Vet op alle bouten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Fry
Vet op alle bouten

Bericht door Fry » zo apr 22, 2007 2:17 pm

Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.

Iemand heeft me verteld dat ik daarmee mijn bouten te hard zou kunnen aandraaien. Binnen een week komt de momentsleutel die ik heb besteld toe en ik vraag me af of ik de bouten niet zou overspannen wanneer ik met de opgegeven aandraaimomenten mijn bouten zou aandraaien als ik elke bout ingevet heb.

Ik dacht immers dat die opgegeven aanhaalmomenten bedoelt waren voor droogmontage.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 22, 2007 7:44 pm

met vet zou je in principe harder kunnen aandraaien omdat de smerende werking wrijving wegneemt.
Maar het lijkt me sterk dat het aangeraden moment geldt voor droog montage. Wat eigenlijk monteer je nooit iets zonder vet.

Ik heb trouwens nog nooit een momentsleutel gebruikt voor mijn fiets. Alleen een keer voor de kop/koppeling van mijn auto. Remmen van de auto vervangen? Gewoon even kijken hoe vast ze zitten en wat het aangeraden moment is en gaan. Nog nooit iets losgelopen de laatste 6 jaar. Leuk speelgoed een momentsleutel maar na een tijdje voel je het ook gewoon steeds beter.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Fry

Bericht door Fry » zo apr 22, 2007 8:17 pm

didadunlop schreef:met vet zou je in principe harder kunnen aandraaien omdat de smerende werking wrijving wegneemt.
Maar het lijkt me sterk dat het aangeraden moment geldt voor droog montage. Wat eigenlijk monteer je nooit iets zonder vet.

Ik heb trouwens nog nooit een momentsleutel gebruikt voor mijn fiets. Alleen een keer voor de kop/koppeling van mijn auto. Remmen van de auto vervangen? Gewoon even kijken hoe vast ze zitten en wat het aangeraden moment is en gaan. Nog nooit iets losgelopen de laatste 6 jaar. Leuk speelgoed een momentsleutel maar na een tijdje voel je het ook gewoon steeds beter.
Ik heb een heel goed gevoel om bouten aan te draaien, ik heb nooit een draad kapot gedraaid en ik kan altijd nog redelijk wat harder aandraaien nadat de bout voor mij vast staat. Maar ik ben geinteresseerd in cijfers en wou eigenlijk wel eens precies weten hou elk aandraaimoment aanvoelde.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 22, 2007 10:09 pm

ja dat heb ik ook een paar keer gedaan. bout in de bankschroef en gewoon proberen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gène

Re: Vet op alle bouten

Bericht door Gène » ma apr 23, 2007 7:31 am

Fry schreef:Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.

Iemand heeft me verteld dat ik daarmee mijn bouten te hard zou kunnen aandraaien. Binnen een week komt de momentsleutel die ik heb besteld toe en ik vraag me af of ik de bouten niet zou overspannen wanneer ik met de opgegeven aandraaimomenten mijn bouten zou aandraaien als ik elke bout ingevet heb.

Ik dacht immers dat die opgegeven aanhaalmomenten bedoelt waren voor droogmontage.
Waarom lagervet en geen montage vet? Dat doe ik normaal op de bouten, dat is meer bedoelt tegen het vastroesten, lagervet is toch zoals de naam zegt voor het invetten van lagers.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Fry

Re: Vet op alle bouten

Bericht door Fry » ma apr 23, 2007 10:02 am

Gène schreef:
Fry schreef:Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.

Waarom lagervet en geen montage vet? Dat doe ik normaal op de bouten, dat is meer bedoelt tegen het vastroesten, lagervet is toch zoals de naam zegt voor het invetten van lagers.

mzzl
Gène
omdat ik ooit eens een gigantische pot lagervet heb gekregen.

Rudie

Bericht door Rudie » ma apr 23, 2007 1:50 pm

Dat spul moet je ook helemaal niet gebruiken! Je moet gewoon montagepasta gebruiken. Is ook een stuk minder vet en zal je dus minder snel problemen ondervinden met iets te strak aandraaien.

M@lphy

Bericht door M@lphy » di apr 24, 2007 3:09 pm

VETTIG! :o

Maare momentsleutel... wat doe je dan als je bout(en) toch los is(zijn) getrild zonder momentsleutel op een vette Epic XC ride?

Lopend naar huis want stel dat je 'm overtrekt met je ordi Allen key?

Momentsleutel is leuk voor in de werkplaats.
Met schone bouten al dan niet ingevet en dan met het juiste draaimoment voor ingevette bouten aandraaien.

Enne het is KROON OIL... niet Krohn!

@Gene idd. Shimano montage pasta!

PASTA VOOR OVER DE BOUTEN! ! !

Rudie

Bericht door Rudie » di apr 24, 2007 3:16 pm

Creatieve woordspeling...

Fry

Bericht door Fry » di apr 24, 2007 7:44 pm

M@lphy schreef:VETTIG! :o

Maare momentsleutel... wat doe je dan als je bout(en) toch los is(zijn) getrild zonder momentsleutel op een vette Epic XC ride?

Lopend naar huis want stel dat je 'm overtrekt met je ordi Allen key?
Afbeelding

Plaats reactie