derailleurkabel problemen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
tringle_sack
derailleurkabel problemen

Bericht door tringle_sack » ma mei 05, 2008 7:08 pm

een gezegende avond!

heb ff een willekeurige foto van het net geplukt om de probleemzone aan te duiden. het "kabeleinde" dus. op meerdere fietsen heb ik hetzelfde probleem:

Afbeelding

door het geratel van mijn derailleur heb ik altijd last van een uiteengereten buitenkabel en daarom moet ik maandelijks mijn kabel vervangen. het is trouwens altijd net voor het hulsje waar de buitenkabel in stopt dat in de derailleur zit, waar de problemen zijn. ik heb al zowel (verschillende) metalen al plastieken hulsjes gebruikt en ik blijf het probleem hebben. (zowel met xt als saint...)

heeft er iemand een idee wat ik hier aan kan doen? bestaat er niet een "tussenstuk" dat ik kan gebruiken waardoor de kabel niet die hele bocht vanachter moet maken? net zoals een sram der.

Afbeelding

ik zoek zelf verder, maar hard bedankt in ieder geval!
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 200 tekens.

Jippelskea

Bericht door Jippelskea » ma mei 05, 2008 8:11 pm

Afhankelijk van de routing van de kabel maak ik meestal gebruik van hetzij een langere buitenkabel waardoor er iets minder spanning op de buitenkabel komt te staan. Indien de versnellingskabel lags de liggende vork loopt kun je deze misschien langs de staande achtervork laten lopen door de buitekabel ononderbroken van shifter naar de derailleur te laten lopen. Daardoor zal het geheel ook minder snel vollopen met vocht en vuil.
een andere mogelijkheid is het gebruik van en pijpje dat normaal gesproken wordt gebruikt voor de kabelrouting op een v-brake.

Succes met proberen

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma mei 05, 2008 8:27 pm

Eerste wat ook bij mij opkwam is je derailleurkabel langer houden.

Andere optie is Van Avid, een zgn. Rollamajig, welke het probleem ook oplost:

Afbeelding

Overigens hebben de nieuwe Shadow derailleurs van Shimano ook eenzelfde kabelloop als Sram derailleurs:

Afbeelding

tringle_sack

Bericht door tringle_sack » ma mei 05, 2008 8:56 pm

bedankt voor de reacties.

ik heb zelf al wat zitten experimenteren met kabellengte en zelfs met routing over staande en liggende achtervork, tot nu toe steeds weer hetzelfde probleem.

had net ook wat informatie ivm die rollamajig gevonden. misschien kan dit wel helpen, maar het ziet er me niet echt freeride/downhill-gerief uit.

in ieder geval ga ik blijven zoeken en zelf een paar dingen in elkaar steken. dat van die V-brake had iemand anders ook al eens laten vallen, ga ik dus zeker eens uitproberen. alles suggesties zijn en blijven welkom. als ik het gouden ei leg, laat ik iets weten.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 200 tekens.

Loeky

Bericht door Loeky » ma mei 05, 2008 10:44 pm

misschien een idee om een betere buitenkabel te kopen?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di mei 06, 2008 6:28 am

Of gewoon een SRAM derrie ............:lol:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

scalpel 1

Bericht door scalpel 1 » wo mei 07, 2008 10:12 am

kun je ook eens aangeven welke buitenkabel je gebruikt.
klinkt det je remkabel gebruikt ipv schakelkabel.
remkabel is gedraaid van binnen en kan sneller knikken.
schakelkabel zijn rechte draden en is steviger.je moet
dan wel een iets grotere bocht maken.

dat wieletje van avid is rotzooi ,blijft teveel modder in
vast hangen en takken en andere zooi .

wat jij beschrijft klingt als verkeerde buitenkabel

tringle_sack

Bericht door tringle_sack » wo mei 07, 2008 11:26 pm

men fietsen staan nu niet bij me, maar ik ben wel 200 % zeker dat ik een schakelkabel steken heb (en altijd had). ben al verschillende soorten gaan kopen bij verschillende fietsenwinkels.

het probleem zit em ook niet in het feit dat de buitenkabel misschien te los zou zitten en daardoor los geraakt vanachter. tis elke keer puur "slijtage" na een maand.

ik rij wel veel en ik rij alleen maar freeride en downhill, maar dan nog kan dat in mijn ogen niet.

anyways, ik ga naar alle waarschijnlijkheid wel een sram der steken want dat gepruts met shimano komt mijn oren uit!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do mei 08, 2008 6:43 am

tringle_sack schreef: anyways, ik ga naar alle waarschijnlijkheid wel een sram der steken want dat gepruts met shimano komt mijn oren uit!

:thumbsup:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie