Hygia Elite: bleeding en vervangen van afdichtringen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm
Hygia Elite: bleeding en vervangen van afdichtringen

Bericht door JS » ma apr 12, 2010 10:55 pm

Instructie voor het ontluchten van de remmen en het vervangen van de afdichtringen in de remklauwen;
Hoort bij deze post: http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... 084#542084

Vervangen van de afdichtringen
Het begint meteen met het moeilijkste gedeelte; namelijk het verwijderen van de zuigers uit de monobloc remklauw. Verwijder het borgmoertje van het oliereservoir op de remhendel met een 2.5 mm imbus sleutel en monteer de bijgeleverde ‘bleed nipple’. Sluit vervolgens het slangetje en de spuit aan (die je ook gebruikt voor ontluchten van het systeem, zie hier beneden). Druk met ‘grote’ kracht op de spuit, waardoor één van de zuigers zover naar buiten beweegt dat hij loskomt en het systeem gaat lekken. Gebruik een doek om de vrijgekomen olie op te vangen. De DOT4/5.1 olie is irriterend voor huid (ook die van je fiets), dus werk met beleid en verstand: draag handschoenen en een veiligheidsbril. Neem de vrijgekomen zuiger uit de remklauw. Met de aangesloten spuit kun je met een paar pompbewegingen de resterende olie uit het systeem verwijderen. Sluit een voetpomp met presta aansluiting aan op de bleed nipple en dicht tegelijkertijd de vrije opening in de remklauw met een wattip af. Door te pompen komt nu ook de andere zuiger naar buiten. Doe deze stap liefst buiten, want naast de zuiger komt er ook veel oliedamp vrij! Nu beide zuigers uit de remklauw zijn is het moeilijkste deel klaar. Verwijder de oude rubberen ringen met een houten tandenstoker. Maak de remklauw schoon met een doek en plaats de nieuwe ringen. Gebruik geen scherpe gereedschappen die de ringen of de remklauw kunnen beschadigen, werk liefst alleen met je vingers. Er is weinig ruimte omdat het een monobloc is, dus eventueel kun je weer een houten tandenstoker gebruiken als geleider om de rubbers netjes in de groeves te plaatsen. Maak de zuigers vochtig met remolie en plaats ze in een loodrechte beweging terug zonder gereedschap. Mocht dat niet lukken (door te dikke vingers), gebruik dan een plastic bandenlichter om zachtjes druk uit te oefenen. Het remsysteem zit nu weer in elkaar.

Ontluchten
Vervolgens kan het systeem met DOT4 of DOT5.1 olie gevuld en ontlucht worden (bleeding). Hiervoor heb je twee 35 ml spuiten nodig en twee korte stukjes flexibele slang (inwendige diameter 4 mm). Sluit een slangetje aan op de spuit en vul de spuit met olie (~20 ml), liefst met zo weinig mogelijk lucht erbij. Sluit de spuit/slang aan op de bleed nipple op de remklauw (spuit A). Verwijder de borgmoer op het oliereservoir van de remhendel, sluit de tweede bleed nipple aan, en monteer de tweede spuit/slang (spuit B, leeg). Druk nu voorzichtig op spuit A, waardoor het systeem zich vult en spuit B ook vol loopt. Laat spuit A niet leeggeraken en druk voorzichtig op spuit B, waardoor de olie zich weer naar spuit A begeeft. Je ziet dat daarbij luchtbelletjes meekomen. Druk vervolgens een aantal malen beurtelings op spuit A en B, waardoor de olie zich heen en weer door het systeem beweegt. Op die manier geraakt de meeste lucht uit het systeem. Wanneer er geen luchtbelletjes meer waarneembaar zijn sluit je de bleed nipple op de remklauw af en verwijder je spuit A. Druk nu een aantal malen de remhendel zachtjes in. De resterende lucht in het remsysteem zal zich naar boven bewegen en het systeem verlaten naar spuit B. Ondertussen merk je dat de druk op de remhendel toeneemt (de slag wordt korter). Is dat niet het geval, dan zit er nog lucht in het systeem en zul je spuit A weer moeten aansluiten en de procedure herhalen. Wanneer de slag op de hendel kort is, neem je spuit B en de bleed nipple af en plaats je de borgmoer weer terug. Verwijder de bleed nipple op de remklauw en plaats ook daar de borgmoer weer terug. Klaar voor gebruik!

Plaats reactie