slecht schroefdraad 2008 XT crankstell, helicoil oplossing?
Moderator:Beheerders
Ik heb noodgedwongen een 2008 XT crankstell gekocht op vakantie in italie. Ik had voor de vakantie nieuwe pedalen gemonteerd op een hone crankstell. Na 2 dagen rijden was het schroefdraad compleet weg in de rechtercrank. Ik dacht dat het gewoon pech was dus heb een 2008 XT crankstell gekocht.
Nu ging het bij dat crankstell al mis na 3 uur rijden. Het pedaal zat opeens los en scheef in de crank. Dus die eruit gedraaid en naar huis gereden met 1 pedaal. Het schroefdraad was echter nog niet compleet kapot en heb mijn oude pedaal er terug in gedraaid. Deze heeft nog 2 dagen fietsen overleefd. Maar is deze crank nog wel te vertrouwen? heeft iemand ervaring met helicoils in deze toepassing? zou ik ook die hone crank weer tot leven kunnen wekken met een helicoil?
nieuwe pedalen gaan terug is waarschijnlijk een productiefout geweest misschien krijg ik de kosten van de crankstellen vergoed.
http://img65.imageshack.us/img65/21/img2432cn0.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/5362/img2426xo2.jpg
Weet iemand de prijs van een complete helicoil set?
Nu ging het bij dat crankstell al mis na 3 uur rijden. Het pedaal zat opeens los en scheef in de crank. Dus die eruit gedraaid en naar huis gereden met 1 pedaal. Het schroefdraad was echter nog niet compleet kapot en heb mijn oude pedaal er terug in gedraaid. Deze heeft nog 2 dagen fietsen overleefd. Maar is deze crank nog wel te vertrouwen? heeft iemand ervaring met helicoils in deze toepassing? zou ik ook die hone crank weer tot leven kunnen wekken met een helicoil?
nieuwe pedalen gaan terug is waarschijnlijk een productiefout geweest misschien krijg ik de kosten van de crankstellen vergoed.
http://img65.imageshack.us/img65/21/img2432cn0.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/5362/img2426xo2.jpg
Weet iemand de prijs van een complete helicoil set?
-
wat mij opvalt: je pedaal heeft zich zo te zien ingevreten in de zijkant van de zwarte Hone crank.
Heb je toevallig pedalen waarvan de flens die tegen de crank komt is afgeplat voor een steeksleutel, zoals
? Dan kan de flens de crank beschadigen.
Om dit te voorkomen moet je tussen pedaal en crank een ring monteren, die bij veel pedalen wordt meegeleverd.
Pedalen met een cilindrische flens, zoals
hebben die ring niet nodig.
Ik weet niet welke pedalen je hebt en of je die ringen hebt gebruikt.
En ik hoop dat je garantie krijgt op alles, maar als je pech hebt wijst Shimano je claim af ivm die stomme ringetjes
Heb je toevallig pedalen waarvan de flens die tegen de crank komt is afgeplat voor een steeksleutel, zoals

Om dit te voorkomen moet je tussen pedaal en crank een ring monteren, die bij veel pedalen wordt meegeleverd.
Pedalen met een cilindrische flens, zoals

Ik weet niet welke pedalen je hebt en of je die ringen hebt gebruikt.
En ik hoop dat je garantie krijgt op alles, maar als je pech hebt wijst Shimano je claim af ivm die stomme ringetjes

de pedalen zijn Atomlab Aircorp Slim Line pedalen. Niet bepaald goedkope dus. Maar zowel bij crankset als bij pedalen werden geen ringen geleverd.
Het is wel een volledige rand(geen onderbreking voor steeksleutel) maar het is geen scherpe hoek(kleine radius) Die hone crank ben ik nog mee naar huis gefietst dus daardoor is die zo naar de klote.
De diameter van het schroefdraad is niet gelijk voor links en rechts bij de pedalen. De ene is 13,8a13,9 en de andere 14,0a14,1. Die met de kleinere diameter is dus degene die telkens kapot gaat.
Ik denk ook beitelsporen te zien op die met het kleinere schroefdraad voor mij wijst dat erop dat het een slecht schroefdraad was. ff afwachten wat CRC ervan zegt.
