pike inkorten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:
pike inkorten

Bericht door sherlock » ma feb 26, 2007 11:06 am

Ik kwam dit tegen.

http://www.pinkbike.com/photo/967827/

Die vent beweert dat hij nu door een aanpassing zijn pike kan instellen van ongeveer 0 tot 140 mm. Iemand een iedee hoe dat werkt? Ik heb deze week zelf een pike en vind dit wel interessant.

Er staan onderaan een aantal opmerkingen over het inkorten. Zijn deze terecht of kan dit gewoon gedaan worden?

Steelhead Rider
Berichten:2370
Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm

Bericht door Steelhead Rider » ma feb 26, 2007 11:34 am

Geen idee hoe hij 't van 0 - 140mm gedaan heeft....maar ik weet wel dat als je Recon veren (Rockshox Recon dus) in een Pike doet, de veerweg iets van 65-115mm wordt....dit heeft b.v. Lenosky ook gedaan...

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » ma feb 26, 2007 12:16 pm

Als ik het goed heb verkocht Bernard een ingekorte pike van Joost wichman (te samen met het 4X cannondale frame). Deze pike was terug gezet tot 80mm. Misschien dat hij het zo weet, en of het dezelfde manier betreft van inkorten.

succes
keybone collector!!!

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten:615
Lid geworden op:za nov 10, 2001 6:28 pm

Bericht door Bernard » ma feb 26, 2007 3:08 pm

Ok, goed opletten....

Die gast op pinkbike heeft niks moeilijks gedaan. hij laat gewoon zijn positieve luchtkamer leeg. Daardoor zakt de vork volledig in. Ik zou daar overigens niet mee gaan rijden, want dan maak je de boel stuk. Het is dus een grap.

Het dual air systeem werkt goed met een verschil van 20psi om hem af te stemmen, soepel of wat stijver. Mocht het verschil groter zijn, dan gaat je vork waarschijnlijk stuk en lekt er lucht naar de kamer met de minste druk.

Er zijn wel 2 manieren om je vork een andere veerweg te geven, namelijk:
1: Spacers weg halen of toevoegen. Dit staat in je owner's manual beschreven is dus met behoudt van garantie mits uitgevoerd door een officieel RS service punt en alleen toepasbaar bij een dual air systeem(dus geen u-turn air en u-turn normaal)

2: Onderdelen tussen de verschillende RS vorken uitwisselen. dit is alleen mogelijk tussen de 32mm vorken (reba, pike revalution etc). Let wel op dat je garantie vervalt en het je waarschijnlijk veel geld gaat kosten, vanwege de benodigde onderdelen. Let ook goed op welke parts je nodig hebt. De binnenpoten van een u-turn air en dual air verschillen en zijn niet uitwisselbaar.
Zo kun je bijvoorbeeld een reba dualair luchtkamer in een pike dualair binnenpoot zetten. Maar geen dualair kamer in een u-turn vork.

Met een aanpassing aan de spacers op een reba dualair kamer zoals onder optie 1, kun je een dualair vork op 80mm krijgen.

Mocht je toch willen gaan klussen, dan is het beste te beginnen met een dualair vork. De u-turn vorken zijn ook wel te veranderen, maar daar is het nog lastiger en worden de modificaties iets minder elegant.

succes!

Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma feb 26, 2007 10:41 pm

Het is een U-turn, maar goed....

Mij te moeilijk. Ik heb al weinig tijd om te gaan fietsen. Laat staan om veel te sleutelen.


Bedankt in ieder geval

Cheers!

Enduro
Berichten:3266
Lid geworden op:zo mar 31, 2002 9:43 pm

Bericht door Enduro » di feb 27, 2007 11:09 pm

Zou hij niet die veer bij het einde van het U-turn-gedeelte open hebben getrokken? Dit zodat hij met de U-turn-knop gewoon door kan draaien vanaf 95mm.

Plaats reactie