Hoi,
ik heb een nieuwe bottom bracket gekocht (Shimano UN73). In de montage instructies geeft Shimano de aanbevolen torque (ik weet geen goede NLse vertaling) aan in Newton meters. Ik neem aan dat dit aangeeft hoe strak de zaak aangedraaid moet worden. Nu heb ik geen torque wrench, zoals Shimano aanbeveelt. Is dat een probleem?
Ik heb de BB gedemonteerd met een BBB pullstar (BTL20) en ging er vanuit dat ik die ook kan gebruiken voor montage van de nieuwe BB, maar daar twijfel ik nu aan. Moet ik nog meer gereedschap kopen?
Alle aanwijzingen en tips zijn welkom. - Alvast bedankt!
Marnix
Bottom bracket monteren
Moderator:Beheerders
Re:Bottom bracket monteren
Een momentsleutel bedoel je............... die wordt in de regel gebruikt om te zorgen dat bouten niet te los of juist te vast gezet worden Voorkomt vooral het doldraaien ervan. Ik zou me niet te druk maken met je bracket.......vast is vast.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik weet niet hoe lomp je bent met het aandraaien van dingen, maar hij moet gewoon goed vast, je mag er best wat gewicht op zetten. Het kan wel wat hebben. Maar alles met beleid..
JJ
JJ
-
idd gewoon flink aandraaien. Zeker met die bbb sleutel draai je het niet zo snel kapot omdat de arm niet zo groot is. De meeste brackets/frames gaan niet kapot door het te vast aan draaien maar door het verkeerd er in draaien. Zorg dus dat er goed vet tussen de draad zit, kijk het draad even na op bramen enzo en draai dan je pot er in met de hand. dit moet vrij gemakkelijk gaan. zoniet dan zit je niet goed in het draad. Zou je gelijk met een sleutel gewerkt hebben dan voel je dit niet en maak je het draad gelijk kapot.
newton smwewton, gewoon je gevoel gebruiken! vast is idd vast
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik heb de zaak gemonteerd en alles zit goed (volgens mij tenminste) vast. Alleen nog wat afstellen en ik kan het bos weer in!
Marnix
Marnix