er zijn hier vast wat mensen met een technische achtergrond.
ik heb zelf bouten gedraaid om mijn demper in het frame te bevestigen. Ik heb een trek liquid 10 met een foxfloat talas demper. De originele bouten hadden draad op de hele lengte, dit vrat binnen 5 weken die aluminium busjes op. Dus heb nu zelf bouten met een vlak stuk gemaakt.
mijn vraag is nu of jullie weten wat de sterkteklasse is van de originele bouten, en of iemand weet wat voor krachten er op de fiets komen als je drops maakt.
Daarnaast heb ik ook de vraag hoe je de demper een air can service moet geven, de normale versie( geen talas) die kun je gewoon openschroeven. Maar deze gaat dan niet uit elkaar.
iemand tips???
type bout, fox talas service
Moderator:Beheerders
Re:type bout, fox talas service
de bouten hebben een sterkte van 8.8. Zelf heb ik daar al bouten voor gedraaid met een sterkte van 10.
Suc6
Suc6
Haha! De krachten op de fiets bereken is aardig wat werk (vooral het maken van redelijk aannames voor die berekening). Daar waag ik me niet eens aan.
Betreft de sterkte van die bouten: ik heb op m"n RM voornamelijk 8.8 bouten zitten, maar voor de swingarm (feitelijk liggende achtervork) heb ik ze vervangen door 12.9 modellen.
Volgens mij moet je het vooral in de passing van bout en bus zoeken. Immers, de bout is niet verrot, maar de alu bus. Een klein beetje speling en het relatief zacht alu gaat i.d.d. schade ondervinden. Zoals je "t nu opgelost hebt ben je IMHO al een aardig eind op weg. Als je nog last van "invreten" hebt, kan je ook de bussen van staal draaien.
Betreft de sterkte van die bouten: ik heb op m"n RM voornamelijk 8.8 bouten zitten, maar voor de swingarm (feitelijk liggende achtervork) heb ik ze vervangen door 12.9 modellen.
Volgens mij moet je het vooral in de passing van bout en bus zoeken. Immers, de bout is niet verrot, maar de alu bus. Een klein beetje speling en het relatief zacht alu gaat i.d.d. schade ondervinden. Zoals je "t nu opgelost hebt ben je IMHO al een aardig eind op weg. Als je nog last van "invreten" hebt, kan je ook de bussen van staal draaien.
Djamgils schreef:
Daarnaast heb ik ook de vraag hoe je de demper een air can service moet geven, de normale versie( geen talas) die kun je gewoon openschroeven. Maar deze gaat dan niet uit elkaar.
iemand tips???
Ikzelf heb geen talas (nog niet), maar ik heb verhalen gehoord dat je met deze vork beter een servicepunt kunt opzoeken dan dat je het zelf probeert. De Talas is namenlijk niet op dezelfde manier gebouwd en heeft meerdere kamers t.o.v. de andere foxen.
Meneer bedoelt de demper. ;D Check eerst even de Fox handleding (ff downloaden) Als het KAN staat het er ongetwijfeld in.
Betreft die TALAS vorken, mij is door Sabma verteld dat ik alles zelf kan servicen, behalve het TALAS systeem. Daar met m"n poten vanaf blijven, want alleen Fox service centers hebben de juiste tools.
Betreft die TALAS vorken, mij is door Sabma verteld dat ik alles zelf kan servicen, behalve het TALAS systeem. Daar met m"n poten vanaf blijven, want alleen Fox service centers hebben de juiste tools.
my bad Wick, maar als meneer wilt experimenteren dan sta ik niet garant voor eventuele ongelukken.