Verlagen Dirt Jumper 1 '04

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jiggy
Verlagen Dirt Jumper 1 '04

Bericht door Jiggy » di mei 29, 2007 1:13 pm

Weet iemand hoe ik mijn dirt jumper 1 uit 2004 kan verlagen. Heb al wel veel kunnen vinden van mensen die er 150mm van wilden maken maar om hier 35 pagina's met posts te gaan door spitten. :roll:
Maar goed.. heb ik nog onderdelen nodig of is het de 2 bussen eruit en klaar of is het wat meer werk??
En tot hoe ver kun je deze verlagen?

Thankzz
Live to ride, Ride to live

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » di mei 29, 2007 1:30 pm

veren korter maken en spacers in de vork.
http://vpfree.pinkbike.com/bb/viewtopic ... highlight=
een heel topic op pinkbike erover, nuttige info staat op de eerste 2 paginas

Jiggy

Bericht door Jiggy » di mei 29, 2007 2:24 pm

dus als ik het goed begrijp, vork uit elkaar. de bussen erin. maar er wordt geschreven dat het op 2 manieren kan de 1 zaagt zijn veren wel af en de ander niet...wat is dan het beste??

Cheeta

Bericht door Cheeta » di mei 29, 2007 5:44 pm

Ten eerste wil je m.i. dat de veer onder en boven over de ~ hele omtrek aanligt, daarvoor zijn bovenste en onderste winding normaal 'geprepareerd':
Afbeelding

Spreekt m.i. voor het niet afzagen van de veren, ofschoon het niet geheel ondoenlijk schijnt te zijn om dergelijke uiteindes DIY te fabriceren.

Wanneer je de veer echter niet inkort, zul je hem moeten comprimeren/voorspannen. Stel dat de veer, met een veerstijfheid van 30 N/mm, in de originele vork in rust is; vervolgens verlaag jij je vork met 30 mm (~ comprimeer je de veer 30 mm), dan resulteert dat in een kracht van 30*30 = 900 N. Om de vork vervolgens in te drukken, moet je eerst deze kracht overwinnen alvorens aan het restant van je veerweg te kunnen beginnen.

Als je toch al met meer dan de maximale (air) preload rijdt en het ding gebruikt om de grootste klappen om te vangen, maakt dat je waarschijnlijk niet uit... Ben je 60 kg en houd je ervan zeeziek te worden, dan gaat het je daarentegen hoogstwaarschijnlijk niet bevallen.

Die kracht is natuurlijk ook van invloed bij het al dan niet kunnen dichtbouwen van de vork (van 130 naar 100 lukt, maar schat zo in dat van 130 naar 80 niet gaat lukken).

Jiggy

Bericht door Jiggy » di mei 29, 2007 7:41 pm

nou heb zojuist mijn vork uit elkaar gehaald.wat redelijk makkelijk ging. het is alleen zo dat ik in de vork maar 1 veer aantrof en daarnaast dat ik maar 1 pumping rod loskreeg, op de andere zit nl een rebound adjuster en deze krijg ik niet los.. moeten er wel in beide poten een bus op de pumping rod gemonteerd worden? dus ook als er op de vork een rebound adjuster zit?

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » wo mei 30, 2007 10:04 am

denk het wel maar ben niet zeker… -Gast- weet dat wel, maar waar blijft onze zocchi-freak :D ?
Als je maar een veer hebt moet je die alleen inkorten, best eigenlijk een nieuwe veer kopen hoor (inkorten kan gevaarlijk zijn, veer kan kapot gaan als je er in begint te snijden)
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=621
hier staan er wat maar ben niet zeker de welke je nodig hebt.

bestbiker

Bericht door bestbiker » wo mei 30, 2007 12:00 pm

zou je een dirt jumper 1 ook kunnen gebruiken zonder de veren, dus alleen met lucht erin???

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » wo mei 30, 2007 12:21 pm

NEE
doe dit aub niet!!!! nogal logisch he... Anders blijft je vork in zijn travel staan als je ze 1 keer indrukt

Jiggy

Bericht door Jiggy » wo mei 30, 2007 3:19 pm

ok het is gelukt. spacers gemaakt en veer niet ingekort.de pumping rod met de rebound adjuster gaat op dezelfde manier los dus geen probleem spacers erin en in elkaar geknald. gaat prima. alleen rammelen de spacers nu in de vork. kan dit misschien nog opgelost worden? of is dit normaal?? de vork heeft nu gelukkig wel de goeie travel.

Thankzz

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » wo mei 30, 2007 4:36 pm

je hebt de vorkolie toch vernieuwd? en de zegels?
Als dit niet zo is, denk ik dat daar het probleem is.
Tabellen over hoeveel olie er in de vork moet vind je op de site van zocchi (ws ga je wel wat minder olie id vork moeten doen aangezien je ze korter hebt gemaakt).
Ik hoop dat dit het probleem is want een ratelende vork is niet zo plezant.
veel s6 nog

Plaats reactie