slecht schroefdraad 2008 XT crankstell, helicoil oplossing?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
slecht schroefdraad 2008 XT crankstell, helicoil oplossing?

Bericht door Djamgils » zo aug 19, 2007 8:53 pm

Ik heb noodgedwongen een 2008 XT crankstell gekocht op vakantie in italie. Ik had voor de vakantie nieuwe pedalen gemonteerd op een hone crankstell. Na 2 dagen rijden was het schroefdraad compleet weg in de rechtercrank. Ik dacht dat het gewoon pech was dus heb een 2008 XT crankstell gekocht.
Nu ging het bij dat crankstell al mis na 3 uur rijden. Het pedaal zat opeens los en scheef in de crank. Dus die eruit gedraaid en naar huis gereden met 1 pedaal. Het schroefdraad was echter nog niet compleet kapot en heb mijn oude pedaal er terug in gedraaid. Deze heeft nog 2 dagen fietsen overleefd. Maar is deze crank nog wel te vertrouwen? heeft iemand ervaring met helicoils in deze toepassing? zou ik ook die hone crank weer tot leven kunnen wekken met een helicoil?

nieuwe pedalen gaan terug is waarschijnlijk een productiefout geweest misschien krijg ik de kosten van de crankstellen vergoed.

http://img65.imageshack.us/img65/21/img2432cn0.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/5362/img2426xo2.jpg

Weet iemand de prijs van een complete helicoil set?

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » ma aug 20, 2007 2:36 pm

wat mij opvalt: je pedaal heeft zich zo te zien ingevreten in de zijkant van de zwarte Hone crank.

Heb je toevallig pedalen waarvan de flens die tegen de crank komt is afgeplat voor een steeksleutel, zoals Afbeelding? Dan kan de flens de crank beschadigen.

Om dit te voorkomen moet je tussen pedaal en crank een ring monteren, die bij veel pedalen wordt meegeleverd.

Pedalen met een cilindrische flens, zoals Afbeelding hebben die ring niet nodig.

Ik weet niet welke pedalen je hebt en of je die ringen hebt gebruikt.

En ik hoop dat je garantie krijgt op alles, maar als je pech hebt wijst Shimano je claim af ivm die stomme ringetjes :-(

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma aug 20, 2007 2:47 pm

de pedalen zijn Atomlab Aircorp Slim Line pedalen. Niet bepaald goedkope dus. Maar zowel bij crankset als bij pedalen werden geen ringen geleverd.
Het is wel een volledige rand(geen onderbreking voor steeksleutel) maar het is geen scherpe hoek(kleine radius) Die hone crank ben ik nog mee naar huis gefietst dus daardoor is die zo naar de klote.

De diameter van het schroefdraad is niet gelijk voor links en rechts bij de pedalen. De ene is 13,8a13,9 en de andere 14,0a14,1. Die met de kleinere diameter is dus degene die telkens kapot gaat.
Ik denk ook beitelsporen te zien op die met het kleinere schroefdraad voor mij wijst dat erop dat het een slecht schroefdraad was. ff afwachten wat CRC ervan zegt.

Die metalen ringen waren alleen nodig als je vaak je pedalen vervangt is mij verteld. Als je pedalen goed vastzitten kunnen ze niet gaan vreten in de crank, toch? En waarom was het 2 keer het rechter pedaal? kleine kans lijkt me toch dat het dan aan verkeerde montage ligt.

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » ma aug 20, 2007 6:44 pm

hmmm... als de flens oke is, kan dat het inderdaad niet zijn zou je zeggen!

Is de schroefdraad op het rechter pedaal afgeplat is oid? En is die ook lastiger te monteren?

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo aug 22, 2007 10:35 am

Hij is niet lastiger te monteren. Ik denk dat ze de as te ver hebben afgedraaid waardoor de buitendiameter van het schroefdraad kleiner is. En dat is precies op het punt waar het het meeste aluminium kan pakken.

Ik heb gekeken voor een helicoil set maar nu blijken er dus 2 of 3 verschillende typen 9/16" draad te zijn. Weet iemand welk type dat het is?
En die set kost 110 euro, maarja als ik daarmee 2 cranks kan repareren en misschien nog een vergoeding krijg dan is dat wel de moeite waard.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr aug 24, 2007 8:54 pm

Leuk... die mongolen van de fietsenindustrie vonden het kennelijk nodig om geen standaard 9/16" schroefdraad te gebruiken voor pedalen. Oftewel een helicoil set moet waarschijnlijk one off gemaakt worden en is dus niet te betalen. Ik krijg volgende week een prijs te horen.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr aug 24, 2007 9:38 pm

Probeer eens in KOBS: Cyclus rep set v crankst

Ik heb het huidige bestel system van de firma niet bij de hand dus kan het artikel nummer niet voor je opzoeken.
Voor het gebruik wat jij er mee doet lijkt mij niet ook geen verantwoorde oplossing.
Maar voor normaal (XC) gebruik schijnt het te werken.
Het is en blijft natuurlijk ronduit k*t maar het is tenminste iets.

Succes!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » vr aug 24, 2007 9:54 pm

is trouwens niet één van pedalen met omgekeerde schroefdraad? eene met linkse schroefdraad en eene met rechtste schroefdraad?
ik heb wel al gehoord van helicoils, maar heb er zelf nog geen ervaring mee. dus bestaan ze ook in omgekeerde schroefdraad? want de buitenkant van een gewone rechtste schroefdraad is een linkse "schroefdraad" op een helicoil, om die erin te draaien.
dead straight to live wrong

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za aug 25, 2007 8:21 am

het rechtse pedaal is normale draad het linker pedaal is idd abnormale draad(linksdraaiend denk ik) gelukkig is het 2 keer het rechter pedaal dat kapot is gegaan.

Stel dat het ooit met de linkerkant gebeurt zou je een pedaal as van rechts in het linker pedaal kunnen zetten en met de helicoil daar gewoon rechts draad inzetten.

Dat van cyclus is misschien ook te proberen. eerst nog maar afwachten wat CRC zegt over garantie.

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » za aug 25, 2007 9:00 am

ja lijkt ook wel een oplossing, maar volgens mij is die linkse draad op die linker pedaal wel met een reden. ivm lostrappen ofzo. ik bedoel als je pedaal iets of wat los zou komen, is de schroefdraad nu gemaakt zodat als je in de normale zin trapt, de pedalen draaien in de zin om ze beiden vast te zetten.

en als je dan rechtse draad hebt in je linker crank dan is de beweging van het fietsen net als de beweging om de pedaal los te draaien.
of zal dat nooit gebeuren? of valt dit anders op te lossen ?
dead straight to live wrong

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten:66
Lid geworden op:vr dec 29, 2006 12:48 pm

Bericht door Tristan » za aug 25, 2007 12:14 pm

Djamgils schreef:Leuk... die mongolen van de fietsenindustrie vonden het kennelijk nodig om geen standaard 9/16" schroefdraad te gebruiken voor pedalen. Oftewel een helicoil set moet waarschijnlijk one off gemaakt worden en is dus niet te betalen. Ik krijg volgende week een prijs te horen.
Hoe heb je je pedaal er dan kunnen opdraaien terwijl het andere schroefdraad was? Je moet dan toch gevoeld hebben dat hij er moeilijk inging?

Overigens wel raar dat je linkerschroefdraad dan nog intact is.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za aug 25, 2007 5:15 pm

het probleem is niet dat het schroefdraad van het pedaal van een ander type was dan van de crank. Het gaat erom dat de fietsenindustrie een ander type schroefdraad gebruikt dan het standaard 9/16" draad. Wat dus wil zeggen dat een standaard 9/16" helicoil niet te gebruiken is.

Wat is eigenlijk de reden dat links en rechts verschillende draadrichting heeft?

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » za aug 25, 2007 5:28 pm

Djamgils schreef:Wat is eigenlijk de reden dat links en rechts verschillende draadrichting heeft?
Dat is tegen het los komen van je pedaal tijdens het rijden.
Moest het aan beide kanten normale draad zijn dan zou je linkerpedaal kunnen loskomen.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za aug 25, 2007 5:38 pm

uhm, alain volgens mij klopt dat niet of ik moet echt een denkfout hebben gemaakt. maar de wrijving van de as wil juist de pedalen losdraaien. ff meedenken met het rechter pedaal in gedachten. de crank draait rechtsom om vooruit te gaan. het pedaal draait dan linksom. welke kant op gaat het schroefdraad los? linksom. wrijving tussen pedaal en as geeft dan dat het pedaal los wil draaien. Of heb ik het hier echt mis?

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » za aug 25, 2007 5:49 pm

dat kan ook wel hoor ;)
in ieder geval is het een van de twee die kan loskomen.

ik ga mijn oude hersens daar niet op breken, dat laat ik aan de jeugd over :arms:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo aug 26, 2007 12:32 pm

Jullie denkwijze klopt.

Maar het lager van een pedaal werkt als een planeetwielstelsel. Hierdoor is de loswerkkracht juist andersom dan je zou denken als je kijkt naar de draad van pedaal/crank.

Visuaaliseer even mee.

De trapper draait met de klok mee. Dan zou je in theorie de trapper vasterdraaien bij normale draad. Echter tussen de trapper en de as zitten lagerkogeltjes. Deze draaien dan juist de andere kant op en zullen een kracht uitoefenen die juist tegen de klok in is.

Bovenstaande is mijn redenering welke ik gevonden heb toen ik ook met bovenstaande vraag zat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo aug 26, 2007 12:45 pm

owk didadunlop daar zie ik wel iets in. 1 probleem. De atomlab pedalen gebruiken DU bushings, oftewel geen kogeltjes voor een planeetwiel stelsel.

Als je pedalen met genoeg aandraaimoment vastzitten zouden ze toch nooit loskomen ongeacht de draairichting?

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » zo aug 26, 2007 1:01 pm

het is ook een kwestie van "zou kunnen", niet van "komt los" ;)

ed'ward
Berichten:13
Lid geworden op:do sep 28, 2006 8:07 pm
Locatie:Begië

Bericht door ed'ward » vr aug 31, 2007 7:24 pm

didadunlop schreef:Jullie denkwijze klopt.

Maar het lager van een pedaal werkt als een planeetwielstelsel. Hierdoor is de loswerkkracht juist andersom dan je zou denken als je kijkt naar de draad van pedaal/crank.
Goed gevonden!

Het is echter wel zo dat, als je lagers niet meer goed zijn, door de wrijving body-as je je pedaal er wél uit kan trappen. (meegemaakt)

Plaats reactie