan opnieuw uitvullen met ringetjes.
Handig, dat invetten van de schijven. Kun je ws. weer de remblokken laten vervangen ;D
Als je dan toch bij de LBS bent, is het misschien een idee om te laten checken of de schijfrem-bevestigingsnokken mooi vlak zijn, zodat de hele handel idd recht staat. Dat zou kunnen schelen. Sux6!
Als je dan toch bij de LBS bent, is het misschien een idee om te laten checken of de schijfrem-bevestigingsnokken mooi vlak zijn, zodat de hele handel idd recht staat. Dat zou kunnen schelen. Sux6!
rene schreef:
Handig, dat invetten van de schijven. Kun je ws. weer de remblokken laten vervangen ;D
waarom is dat? kun je het niet ontvetten dan?
Nope, eens vet altijd vet!
Smijt maar weg die blokken en onthoud dat vet en schijfremmen niet samen gaan!
Als je blokken een keer vet zijn geworden krijg je ze NOOIT MEER goed!
Laat beter je patten nakijken en desnoods frezen zodat ze perfect paralel zijn.
Vraag me wel af hoe je zo komt om vet op je remmen te smeren....
Smijt maar weg die blokken en onthoud dat vet en schijfremmen niet samen gaan!
Als je blokken een keer vet zijn geworden krijg je ze NOOIT MEER goed!
Laat beter je patten nakijken en desnoods frezen zodat ze perfect paralel zijn.
Vraag me wel af hoe je zo komt om vet op je remmen te smeren....
omdat al het andere niet werkt, dacht laat dit eens proberen
ik ben een newbie qua schijfremmen, vandaar
neem het me niet kwalijk ;D
ik ben een newbie qua schijfremmen, vandaar
neem het me niet kwalijk ;D
-
Eventueel wat kopervet tussen de remblokjes en zuigers doen. Dit dempt evt. trillingen die jij hoort als piepen. Doen ze bij auto"s en motoren ook al jaren en het werkt. Let wel dus niet tussen de remblokjes en de schijf zoals je nu gedaan hebt!!!

wat voor vet heb je erop gedaan dan?
wat gewoon kettingspray ofzo gaat er zo af, gewoon remblokken opschuren en daarna schoonmaken met tinner en je schijf schoonmaken met tinner.
Dat doe ik vaker en werkt goed bij bbb remblokken maar moet je het wel gelijk doe en niet w88 tot het erin is getrokken.
maar mijn clara piept ook altijd, dat ligt denk gewoon aan die bagger maghoera
wat gewoon kettingspray ofzo gaat er zo af, gewoon remblokken opschuren en daarna schoonmaken met tinner en je schijf schoonmaken met tinner.
Dat doe ik vaker en werkt goed bij bbb remblokken maar moet je het wel gelijk doe en niet w88 tot het erin is getrokken.
maar mijn clara piept ook altijd, dat ligt denk gewoon aan die bagger maghoera
ik heb heel lichtjes kopervet op de schijf gesmeerd
-
Dan had je het toch bijna goed gedaan, helaas net even op de verkeerde plek. Je kunt proberen om je remblokken en schijf met thinner vetvrij te krijgen een andere manier is om je remblokken te koken. Laat ze gedurende 15 minuten in kokend water liggen en met een beetje geluk trekt het vet eruit. Anders nieuwe blokken kopen en NOOIT MEER VET ER TUSSEN DOEN !!!
Jumping Hansje schreef:
Eventueel wat kopervet tussen de remblokjes en zuigers doen. Dit dempt evt. trillingen die jij hoort als piepen. Doen ze bij auto"s en motoren ook al jaren en het werkt. Let wel dus niet tussen de remblokjes en de schijf zoals je nu gedaan hebt!!!![]()
wat is de zuiger? is dit het metaal waarop de blokjes kleven met behulp van magneet?
Ik rij met hope M4, tijdens mijn vakantie in les gets jankte de voorrem alsof er een varken werd geslacht, de achterste had het af en toe ook. had ook bijna alles gepropeerd, opschuren, vet tussen zuiger en blokken, caliper goed uitgelijnd, nieuwe blokken,... en niks hielp, totdat ik met een bus allesreiniger (remmenreiniger) heel het geheel heb ontvet, gereinigd en het gajank was volledig verdwenen, ze piepen nog wel maar da"s bij hope normaal schijnt et
Wel was duidelijk te horen dat het gejank afkomstig was van vibraties in de schijf zelf, wat de oorzaak was weet ik dus nog steeds niet, wschl onzuiverheden, stof afkomstig van de remvoering op schijf, blokken,...
onzuiverheden veroorzaken ook vaak dat gepiep, dus probeer het eens met remmenreiniger, kan je gewoon in een autohandel vinden
Heb vroeger ook magura marta gehad en die piepten ook tijdens het remmen, je zal er ook wat geluk mee moeten hebben

Wel was duidelijk te horen dat het gejank afkomstig was van vibraties in de schijf zelf, wat de oorzaak was weet ik dus nog steeds niet, wschl onzuiverheden, stof afkomstig van de remvoering op schijf, blokken,...
onzuiverheden veroorzaken ook vaak dat gepiep, dus probeer het eens met remmenreiniger, kan je gewoon in een autohandel vinden
Heb vroeger ook magura marta gehad en die piepten ook tijdens het remmen, je zal er ook wat geluk mee moeten hebben
-
Ja en als je zachtjes in de rem knijpt zul je zien dat er een zuiger omhoog komt die het remblokje naar voren duwt. Smeer dus tussen die zuiger en de remblokken wat kopervet. Gebruik remmenreiniger alleen voor je remblokken, het kan zijn namelijk dat je remklauw niet van remmenreiniger houdt. Met name de afdichtigen en O ringen kunnen door remmenreiniger oplossen/ poreus worden. Het kopervet wat je ertussen smeert dempt evt. trillingen die jij hoort als een gepiep. Dit wordt al jaren gedaan bij auto"s en motoren en met succes.
Jumping Hansje schreef:
het kan zijn namelijk dat je remklauw niet van remmenreiniger houdt. Met name de afdichtigen en O ringen kunnen door remmenreiniger oplossen/ poreus worden.
idd, is waar ook, eerst ff lezen wat er op de bus staat, kan idd zijn dat het niet in aanraking mag komen met rubber afdichtingen.
-
Yep, maar dan ben je wel van het gepiep af. Ook van je remvermogen!!! ;D En je schijven en blokken worden dan automatisch gesmeerd.