Welke bout is dit ??
Moderator:Beheerders
ik was mijn mtb eens aan het uit elkaar gooien om mooi schoon te maken en weer met vers vet te monteren. Toen ik de BB uit het frame draaide kwam ik een soort lockring tegen aan de non-drive side van de bb, dus waar de cup eraf kan. Het zou fijn zijn moest ik deze los kunnen krijgen om eventueel nog verder te kunnen schoonmaken. In de ring was na lichte wringing geen beweging te krijgen. Is deze ring los te krijgen? Zo ja, is dit linkse of rechtse schroefdraad?


- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Die moet zeker los te krijgen zijn. Maar of je er veel mee opschiet.
Loopt je BB nu lekker en smooth? Dan zou ik erafblijven.
Het zijn volgens mij BB's waarbij je de lagers niet kan wisselen. Die bout is enkel om de as te fixeren. Losmaken? Zet je as in de werkbank en een goede sleutel eromheen. Welke kant op? Kijk even goed welke kant je as opdraait. Aangezien lagers een planeetwielstelsel zijn ga ik er altijd van uit dat de kant waarop de as draait ook de kant is waarop je een moer op die as kan losdraaien. Is tot nu toe altijd correct geweest.
Loopt je BB nu lekker en smooth? Dan zou ik erafblijven.
Het zijn volgens mij BB's waarbij je de lagers niet kan wisselen. Die bout is enkel om de as te fixeren. Losmaken? Zet je as in de werkbank en een goede sleutel eromheen. Welke kant op? Kijk even goed welke kant je as opdraait. Aangezien lagers een planeetwielstelsel zijn ga ik er altijd van uit dat de kant waarop de as draait ook de kant is waarop je een moer op die as kan losdraaien. Is tot nu toe altijd correct geweest.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Dus vermits het hiet om de non drive side gaat, zou het dan gewoon normale rechtse draad zijn?didadunlop schreef:Die moet zeker los te krijgen zijn. Maar of je er veel mee opschiet.
Loopt je BB nu lekker en smooth? Dan zou ik erafblijven.
Het zijn volgens mij BB's waarbij je de lagers niet kan wisselen. Die bout is enkel om de as te fixeren. Losmaken? Zet je as in de werkbank en een goede sleutel eromheen. Welke kant op? Kijk even goed welke kant je as opdraait. Aangezien lagers een planeetwielstelsel zijn ga ik er altijd van uit dat de kant waarop de as draait ook de kant is waarop je een moer op die as kan losdraaien. Is tot nu toe altijd correct geweest.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Pff ik heb er nog even naar gekeken.
Mijn opmerking is van toepassing op BB's cups en pedalen. Ik ben er eigenlijk niet geheel zeker van of het ook geldt voor deze as aangezien de lagers er wsl gewoon opgeklemd zitten en mijn gehele planeetwiel blablabla misschien niet van toepassing is.
En als het niet van toepassing is zal het wel gewone rechtse draad zijn. Dus as in de bandschroef en hijsen maar. Ik blijf erbij: Als het een geseald systeem is wat nu werkt zou ik ervanafblijven. Je kan er wsl toch niet veel aan doen.
Mijn opmerking is van toepassing op BB's cups en pedalen. Ik ben er eigenlijk niet geheel zeker van of het ook geldt voor deze as aangezien de lagers er wsl gewoon opgeklemd zitten en mijn gehele planeetwiel blablabla misschien niet van toepassing is.
En als het niet van toepassing is zal het wel gewone rechtse draad zijn. Dus as in de bandschroef en hijsen maar. Ik blijf erbij: Als het een geseald systeem is wat nu werkt zou ik ervanafblijven. Je kan er wsl toch niet veel aan doen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.