been gestrekt of niet?
Moderator:Beheerders
Is het nou verstandig om bij aanschaf van een nieuwe atb voor XC gebeuren om het juiste frame te kiezen waarbij het been volledig gestrekt is?
Dit vraag ik omdat ik een gazelle w6 wil aanschaffen en die frames gaan maar tot 21 inch. (ik heb erop gezeten en het zadel stond in de hoogste stand en toen kreeg ik mijn been net niet helemaal gestrekt)
gaat dit een probleem opleveren? of moet ik verder kijken naar een 21.5/22 inch frame?
mvg
mark
Dit vraag ik omdat ik een gazelle w6 wil aanschaffen en die frames gaan maar tot 21 inch. (ik heb erop gezeten en het zadel stond in de hoogste stand en toen kreeg ik mijn been net niet helemaal gestrekt)
gaat dit een probleem opleveren? of moet ik verder kijken naar een 21.5/22 inch frame?
mvg
mark
als vuistregel wordt vaak gebruikt; crank arm verticaal naar beneden, hak op het pedaal. Je been moet dan nét niet volledig gestrekt zijn. Let wel; dit is een vuistregel, geen wet.... uitzonderingen zijn er dus altijd.
Als je geen zekerheid hebt, is het wellicht verstandig een meeting te laten doen en op meerdere plaatsen te informeren om een zo onafhankelijk mogelijk beeld te kunnen vormen.
Als je geen zekerheid hebt, is het wellicht verstandig een meeting te laten doen en op meerdere plaatsen te informeren om een zo onafhankelijk mogelijk beeld te kunnen vormen.
---www.cjmedia.nl---
wat ik altijd begrepen heb
1e: dat je been, als je met de bal van je voet op je pedaal staat (waar je normaal zou staan dus) net niet gestrekt mag zijn.
2e: als de crank horizontaal naar voor staat , en je een rechte lijn zou nemen van de as van je pedaal omhoog, dat je dan mooi op je knieschijf zou moeten uitkomen.
1e: dat je been, als je met de bal van je voet op je pedaal staat (waar je normaal zou staan dus) net niet gestrekt mag zijn.
2e: als de crank horizontaal naar voor staat , en je een rechte lijn zou nemen van de as van je pedaal omhoog, dat je dan mooi op je knieschijf zou moeten uitkomen.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
- Hotsnail
- Contacteer:
Been moet met de hak op de pedaal gestrekt zijn in de onderste stand.
Wat voor zadelpen zit er in het frame (lengte)? daar kun je nl ook nog wat mee spelen... Vaak wordt een frame niet met een 400mm pen geleverd.
Het gaat bij het passend zijn van een frame vaak meer om de bovenbuislengte. Als een 21" frame te laag zou zijn heb je in ieder geval heel lange benen
Ik heb een vrij grote binnenbeenlengte, bewn 1.90 en rijd op een 19" , en dan steekt de zadelpen nog niet maximaal uit.
Wat voor zadelpen zit er in het frame (lengte)? daar kun je nl ook nog wat mee spelen... Vaak wordt een frame niet met een 400mm pen geleverd.
Het gaat bij het passend zijn van een frame vaak meer om de bovenbuislengte. Als een 21" frame te laag zou zijn heb je in ieder geval heel lange benen

Ik heb een vrij grote binnenbeenlengte, bewn 1.90 en rijd op een 19" , en dan steekt de zadelpen nog niet maximaal uit.
Ijzeren paarden eten geen haver....
- Hotsnail
- Contacteer:
Mijn BBL is 92cm, en ik rijd dus op een 19" Heb dan aleen wel een wat korter bovenlijf als jij hebt.
Blijft de vraag van de zadelpenlengte staan, lijkt me sterk als dat een 400mm exemplaar was.
Als je het zeker wilt weten moet je je op laten meten bij een zaak die daar de aparatuur voor heeft staan. Dan krijg je een lijstje met de framematen die voor jou het beste zouden zijn (seattube, bovenbuis, stuurpenlengte)
Of zelf doen op Wrench Schience. Moet je je tegenwoordig wel voor registreren, maar dat is vast niet echt een probleem.
Blijft de vraag van de zadelpenlengte staan, lijkt me sterk als dat een 400mm exemplaar was.
Als je het zeker wilt weten moet je je op laten meten bij een zaak die daar de aparatuur voor heeft staan. Dan krijg je een lijstje met de framematen die voor jou het beste zouden zijn (seattube, bovenbuis, stuurpenlengte)
Of zelf doen op Wrench Schience. Moet je je tegenwoordig wel voor registreren, maar dat is vast niet echt een probleem.
Onthoud die, dat is in jou geval het belangrijkste, let ook op de stand van je voet, moet natuurlijke (=iets naar beneden gerichte) houding zijn, niet vals spelen dus. Hiermee voorkom je dat je knie op slot schiet terwijl je aan het rijden bent.De Jean schreef:1e: dat je been, als je met de bal van je voet op je pedaal staat (waar je normaal zou staan dus) net niet gestrekt mag zijn.
Bikepark Groningen
Vraag de verkoper gewoon even een lange zadelpen te pakken. Een 21"frame zou voor jouw lengte niet heel erg klein moeten zijn!Hotsnail schreef: Wat voor zadelpen zit er in het frame (lengte)? daar kun je nl ook nog wat mee spelen... Vaak wordt een frame niet met een 400mm pen geleverd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
klopt allemaal, alleen als ik een grotere zadelpen gebruik kom ik dus veel meer voorover te zitten, wat niet gunstig is voor mijn rug.
Heb op een trek 8900 21.5 gezeten en daar zit ik meer recht op dan bij de gazelle w6.
Denk dat het verstandig is om die fiets mee te nemen en dan op allebij weer ven zitten om houdig goed te kunnen bepalen.
Maar een beetje gebogen met het hak op het pedaal is dus niet fout/verkeerd?
Heb op een trek 8900 21.5 gezeten en daar zit ik meer recht op dan bij de gazelle w6.
Denk dat het verstandig is om die fiets mee te nemen en dan op allebij weer ven zitten om houdig goed te kunnen bepalen.
Maar een beetje gebogen met het hak op het pedaal is dus niet fout/verkeerd?
- Hotsnail
- Contacteer:
Heb ff een plaatje van de gazelle bekeken en daar staat de stuurpen gemonteerd met een hoek naar beneden. Als je vind dat je te diep komt te zitten stuurpen omdraaien en kijken hoe het dan zit. Stuurpen naar beneden is om een racy zit te krijgen.

Of gewoon voor de Trek gaan
Maar als ik naar het plaatje van de trek kijk op de treksite zie ik dat daar de stuurpen idd met een hoek omhoog gemonteerd is.

Dit zou wel een groot deel van het verschil kunnen zijn, en niet het frame.
edit: ff plaatjes van de fietsen erbij gezet om het wat duidelijker te maken.

Of gewoon voor de Trek gaan

Maar als ik naar het plaatje van de trek kijk op de treksite zie ik dat daar de stuurpen idd met een hoek omhoog gemonteerd is.

Dit zou wel een groot deel van het verschil kunnen zijn, en niet het frame.
edit: ff plaatjes van de fietsen erbij gezet om het wat duidelijker te maken.
Idd daarom had ik de vorige keer bij het testrijden ding al andersom gedraaid bij de gazelle. Maar om een goede vergelijking te maken tussen de 2 bike's neem ik dus een 21.5 inch trek mee en dan ga ik op beide even zitten.
Want wat mij opviel was dat de trek veel meer rechtop zitten was t.o.v. de gazelle. Maar ik houd jullie op de hoogte zodra ik dit heb gedaan vrijdag a.s.
gr mark
Want wat mij opviel was dat de trek veel meer rechtop zitten was t.o.v. de gazelle. Maar ik houd jullie op de hoogte zodra ik dit heb gedaan vrijdag a.s.
gr mark
- Hotsnail
- Contacteer:
Je schrijft hierboven dat de bovenbuis van de W6 61 cm is. Hoe heb je dit gemeten?
bij Trek wordt hij zo:

gemeten, en dan komt de Trek uit op een 64 cm... (maat C) Dit meegenomen zou je op de trek wat gestrekter moeten zitten juist.
Maar idd: Vrijdag op beide fietsen een stuk testreiden en je weet zeker welke het beste zit.
bij Trek wordt hij zo:

gemeten, en dan komt de Trek uit op een 64 cm... (maat C) Dit meegenomen zou je op de trek wat gestrekter moeten zitten juist.
Maar idd: Vrijdag op beide fietsen een stuk testreiden en je weet zeker welke het beste zit.
Laatst gewijzigd door Hotsnail op wo jan 17, 2007 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hotsnail
- Contacteer:
Dat was dus een typfout. Moet 64 zijn i.p.v. 54 zoals ik hierboven schreef. Kon het op de gazelle site niet vinden maar heb dus niet goed gekeken.
Zie [url=http://www2.trekbikes.com/bikes/geometr ... =316&eir=1] hier voor de geo van de trek.
Ook bij bovenstaande bericht waarde even aangepast.
Zie [url=http://www2.trekbikes.com/bikes/geometr ... =316&eir=1] hier voor de geo van de trek.
Ook bij bovenstaande bericht waarde even aangepast.