Vet op alle bouten
Moderator:Beheerders
Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.
Iemand heeft me verteld dat ik daarmee mijn bouten te hard zou kunnen aandraaien. Binnen een week komt de momentsleutel die ik heb besteld toe en ik vraag me af of ik de bouten niet zou overspannen wanneer ik met de opgegeven aandraaimomenten mijn bouten zou aandraaien als ik elke bout ingevet heb.
Ik dacht immers dat die opgegeven aanhaalmomenten bedoelt waren voor droogmontage.
Iemand heeft me verteld dat ik daarmee mijn bouten te hard zou kunnen aandraaien. Binnen een week komt de momentsleutel die ik heb besteld toe en ik vraag me af of ik de bouten niet zou overspannen wanneer ik met de opgegeven aandraaimomenten mijn bouten zou aandraaien als ik elke bout ingevet heb.
Ik dacht immers dat die opgegeven aanhaalmomenten bedoelt waren voor droogmontage.
- didadunlop
met vet zou je in principe harder kunnen aandraaien omdat de smerende werking wrijving wegneemt.
Maar het lijkt me sterk dat het aangeraden moment geldt voor droog montage. Wat eigenlijk monteer je nooit iets zonder vet.
Ik heb trouwens nog nooit een momentsleutel gebruikt voor mijn fiets. Alleen een keer voor de kop/koppeling van mijn auto. Remmen van de auto vervangen? Gewoon even kijken hoe vast ze zitten en wat het aangeraden moment is en gaan. Nog nooit iets losgelopen de laatste 6 jaar. Leuk speelgoed een momentsleutel maar na een tijdje voel je het ook gewoon steeds beter.
Maar het lijkt me sterk dat het aangeraden moment geldt voor droog montage. Wat eigenlijk monteer je nooit iets zonder vet.
Ik heb trouwens nog nooit een momentsleutel gebruikt voor mijn fiets. Alleen een keer voor de kop/koppeling van mijn auto. Remmen van de auto vervangen? Gewoon even kijken hoe vast ze zitten en wat het aangeraden moment is en gaan. Nog nooit iets losgelopen de laatste 6 jaar. Leuk speelgoed een momentsleutel maar na een tijdje voel je het ook gewoon steeds beter.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ik heb een heel goed gevoel om bouten aan te draaien, ik heb nooit een draad kapot gedraaid en ik kan altijd nog redelijk wat harder aandraaien nadat de bout voor mij vast staat. Maar ik ben geinteresseerd in cijfers en wou eigenlijk wel eens precies weten hou elk aandraaimoment aanvoelde.didadunlop schreef:met vet zou je in principe harder kunnen aandraaien omdat de smerende werking wrijving wegneemt.
- didadunlop
Re: Vet op alle bouten
Waarom lagervet en geen montage vet? Dat doe ik normaal op de bouten, dat is meer bedoelt tegen het vastroesten, lagervet is toch zoals de naam zegt voor het invetten van lagers.Fry schreef:Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Re: Vet op alle bouten
omdat ik ooit eens een gigantische pot lagervet heb gekregen.Gène schreef:Waarom lagervet en geen montage vet? Dat doe ik normaal op de bouten, dat is meer bedoelt tegen het vastroesten, lagervet is toch zoals de naam zegt voor het invetten van lagers.Fry schreef:Ik doe normaal geel lagervet van krohn op alle bouten die ik monteer en overal waar onderdelen contact maken met elkaar.
mzzl
Gène
VETTIG!
Maare momentsleutel... wat doe je dan als je bout(en) toch los is(zijn) getrild zonder momentsleutel op een vette Epic XC ride?
Lopend naar huis want stel dat je 'm overtrekt met je ordi Allen key?
Momentsleutel is leuk voor in de werkplaats.
Met schone bouten al dan niet ingevet en dan met het juiste draaimoment voor ingevette bouten aandraaien.
Enne het is KROON OIL... niet Krohn!
@Gene idd. Shimano montage pasta!
PASTA VOOR OVER DE BOUTEN! ! !

Maare momentsleutel... wat doe je dan als je bout(en) toch los is(zijn) getrild zonder momentsleutel op een vette Epic XC ride?
Lopend naar huis want stel dat je 'm overtrekt met je ordi Allen key?
Momentsleutel is leuk voor in de werkplaats.
Met schone bouten al dan niet ingevet en dan met het juiste draaimoment voor ingevette bouten aandraaien.
Enne het is KROON OIL... niet Krohn!
@Gene idd. Shimano montage pasta!
PASTA VOOR OVER DE BOUTEN! ! !