Re:Rond WP vork
Moderator:Beheerders
Hoi!
Vriendin van mij heeft een ATB met een oude Rond WP vork. Dat is ook de enige type aanduiding die erop staat. Veerweg zal ca. 6 cm zijn. Jaargang "96 of daaromtrent schat ik.
Op beide (zwarte) vorkpoten zit een (zwarte) regelknop. Graag zou ik zoveel mogelijk over deze vork te weten komen. Zowel over afsteling als over onderhoud.
Thnx,
René
Vriendin van mij heeft een ATB met een oude Rond WP vork. Dat is ook de enige type aanduiding die erop staat. Veerweg zal ca. 6 cm zijn. Jaargang "96 of daaromtrent schat ik.
Op beide (zwarte) vorkpoten zit een (zwarte) regelknop. Graag zou ik zoveel mogelijk over deze vork te weten komen. Zowel over afsteling als over onderhoud.
Thnx,
René
Afstelling, waarschijnlijk lucht. De vork werkt op olie en lucht.. heeft zeker geen 6cm, als het tenmiste het XC model is (waar ik wel van uit ga). Ik meen dat ze allemaal "Rebel" heette. Wegen enorm veel, veren enorm weinig en spreken voor geen meter aan.
Onderhoud? De dichtingen willen nog al eens ploffen... Ik geloof dat Rond in Lienden je nog wel aan wat onderdelen kan helpen.
Onderhoud? De dichtingen willen nog al eens ploffen... Ik geloof dat Rond in Lienden je nog wel aan wat onderdelen kan helpen.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Rebel was de rode vork met veren, ook met weinig veerweg. losse poten met een opgeschroefde brug.
De zilveren vorken heetten volgens my voluit Hydro pro 3, deze was met olie lucht en worden idd nog steeds geserviced door Rond/Magura.
Kan zijn dat die Rebel ook in zwart als Eom vork is gebruikt.
De zilveren vorken heetten volgens my voluit Hydro pro 3, deze was met olie lucht en worden idd nog steeds geserviced door Rond/Magura.
Kan zijn dat die Rebel ook in zwart als Eom vork is gebruikt.
De eerste vork waar Rond een recall mee had.....
Erikje
Erikje
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Dan vergeet je het zilveren kroonstuk verhaal..
Daar doelde ik ook op....
Erikje
Erikje
Allemaal leuk en aardig, maar weet iemand ook iets over het afstellen of onderhoud van deze vork? ::)
-
Gewoon de vraag die je ons stuurde naar Rond/Magura sturen die zijn vrij behulpzaam en hebben vast nog wel een workplace manual in pdf formaat op de compu staan. Zo heb ik laatst ook een manual van ze gekregen. Ze reageerden met een dag of 3 geloof ik. Succes ermee
- litespeed.ocoee.fs
vergeet vooral je full face helm niet bij deze "fijne" vorkjes, bij het :-* van het asfalt, kan dit erger voorkomen.
gaat over een rond rebel jongens gewoon in 95 geleverd met zwarte kroon en buiten poten
vragen? heb er laatst nog 1 getuned, dus mail me !
grtz
vragen? heb er laatst nog 1 getuned, dus mail me !
grtz
- PinoMEISSIE
Ik heb die veer er zelf uit gevist ... :-*KoeniE schreef: vragen? heb er laatst nog 1 getuned, dus mail me !
grtz
Anyway, ik rij zelf met zon oud beestje, WP Rebel. Het is idd een van de oude types van rond. Ik heb een olie met stalen veer erin. Boven op de poten zit een rond "draai knopje". Daarmee kun je hem stellen. Als je die knop helemaal uitdraait kun je hem openen. Kun je bij de olie en de veren. (niet te gelijk op de poten duwen bij het open maken anders vliegt de olie je om de oren).
Het is in pricipe een prima vork. Alleen een beetje te star voor mij. Er zijn al eens lichtere veren in gezet. Maar dat hielp niet voldoende. Daarom heb ik er nu een veer uit één poot gehaald. Kijken of hij dan beter wil veren en meer klappen opvangt. Er zou eventueel ook nog dunnere olie in kunnen.
Als ie echt vast zit kun je hem ook nog opsturen naar Rond voor een servicebeurt. Komt ie weer als nieuw terug. Ze hebben nog wel wat onderdelen liggen.
En voor verdere vragen kun je alsnog KoeniE mailen!
Thanx! Heb Rond / Magura een meeltje gestuurd, en ben nu in blijde verwachting van een antwoord. Zal Koenie ook ff meelen. :-*
Inderdaad gewoon Rond mailen, ze zitten lekker dichtbij en zijn nooit te beroerd om te helpen .. het ideale aan Rond als nederlander
Bro.

Bro.
PinoBABE schreef:
Daarom heb ik er nu een veer uit één poot gehaald. Kijken of hij dan beter wil veren en meer klappen opvangt.

De vorken van dit model waren nooit soepeltjes.. en ik geloof ook niet dat hij ooit boterzacht zal werken... het er uit laten van een veer aan 1 zijde zou ik nooit doen.. maar goed

DeKerfs schreef:
[PinoBABE schreef:
Daarom heb ik er nu een veer uit één poot gehaald. Kijken of hij dan beter wil veren en meer klappen opvangt.
![]()
De vorken van dit model waren nooit soepeltjes.. en ik geloof ook niet dat hij ooit boterzacht zal werken... het er uit laten van een veer aan 1 zijde zou ik nooit doen.. maar goed![]()
dat is de rond methode om hem zachter te maken als je te licht bent voor minimale demping en 2 lichte veren...
dunnere olie wil ook wel iets helpen waarschijnlijk...
- PinoMEISSIE
DeKerfs schreef:
[PinoBABE schreef:
![]()
De vorken van dit model waren nooit soepeltjes.. en ik geloof ook niet dat hij ooit boterzacht zal werken... het er uit laten van een veer aan 1 zijde zou ik nooit doen.. maar goed![]()
Dat was het advies door Rond zelf gegeven. Ik neem aan dat zij wel weten wat ze zeggen.
idd, dan zal t lichtelijk kunnen idd...
- Eddy_the_Eagle
De eerste was de ROND FORK (heb er nog 1 liggen). Werkend op olie en lucht met compressie en rebound verstelling. Daarop volgde de hydro pro 2, die een stuk stijver was, maar nog steeds volgens hetzelfde principe. Daarop volgde de hydro pro 3, weer iets stijver, maar alleen nog maar met instelbare compressie (en luchtdruk). Toen kwamen ineens de stalen veren opzetten (ieder merk had een duur en een goedkoop model, elastomeer was de instapversie en olie/lucht de duurdere versie), en dus zette rond 2 stalen veren in de hydro pro 3 en de rebel was geboren.
eenvoudig zelf te reviseren door de simpele techniek
eenvoudig zelf te reviseren door de simpele techniek