Poeder coaten, spuiten of annodiseren?
Moderator:Beheerders
Mijn huidige aluminium frame wil ik voorzien van een nieuw kleurtje.
Welke methode te verkiezen?
Poeder coaten: harde laag, minder strak(?)
Spuiten: strakker, minder hard
Annodiseren: harder, voorbewerking luistert nauwkeuriger
Re: Poeder coaten, spuiten of annodiseren?
Anodiseren; legering van t alu frame is bepalend, waarbij de samenstelling van het toevoegmateriaal waarmee gelast is het effect kan genereren dat de lasnaden anders opkleuren dan de rest van het alu. Vervuilingen (die onvermijdbaar zijn bij een gebruikt frame) zijn lastig helemaal weg te werken voor het anodiseren en zal dat de kwaliteit van t proces danig beinvloeden. Als je bijv. stalen insert hebt in je frame (drinkbus eyelets), lig je er per definitie al uit in een dergelijk proces.Jurriaan schreef:Mijn huidige aluminium frame wil ik voorzien van een nieuw kleurtje.
Een goede poedercoater kan een strakke laag afleveren, het hoeft per definitie niet minder strak te zijn (zie www.spectrumpowderworks.com als voorbeeld). Het is harder en vooral dikker. Het voegt dan ook meer gewicht toe dan een natlak.
Natlak is in de regel een pak meer kwetsbaar en de complexiteit van logo's, striping etc is tegenwoordig door een goede poedercoater ook te behalen. In dat scenario zou mijn voorkeur dan ook eerder uit gaan naar de meer hufterproof poedercoating ipv natlak.
En noem nou eens een poedercoater op dit continent die daar bij in de buurt komtDeKerfs schreef: Een goede poedercoater kan een strakke laag afleveren, het hoeft per definitie niet minder strak te zijn (zie www.spectrumpowderworks.com als voorbeeld).

/Marten
Commercielen zijn er wellicht niet, niet die dat als zodanig specifiek voor fietsframes vermarkten, maar een vakman zoeken moet zeker te doen zijn. Een vakman die te overtuigen is van de kwaliteit die je mogelijk zoekt.marten schreef:En noem nou eens een poedercoater op dit continent die daar bij in de buurt komtDeKerfs schreef: Een goede poedercoater kan een strakke laag afleveren, het hoeft per definitie niet minder strak te zijn (zie www.spectrumpowderworks.com als voorbeeld).
Ik meen me te herinneren dat er twee grote fietsframe-specifieke coaters zitten bij onze Oosterburen... zou eens na moeten kijken welke bedrijven dat zijn.
Wat ik tot nu toe gezien heb van Nederlandse , Belgische of Duitse framespuiters/poedercoaters komt niet in de buurt van een Spectrum finish. Een typische euro poedercoat bestaat uit dikke lagen die alle details vullen en afronden. Spectrum gebruikt veel dunnere coatings die veel meer overlaten van de details, en ze zijn natuurlijk erg goed met schablonen, meer kleuren en andere detailsDeKerfs schreef:Commercielen zijn er wellicht niet, niet die dat als zodanig specifiek voor fietsframes vermarkten, maar een vakman zoeken moet zeker te doen zijn. Een vakman die te overtuigen is van de kwaliteit die je mogelijk zoekt.marten schreef:En noem nou eens een poedercoater op dit continent die daar bij in de buurt komtDeKerfs schreef: Een goede poedercoater kan een strakke laag afleveren, het hoeft per definitie niet minder strak te zijn (zie www.spectrumpowderworks.com als voorbeeld).
Ik meen me te herinneren dat er twee grote fietsframe-specifieke coaters zitten bij onze Oosterburen... zou eens na moeten kijken welke bedrijven dat zijn.
/Marten
Oké anodiseren is dus eigenlijk geen optie.
Gezocht op poedercoaten hier in de buurt levert Renoblast op. Wat ik er van lees op motor, auto en brommer sites schijnen ze het daar wel heel aardig te kunnen.
Of toch zelf verven met de kwast en Double Coat..
Gezocht op poedercoaten hier in de buurt levert Renoblast op. Wat ik er van lees op motor, auto en brommer sites schijnen ze het daar wel heel aardig te kunnen.
Als je het dan zelf wilt doen doe het dan goed en met een 2K lak (2 komponenten)
Bij de betere verf winkel te verkrijgen en je krijgt een harde lak met alle kleuren die je je maar kunt bedenken.
Kwestie van compressor huren met ontvochtiger en spuitpistool, verf en afplakmiddelen. Dan ff een stofvrije ruimte crëeren dmv plastic en de vloer kun je met water vochtig houden om het op dwarrelen van stof tegen te gaan
En denk eraan; Meeste werk zit in de voorbereiding. Het eigenlijke spuiten is zo gedaan!!
Bij de betere verf winkel te verkrijgen en je krijgt een harde lak met alle kleuren die je je maar kunt bedenken.
Kwestie van compressor huren met ontvochtiger en spuitpistool, verf en afplakmiddelen. Dan ff een stofvrije ruimte crëeren dmv plastic en de vloer kun je met water vochtig houden om het op dwarrelen van stof tegen te gaan

En denk eraan; Meeste werk zit in de voorbereiding. Het eigenlijke spuiten is zo gedaan!!
poederen, coaten, shuren, zandstralen
Jur,Jurriaan schreef:Oké anodiseren is dus eigenlijk geen optie.
Cor heeft ervaring met http://www.specialpaintwork.nl/index.asp . Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!
Fijne vakantie en tot in augustus!
Maak ze wakker
-
- Contacteer:
Double Coat is prima spul, heb ik al diverse (wedstrijd) auto's mee gedaan en resultaat is erg fraai en super krasvast en ook nog eens DOT4 bestendigJurriaan schreef: Of toch zelf verven met de kwast en Double Coat..

Gr Bowy