Die metalen ringen waren alleen nodig als je vaak je pedalen vervangt is mij verteld. Als je pedalen goed vastzitten kunnen ze niet gaan vreten in de crank, toch? En waarom was het 2 keer het rechter pedaal? kleine kans lijkt me toch dat het dan aan verkeerde montage ligt.
Het is wel een volledige rand(geen onderbreking voor steeksleutel) maar het is geen scherpe hoek(kleine radius) Die hone crank ben ik nog mee naar huis gefietst dus daardoor is die zo naar de klote.
De diameter van het schroefdraad is niet gelijk voor links en rechts bij de pedalen. De ene is 13,8a13,9 en de andere 14,0a14,1. Die met de kleinere diameter is dus degene die telkens kapot gaat.
Ik denk ook beitelsporen te zien op die met het kleinere schroefdraad voor mij wijst dat erop dat het een slecht schroefdraad was. ff afwachten wat CRC ervan zegt.
Die metalen ringen waren alleen nodig als je vaak je pedalen vervangt is mij verteld. Als je pedalen goed vastzitten kunnen ze niet gaan vreten in de crank, toch? En waarom was het 2 keer het rechter pedaal? kleine kans lijkt me toch dat het dan aan verkeerde montage ligt.
-
Hij is niet lastiger te monteren. Ik denk dat ze de as te ver hebben afgedraaid waardoor de buitendiameter van het schroefdraad kleiner is. En dat is precies op het punt waar het het meeste aluminium kan pakken.
Ik heb gekeken voor een helicoil set maar nu blijken er dus 2 of 3 verschillende typen 9/16" draad te zijn. Weet iemand welk type dat het is?
En die set kost 110 euro, maarja als ik daarmee 2 cranks kan repareren en misschien nog een vergoeding krijg dan is dat wel de moeite waard.
Ik heb gekeken voor een helicoil set maar nu blijken er dus 2 of 3 verschillende typen 9/16" draad te zijn. Weet iemand welk type dat het is?
En die set kost 110 euro, maarja als ik daarmee 2 cranks kan repareren en misschien nog een vergoeding krijg dan is dat wel de moeite waard.
Probeer eens in KOBS: Cyclus rep set v crankst
Ik heb het huidige bestel system van de firma niet bij de hand dus kan het artikel nummer niet voor je opzoeken.
Voor het gebruik wat jij er mee doet lijkt mij niet ook geen verantwoorde oplossing.
Maar voor normaal (XC) gebruik schijnt het te werken.
Het is en blijft natuurlijk ronduit k*t maar het is tenminste iets.
Succes!
Ik heb het huidige bestel system van de firma niet bij de hand dus kan het artikel nummer niet voor je opzoeken.
Voor het gebruik wat jij er mee doet lijkt mij niet ook geen verantwoorde oplossing.
Maar voor normaal (XC) gebruik schijnt het te werken.
Het is en blijft natuurlijk ronduit k*t maar het is tenminste iets.
Succes!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
is trouwens niet één van pedalen met omgekeerde schroefdraad? eene met linkse schroefdraad en eene met rechtste schroefdraad?
ik heb wel al gehoord van helicoils, maar heb er zelf nog geen ervaring mee. dus bestaan ze ook in omgekeerde schroefdraad? want de buitenkant van een gewone rechtste schroefdraad is een linkse "schroefdraad" op een helicoil, om die erin te draaien.
ik heb wel al gehoord van helicoils, maar heb er zelf nog geen ervaring mee. dus bestaan ze ook in omgekeerde schroefdraad? want de buitenkant van een gewone rechtste schroefdraad is een linkse "schroefdraad" op een helicoil, om die erin te draaien.
dead straight to live wrong
het rechtse pedaal is normale draad het linker pedaal is idd abnormale draad(linksdraaiend denk ik) gelukkig is het 2 keer het rechter pedaal dat kapot is gegaan.
Stel dat het ooit met de linkerkant gebeurt zou je een pedaal as van rechts in het linker pedaal kunnen zetten en met de helicoil daar gewoon rechts draad inzetten.
