Beste DP ers
Mijn vork (rock shocks boxxer 2002) lekt olie onderuit de linker vorkpoot (rebound kant). In het begin waren het enkele druppeltjes, maar in winterberg begon hij vrij ernstig te lekken. Ik heb er voorlopig een "verbandje" omheen gedaan, maar zo blijf ik olie bijvullen. Ik heb al gelezen dat waarschijnlijk de o-ring onderin de vorkpoot vervangen moet worden, maar dat zijn natuurlijk weer spullen die de gemiddelde fietsenzaak niet heeft liggen bovendien weet ik niet zeker of dat ze oorzaak is. Iemand enig idee hoe ik daar snel aan kan komen (ik hen een artikelnummer kunnen vinden op de rock shocks site) en of het te doen is die zelf te vervangen?
alvast bedankt.
Greetz Pitt
lekkende boxxer
Moderator:Beheerders
-
Hey Pitt
IK zou helemaal niks bestellen, ik zou eerst zelf eens bekijken wat er loos is. Als je een beetje handig bent ( je weet wat een imbus sleutel en een waterpomptang is) dan kan je wel checken wat er loos is.
Trek die vork van je uit de kroonplaten en laat de olie eruit lopen. Aangezien jij zegt dat je telkens je vork bijvult komt het olieniveau voor jouw blijkbaar niet zo precies(olie niveau is van invloed op de dempingskarakteristiek) dus nieuwe olie moet er toch in(190ml voor standaard effecten). Dan de 2 imbussen op de onderzijde van je vork losdraaien( draaien ze mee dan je vork maximaal indrukken terwijl je draait) en dan voorzichtig de vorkpoten eruit trekken. Bij montage van je vorkpoten goed opletten dat je je seals niet vernield!!!
Ik denk uit jou verhaal te begrijpen dat het O-ringetje of nylon ringetje wat onder het imbusboutje zit kapot is, of misschien zit de imbus wel los zelfs.
Als dit niet het geval is dan zit het verderop in de vork, wellicht daar waar de rebound demper uit de vorkpoot komt. Als dit het geval is zul je wel degelijk wat moeten bestellen, of aardig moeten sleutelen.
Die O-ring haal je bij elk mechanisatiebedrijf, of een Technische dienst van een groot bedrijf. Krijg je geen O-ring dan moet je maar ff contact met me opnemen. En kom je er helemaal niet uit dan kom je maar naar Zwolle.
Ride on, Roy
ps: succes
oh en als handige hulp kan je hier ff kijken.
http://www.birota.ru/manuals/rockshox/s ... eGuide.pdf
IK zou helemaal niks bestellen, ik zou eerst zelf eens bekijken wat er loos is. Als je een beetje handig bent ( je weet wat een imbus sleutel en een waterpomptang is) dan kan je wel checken wat er loos is.
Trek die vork van je uit de kroonplaten en laat de olie eruit lopen. Aangezien jij zegt dat je telkens je vork bijvult komt het olieniveau voor jouw blijkbaar niet zo precies(olie niveau is van invloed op de dempingskarakteristiek) dus nieuwe olie moet er toch in(190ml voor standaard effecten). Dan de 2 imbussen op de onderzijde van je vork losdraaien( draaien ze mee dan je vork maximaal indrukken terwijl je draait) en dan voorzichtig de vorkpoten eruit trekken. Bij montage van je vorkpoten goed opletten dat je je seals niet vernield!!!
Ik denk uit jou verhaal te begrijpen dat het O-ringetje of nylon ringetje wat onder het imbusboutje zit kapot is, of misschien zit de imbus wel los zelfs.
Als dit niet het geval is dan zit het verderop in de vork, wellicht daar waar de rebound demper uit de vorkpoot komt. Als dit het geval is zul je wel degelijk wat moeten bestellen, of aardig moeten sleutelen.
Die O-ring haal je bij elk mechanisatiebedrijf, of een Technische dienst van een groot bedrijf. Krijg je geen O-ring dan moet je maar ff contact met me opnemen. En kom je er helemaal niet uit dan kom je maar naar Zwolle.
Ride on, Roy
ps: succes
oh en als handige hulp kan je hier ff kijken.
http://www.birota.ru/manuals/rockshox/s ... eGuide.pdf
Ik heb net mijn lekkende boxxer gerepareerd.
Bij mijn boxxer '00 was het een o-ringetje van 1mm draaddikte
en 10mm diameter die gescheurd was. Dit ringetje heeft agu niet
(zit niet in de boxxer service kit!)
Ik heb veel moeite moeten doen om het te vinden, uiteindelijk
gevonden bij een groothandel en een handjevol gekregen voor
een paar gevulde koeken.
Bij mijn boxxer '00 was het een o-ringetje van 1mm draaddikte
en 10mm diameter die gescheurd was. Dit ringetje heeft agu niet
(zit niet in de boxxer service kit!)
Ik heb veel moeite moeten doen om het te vinden, uiteindelijk
gevonden bij een groothandel en een handjevol gekregen voor
een paar gevulde koeken.