Ik wil me bike rawen & painten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Vida
Ik wil me bike rawen & painten

Bericht door Vida » di sep 28, 2010 7:03 am

Dp'erz..
Ik wil mijn bike gaan rawen maar ik zoek naar topic op dit forum en andere.. en telkens word er wat anders verteld.

Ik heb een alu frame (clifcat tankass)
Wat ik dus wil weten, hoe kan ik mijn frame het best rawen 'stap voor stap' en hoe kan ik mijn frame het best spuiten 'stap voor stap'

Ik wou eerst laten poederen, maar dat bedrijf doet het niet meer helaas :cry:

:arms:
Ik niet, jij wel =']

aappii

Bericht door aappii » di sep 28, 2010 9:33 am

het "rawen" van je frame kan je laten doen door je frame te laten gritstralen of door hem in een bad met zuur te laten zakken zoals bijvoorbeeld beitsen.
en om je frame te "painten" heb je een aantal opties: je kan het laten poedercoaten, laten anodiseren of laten galvaniseren. denk bij de laatste dan aan de bewerking van het product in een bad leggen en door middel van een elektrolytisch proces er een laag op het product wordt aangebracht. dit kan dus verzinken zijn maar ook bijvoorbeeld vernikkelen en verchromen wat een zeer mooi uiterlijk heeft.
je zou het frame als het al kaal is ook bij een auto spuiter kunnen brengen, die spuit er een paar lagen verf overheen en een toplaag en dan ben je er ook. het is dan wel belangrijk om zelf je frame ff netjes af te dekken op de juiste plekken.

ik zou alle bewerkingen uit besteden, de voorbereiding, het "rawen" omdat met het gritstralen je liever iemand hebt met ervaring die alle cruciale punten afdekt. denk aan je bottombracket schroefdraad, eventuele draaipunten van de achter vering. als je daar teveel weg straalt dan kunnen lagers eruit lopen of je bottombracket loopt er heel de tijd uit omdat deze te weinig "vlees" heeft om zich in vast te zetten.
de conserverings fase zou ik ook uit besteden omdat dit zeer ingewikkelede scheikundige processen zijn. deze zijn thuis dus ook niet zelf uit te voeren, tenzij je ali chemicali bent natuurlijk.

voor tips om het zelf thuis te doen, je kan je frame zelf opschuren. dat duurt alleen wel eeuwig. en vervolgens zelf je frame spuiten met spuitbussen of met een spuitpistool als je de beschikking hebt over een compressor.

Vida

Bericht door Vida » di sep 28, 2010 6:20 pm

@ hierboven, bedankt voor deze duidelijk reactie.
Ik wil alles het liefst zelf doen, want ik ben nog jong.. heb kosten voor school dus een kleine portomonnee.
Als iemand nog tips heeft, of denkt iets handigs te weten of wat dan ook.. aarzel niet en bestorm dit topic :)
Ik niet, jij wel =']

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo sep 29, 2010 7:15 am

Je kunt het best zelf doen;

Ga naar een betere verf winkel (maar zelfs bij de bouwmarkt om de hoek hebben ze het ;) ) en haal je een pot verf afbijtmiddel. Bezuinig niet en haal de beste, want je krijgt er spijt van als maar de helft van de lak eraf komt :shock:
Dan alles netjes opruwen met een scotchpad en ontvetten (vraag bij de verf winkel hoe en wat)
Dan kun je cheap-o-way gaan en met normale spuitbussen aan de gang, maar dit zal snel van je frame liggen wat betreft krassen ;)
Het beste kun je een 2K lak halen (2K=2 componenten, vraag bij de verf winkel) en een compressor met bijbehorende spuitpistool huren. Maar dit wordt iets duurder natuurlijk :angelnot:

Succes!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

barth

Bericht door barth » di okt 26, 2010 8:00 pm

Wat betreft zelf op-rawen: bezint eer ge begint. Het is niet alleen een langdurig proces maar ook nog eens lastig bij de las naden. En ook om het echt goed en mooi te doen moet je wel heel goed kunnen schuren.
Nu maakt dat natuurlijk minder uit als je er weer met nieuwe verf overheen gaat.

Bij zelf spuiten hou er rekening mee dat je het netjes in lagen opbouwt. Beter wat meer afstand en veel lagen spuiten dan snel klaar willen zijn. Je verliest wel wat verf als je veel afstand houdt maar je krijgt een mooiere verf laag.

Succes!

chillozz

Bericht door chillozz » di okt 26, 2010 8:05 pm

barth schreef:Wat betreft zelf op-rawen: bezint eer ge begint. Het is niet alleen een langdurig proces maar ook nog eens lastig bij de las naden. En ook om het echt goed en mooi te doen moet je wel heel goed kunnen schuren.
Nu maakt dat natuurlijk minder uit als je er weer met nieuwe verf overheen gaat.

Bij zelf spuiten hou er rekening mee dat je het netjes in lagen opbouwt. Beter wat meer afstand en veel lagen spuiten dan snel klaar willen zijn. Je verliest wel wat verf als je veel afstand houdt maar je krijgt een mooiere verf laag.

Succes!
de ideale afstand is +- 30 cm.
dat kan ik melden als spuiter,
en probeer je straal zo nuttig mogelijk te gebruiken,
klopt wel wat je zegd beter wat vaker dunne laagjes ,Dan 1 dikke laag met veel druipers.
succes
psn:chillozz
come and beat me ;)

have fun

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo okt 27, 2010 8:41 am

barth schreef: Nu maakt dat natuurlijk minder uit als je er weer met nieuwe verf overheen gaat.
Nou, dat maakt dus een wereld van verschil uit!
Als jij je ondergrond niet netjes geschuurd hebt (lees; mooi strak en zonder diepe krassen enz.) zie je dit altijd terug in het resultaat!

Groet!
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Plaats reactie