Stroef lopende kettingschakel
Moderator:Beheerders
Ik heb mijn ketting ingekort en met hetzelfde pennetje (deze pons ik er natuurlijk niet helemaal uit) de ketting weer vast gezet (m.a.w. woorden ik heb geen gebruik gemaakt van een Powerlink).
Probleem: Nu is dit de schakel die zeer stroef loopt en dus vooral voor doortrap problemen zorgt bij de derailleurwieltjes.
Kan het zijn dat de schakels te strak op elkaar zijn gedrukt? Hoe voorkom je dit? Invetten van het pennetje met lagervet heeft niet geholpen.
Ik vind hier nog wel een oud topic met de discussie of het verstandig is om hetzelfde pennetje te gebruiken.
Maar hoe los ik dit op? Enige oplossing toch een Powerlink ertussen zetten?
Probleem: Nu is dit de schakel die zeer stroef loopt en dus vooral voor doortrap problemen zorgt bij de derailleurwieltjes.
Kan het zijn dat de schakels te strak op elkaar zijn gedrukt? Hoe voorkom je dit? Invetten van het pennetje met lagervet heeft niet geholpen.
Ik vind hier nog wel een oud topic met de discussie of het verstandig is om hetzelfde pennetje te gebruiken.
Maar hoe los ik dit op? Enige oplossing toch een Powerlink ertussen zetten?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
wat voor merk ketting?
je kunt dit voorkomen met een kettingpons:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -ct-6-ct-7
JJ
je kunt dit voorkomen met een kettingpons:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -ct-6-ct-7
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Volgens mij mag je pinnetjes sowieso niet 2 x gebruiken. Maar als je dat toch wil, probeer dan de ketting zijdelings te "breken". Dit lukt je waarschijnlijk niet en als het je wél met je handen lukt dan zat één en ander toch al niet goed.
In ieder geval zorg je ervoor dat de schakels een honderdste van een milimeter wijder komen.
In ieder geval zorg je ervoor dat de schakels een honderdste van een milimeter wijder komen.
Bedankt, heren.
Ik ga dit morgen proberen, maar waarom het niet wordt aangeraden het pinnetje 2x te gebruiken vind ik nergens.
PS: ik heb een simpele kettingpons.
PS: volgens mij is het een KMC ketting.
Ik ga dit morgen proberen, maar waarom het niet wordt aangeraden het pinnetje 2x te gebruiken vind ik nergens.
PS: ik heb een simpele kettingpons.
PS: volgens mij is het een KMC ketting.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Komt KMC niet altijd met een sluit schakel die (eventueel) herbruikbaar is?
In het geval van jou pons is het breken van de ketting met je handen denk ik de beste oplossing.
Succes!
JJ
In het geval van jou pons is het breken van de ketting met je handen denk ik de beste oplossing.
Succes!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Mijn KMC ketting kwam met een powerlink...
Die pennetjes "mag" je maar 1 keer gebruiken omdat ze origineel langer zijn dan wat je nu ziet. Eenmaal de nodige lengte erin steekt breek je de rest eraf.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Links van het hoofdstuk smeren zie je een foto van een pennetje in originele staat.
Die pennetjes "mag" je maar 1 keer gebruiken omdat ze origineel langer zijn dan wat je nu ziet. Eenmaal de nodige lengte erin steekt breek je de rest eraf.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Links van het hoofdstuk smeren zie je een foto van een pennetje in originele staat.
Tegen alle 'wetten' in pons ik ook wel eens stiekem een ketting dicht met een schakel die voor helft uit de ketting is geweest. Dat kan inderdaad misgaan: ik heb wel een keer een halve cross rondgereden met een vreemd tikkende ketting. Bleek achteraf dat de ketting in elkaar hing aan slechts een buitenkant van een schakel.
Kettingbreuk is dus een reëel risico, Cyber heeft wat dat betreft wel een punt.
Ook als je een breekpennetje gebruikt zit een schakel wel eens stroef. Het 'breken met de handen' zoals dat hierboven wordt genoemd, dus flink zijwaarts buigen van de betreffende schakel is eigenlijk altijd voldoende om de boel soepel te krijgen. Net zo lang doorgaan tot het gewenste resultaat bereikt is.

Ook als je een breekpennetje gebruikt zit een schakel wel eens stroef. Het 'breken met de handen' zoals dat hierboven wordt genoemd, dus flink zijwaarts buigen van de betreffende schakel is eigenlijk altijd voldoende om de boel soepel te krijgen. Net zo lang doorgaan tot het gewenste resultaat bereikt is.

Het is een SRAM (PC971) ketting ipv KMC. De Powerlink daarvan kreeg ik niet meer opnieuw open en ik heb dus maar de noodoplossing toegepast om 'm open te ponsen en diezelfde schakel weer dicht te maken. Ik waag er een rit op, maar haal snel een nieuwe Powerlink voor ertussen. Cyberhawk, je hebt gelijk, ik moet hiermee geen onnodige risico's nemen.
PS: het lijkt vreemd, maar een ketting met meerdere Powerlinks erin moet geen problemen opleveren, toch?
PS: het lijkt vreemd, maar een ketting met meerdere Powerlinks erin moet geen problemen opleveren, toch?
- cyberhawk
- Contacteer:
nee moet kunnen als je er een vertrouwd als even sterk als de rest van de schakels moeten 2 er ook kunne.. ik heb wel eens vaker dat ik een stukje meer nodig heb als ik van cassette verander of tandblad etc etc..Bramtb schreef: PS: het lijkt vreemd, maar een ketting met meerdere Powerlinks erin moet geen problemen opleveren, toch?
wel deze vertrouwen !

de rest is troep imo.. zeker de whipperman dingen
deze dus

- cyberhawk
- Contacteer:
Lautje schreef:Heb er ook nog nooit een probleem mee gehad. Heb er sowieso altijd eentje bij mij als ik ga rijden, heb er al best wel eens iemand met een gebroken ketting zeer gelukkig mee gemaakt!

JUIST dat zijn de mensen

ik heb meestal ook een ton troep bij me en help meer anderen ermee dan mezelf