Saint rem op niet-shimano schijf?
Moderator:Beheerders
- Jean-Pierre
Question, ben er over na aan het denken om een Shimano Saint '09 rem(men) te kopen.
Momenteel rij ik met Hope Pro 2 voor en achter. En die wil ik liever niet veranderen.
Dus nu vroeg ik me af, welke schijf gaat samen met die rem? Of maakt dat niet uit?
Tevens heb ik niet zo'n zin om een centerlock-adapter er op te zetten.
alvast bedankt.
Jp
Momenteel rij ik met Hope Pro 2 voor en achter. En die wil ik liever niet veranderen.
Dus nu vroeg ik me af, welke schijf gaat samen met die rem? Of maakt dat niet uit?
Tevens heb ik niet zo'n zin om een centerlock-adapter er op te zetten.
alvast bedankt.
Jp
- Jean-Pierre
- Jean-Pierre
Je kan toch gewoon xt 6 gaats schijven kopen ? werkt en past prima gebruik ze zelf icm xtr remmen.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... odelID=756
The future belongs to the few of us still willing to get our hands dirty.
Alleen dan bij bike-components, scheelt nogal..Koets schreef:Je kan toch gewoon xt 6 gaats schijven kopen ? werkt en past prima gebruik ze zelf icm xtr remmen.
- didadunlop
- Jean-Pierre
Ik heb nog zo'n naaf liggen, daar zit een schijf op en is op dezelfde manier vast gezet.didadunlop schreef:Zijn er adapters van 6bouts naar centerlock? Volgens mij bestaan die niet.Tevens heb ik niet zo'n zin om een centerlock-adapter er op te zetten.
Niet met bouten.
Kan foto voor je maken...
En er is mij verteld, dat die er wel zijn.
- Jean-Pierre
- didadunlop
Ik ben wel benieuwd. De adapter moet via de 6 bouten worden vastgezet op je naaf en de schijf moet op bijna dezelfde plek uitkomen als waar je de adapter net hebt vastgebout aan je 6 gaten. En dan ook nog eens genoeg ruimte om de lockring van de centrelock vast te kunnen draaien?Stillridingbmx schreef:Ik heb nog zo'n naaf liggen, daar zit een schijf op en is op dezelfde manier vast gezet.didadunlop schreef:Zijn er adapters van 6bouts naar centerlock? Volgens mij bestaan die niet.Tevens heb ik niet zo'n zin om een centerlock-adapter er op te zetten.
Niet met bouten.
Kan foto voor je maken...
En er is mij verteld, dat die er wel zijn.
Van een centrelock naag naar een 6 bouts schijf zijn er er. Maar van een 6 bouts naaf naar een centrelock schijf lijkt mij redelijk onmogelijk.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- Jean-Pierre
Stillridingbmx schreef:Om een grote discussie te verkomen maak ik straks wel even wat foto's!
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd. De ruimte voor de Centerlock passing wordt, volgens de standarden, nu reeds geheel opgenomen door de 6 bouts bevestiging, dus zou het fysiek onmogelijk zijn. Nietemin sta ik open voor bewijzen van het tegendeel.

- Jean-Pierre
Ja geen probleem. Ik kan het ook fout hebben, dat ik het gewoon verkeerd omschrijf.DeKerfs schreef:Stillridingbmx schreef:Om een grote discussie te verkomen maak ik straks wel even wat foto's!
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd. De ruimte voor de Centerlock passing wordt, volgens de standarden, nu reeds geheel opgenomen door de 6 bouts bevestiging, dus zou het fysiek onmogelijk zijn. Nietemin sta ik open voor bewijzen van het tegendeel.
Maar daar komen we straks wel achter. Back to work!
- didadunlop
- Jean-Pierre
Ok, om misverstanden te voorkomen. Dit bedoel ik dus :

Deze naaf heeft een 6 bouts aan aansluiting, maar daar zit al iets in. Niet kapot ofzo en het klinkt raar, weet ik. Maar zo is ie geleverd. Het is een X-tas-y naaf. Niet zo bekend.
Dus toen kwamen ze met het idee om er zo'n ring op te zetten. Centerlock idee.
Zal binnekort is vragen hoe dat nou precies zat, want dat ben ik vergeten...

Deze naaf heeft een 6 bouts aan aansluiting, maar daar zit al iets in. Niet kapot ofzo en het klinkt raar, weet ik. Maar zo is ie geleverd. Het is een X-tas-y naaf. Niet zo bekend.
Dus toen kwamen ze met het idee om er zo'n ring op te zetten. Centerlock idee.
Zal binnekort is vragen hoe dat nou precies zat, want dat ben ik vergeten...
- didadunlop
- didadunlop
- Jean-Pierre
- Jean-Pierre
Dan is het idd een shimano lockring imitatie en kan je eigenlijk gewoon elke 6 gaats schijf gebruiken. Je moet er in ieder geval geen speciale sleutel voor kopen, dat hebben de mannen bij shimano dan weer vertikt.
En idd, de xt schijven zijn identiek aan de saint schijven van remoppervlak( en ik dacht de standaard hope schijven ook, correct me if I'm wrong).
En idd, de xt schijven zijn identiek aan de saint schijven van remoppervlak( en ik dacht de standaard hope schijven ook, correct me if I'm wrong).