Dat van cyclus is misschien ook te proberen. eerst nog maar afwachten wat CRC zegt over garantie.
Stel dat het ooit met de linkerkant gebeurt zou je een pedaal as van rechts in het linker pedaal kunnen zetten en met de helicoil daar gewoon rechts draad inzetten.
Dat van cyclus is misschien ook te proberen. eerst nog maar afwachten wat CRC zegt over garantie.
ja lijkt ook wel een oplossing, maar volgens mij is die linkse draad op die linker pedaal wel met een reden. ivm lostrappen ofzo. ik bedoel als je pedaal iets of wat los zou komen, is de schroefdraad nu gemaakt zodat als je in de normale zin trapt, de pedalen draaien in de zin om ze beiden vast te zetten.
en als je dan rechtse draad hebt in je linker crank dan is de beweging van het fietsen net als de beweging om de pedaal los te draaien.
of zal dat nooit gebeuren? of valt dit anders op te lossen ?
en als je dan rechtse draad hebt in je linker crank dan is de beweging van het fietsen net als de beweging om de pedaal los te draaien.
of zal dat nooit gebeuren? of valt dit anders op te lossen ?
dead straight to live wrong
Hoe heb je je pedaal er dan kunnen opdraaien terwijl het andere schroefdraad was? Je moet dan toch gevoeld hebben dat hij er moeilijk inging?Djamgils schreef:Leuk... die mongolen van de fietsenindustrie vonden het kennelijk nodig om geen standaard 9/16" schroefdraad te gebruiken voor pedalen. Oftewel een helicoil set moet waarschijnlijk one off gemaakt worden en is dus niet te betalen. Ik krijg volgende week een prijs te horen.
Overigens wel raar dat je linkerschroefdraad dan nog intact is.
het probleem is niet dat het schroefdraad van het pedaal van een ander type was dan van de crank. Het gaat erom dat de fietsenindustrie een ander type schroefdraad gebruikt dan het standaard 9/16" draad. Wat dus wil zeggen dat een standaard 9/16" helicoil niet te gebruiken is.
Wat is eigenlijk de reden dat links en rechts verschillende draadrichting heeft?
Wat is eigenlijk de reden dat links en rechts verschillende draadrichting heeft?
uhm, alain volgens mij klopt dat niet of ik moet echt een denkfout hebben gemaakt. maar de wrijving van de as wil juist de pedalen losdraaien. ff meedenken met het rechter pedaal in gedachten. de crank draait rechtsom om vooruit te gaan. het pedaal draait dan linksom. welke kant op gaat het schroefdraad los? linksom. wrijving tussen pedaal en as geeft dan dat het pedaal los wil draaien. Of heb ik het hier echt mis?
- didadunlop
Jullie denkwijze klopt.
Maar het lager van een pedaal werkt als een planeetwielstelsel. Hierdoor is de loswerkkracht juist andersom dan je zou denken als je kijkt naar de draad van pedaal/crank.
Visuaaliseer even mee.
De trapper draait met de klok mee. Dan zou je in theorie de trapper vasterdraaien bij normale draad. Echter tussen de trapper en de as zitten lagerkogeltjes. Deze draaien dan juist de andere kant op en zullen een kracht uitoefenen die juist tegen de klok in is.
Bovenstaande is mijn redenering welke ik gevonden heb toen ik ook met bovenstaande vraag zat.
Maar het lager van een pedaal werkt als een planeetwielstelsel. Hierdoor is de loswerkkracht juist andersom dan je zou denken als je kijkt naar de draad van pedaal/crank.
Visuaaliseer even mee.
De trapper draait met de klok mee. Dan zou je in theorie de trapper vasterdraaien bij normale draad. Echter tussen de trapper en de as zitten lagerkogeltjes. Deze draaien dan juist de andere kant op en zullen een kracht uitoefenen die juist tegen de klok in is.
Bovenstaande is mijn redenering welke ik gevonden heb toen ik ook met bovenstaande vraag zat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Goed gevonden!didadunlop schreef:Jullie denkwijze klopt.
Het is echter wel zo dat, als je lagers niet meer goed zijn, door de wrijving body-as je je pedaal er wél uit kan trappen. (meegemaakt)