Schuren en spuiten XC frame. waar te beginnen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bastiaan
Schuren en spuiten XC frame. waar te beginnen?

Bericht door Bastiaan » di apr 08, 2008 10:21 am

Dag volk,

Ik heb nog een oude Giant ATX 840 uit de middeleeuwen. Nu is deze niet zo mooi meer. Maar het was mijn eerste fiets (wil ik niet weg doen) en wordt nu regelmatig ingezet door mijn vriendin. Onderdelen zijn allemaal prima maar hoe krijg ik mijn frame weer mooi?

Ik wil het schuren en opnieuw spuiten. Nu heb ik de mogelijkheid om op druk te spuiten dus dat deel moet goed komen maar welke verf en lak moet ik gebruiken. Ik las al iets over een primer die je na het schuren moet aanbrengen, iemand suggesties?
En schuren gewoon met schuurpapier of schuurmachine? Nog suggesties welke grofheid?

Het gaat om een hardtail frame van aluminimum.
Hopelijk kunnen de mensen met ervaring mij verder helpen, ik hoor het wel.

Groet Bas

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di apr 08, 2008 11:29 am

Als je op druk gaat spuiten moet je wel echt autolak gebruiken en dus niet uit een spuitbusje en ook niet van de gamma. Echte autolak moet je vermengen met een verharder waardoor je lekker door kan blijven spuiten zonder dat ie gaat lopen.

Als je dit voor het eerst doet zou ik lekker voor de spuitbussen gaan. Een van de beste merken hiervoor is Montana (zo niet DE beste).

Verder ontlak ik alu frames meestal helemaal met afbeit (letop!!! sommige soorten mogen niet op alu gebruikt worden!!!). Als het in de afbeit staat pak je het geheel in met huishoudfolie (dat doorzichtige plastic). Dan gaat het lekker broeien. De volgende ochtend krabben. En dan NIET MET EEN PLAMUURMES maar met iets van plastic zoals bijvoorbeeld een oude ijskrabber. Als ie helemaal kaal is met heel fijn schuurpapier licht opschuren en ontvetten. Ik gebruik altijd wasbenzine of ammonia. Dan 2 lagen basecoat en 3 lagen kleur en 1 blanke laklaag. Dit gaat bij mij meestal vrij snel achter elkaar maar dat komt door de verharder in de autolak. Met spuitbussen zal je elke keer wat langer moeten wachten. Volg de instructies op de spuitbus!!!!

Oh en beter tig dunne laagjes dan 1 dikke laag!!!!!!!

succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!!!!

:thumbsup:

Plaats reactie