Nut van bikefitting

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
eiri
Nut van bikefitting

Bericht door eiri » za apr 30, 2011 10:00 pm

Ik heb me ooit eens laten opmeten bij de aanschaf van een nieuwe fiets. De LBS gebruikte hiervoor bikefitting.

Wat ik me afvraag in hoeverre deze bikefitting van waarde is als het type MTB niet wordt meegenomen.

Immers een All-Mountainbike is geheel anders dan een XC racer. Als ik mijn meetresultaat bekijk behoort mijn zadel bijv. 7.6 cm boven mijn stuur te staan. Ik kocht toendertijd een All-Mountainbike (Scott Genius). Dat lijkt me niet handig op een dergelijke fiets. Verder vond ik het uiteindelijk prettiger om korter op mijn fiets te zitten en heb nu een zadelpen zonder setback.

Dingen als veerweg beinvloeden verder ook nog de uiteindelijke geometry en wijken dus af van de ideaal bepaalde bikefitting waardes. Dit zijn meestal geen instelbare waardes maar vaste gegevens van de fiets die je koopt.

Mijn vraag is nu, wat het nut is van bikefitting of welke onderdelen daarvan van nut zijn toegepast op het type fiets dat je wilt kopen. Ik weet, testrijden is eigenlijk de enige methode, maar dan is mijn vraag weer wat het nut is van bikefitting.

Bij een fabrikant lees ik dit:
Our feeling is that the most important dimension is the top tube length. Our recommendation would be, if you currently have a frame you are comfortable with, measure the top tube length of that frame, (horizontally from the center of the head tube to the center of the seat tube (see this photo) then compare that measurement to the top tube length of the frame you are looking to purchase. The idea is to get both measurements as close as possible to each other. If they are real close, but not exact, you can always make up for the difference by trying different stem lengths. In general, if you are still undecided at this point, we recommend leaning toward the larger size of frame and using a shorter stem size to help make up for the measurement difference.

Iemand suggesties of meningen?

Plaats reactie