Schakelprobleem: 9-speed XT / 10-speed X5 voorderailleur

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dubbelop
Contacteer:
Schakelprobleem: 9-speed XT / 10-speed X5 voorderailleur

Bericht door dubbelop » zo mei 26, 2013 9:35 pm

Onze nieuwe tandem heeft een 9-speed setup met een Middleburn crankset 22-34-46. De voorshifter is een XT 9-speed, de voorderailleur een SRAM X.5 10-speed (die zat al op de tandem).

Op de montagestandaard schakelt het spul redelijk netjes van midden naar groot maar eenmaal in het bos niet: dan moet ik de shifter twee keer bedienen (de laatste keer een héél klein beetje) om van midden naar groot te schakelen. Ook 'knakt' de voorshifter bij het schakelen van midden naar groot.

In mijn argeloosheid dacht ik dat een 10-speed en 9-speed voorderailleur niet echt zouden verschillen maar zou het kunnen zijn dat er een echte 9-speed op moet i.v.m. kettingbreedte en de mate van kabeltrek door de shifter?

Graag ideeën en suggesties.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » ma mei 27, 2013 9:21 am

Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is het lastig een shimano trigger een SRAM derailleur te laten aansturen. Dit heeft te maken met de overbrengings verhouding.
Of heeft het eerder wel goed gewerkt? :oops:

fucalot

Bericht door fucalot » ma mei 27, 2013 6:26 pm

Voorderailleur speelt normaliter geen rol, shimano of sram, 9 of 10 speed. x-5 is nu niet direkt een topderailleur. Als ie niet in 1 ruk opschakelt, misschien toch nog wat aan de afstelling sleutelen? Doe anders eerst de upgrade naar een xt derailleur, zoveel kosten die ook niet.

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » ma mei 27, 2013 8:58 pm

fucalot schreef:Voorderailleur speelt normaliter geen rol, shimano of sram, 9 of 10 speed. x-5 is nu niet direkt een topderailleur. Als ie niet in 1 ruk opschakelt, misschien toch nog wat aan de afstelling sleutelen? Doe anders eerst de upgrade naar een xt derailleur, zoveel kosten die ook niet.
Mee eens; sterker nog: de LBS had al een XT liggen, maar daar leek de kabelloop niet optimaal dus heb ik de originele X5 weer gemonteerd. De afstelling heb ik vandaag wat bijgeknutseld: kooi iets verder naar buiten, nu schakelt hij wel in één keer van midden naar groot. Echter: nu loopt hij op het middelste tandwiel en de grootste twee tandwielen achter weer op de binnenzijde van de kooi aan. Mede daarom zat ik te denken of de kooi van een 10-speed wellicht nét iets smaller is dan die van een 9-speed of zo ....... :?
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma mei 27, 2013 10:05 pm

Volgens mij is het een combi van factoren je kettinglijn is achter gebaseerd op 9sp en voor op 10 dus als de kooi inderdaad iets smaller is dan gaat het aanlopen, en een shimano sram combi is in mijn ervaring nooit ideaal zeker niet als een 10sp derrie gebruikt wordt icm een 9sp shifter! Ik zou een 9sp derrie met met een 9sp shifter gebruiken en dan word het afstellen ook makkelijker!
What goes up must come down(hill)

fucalot

Bericht door fucalot » di mei 28, 2013 1:59 pm

het gaat om de voorderailleur!

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di mei 28, 2013 6:23 pm

Ja and whats jour point :?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di mei 28, 2013 6:28 pm

Ja and whats jour point :?

fucalot

Bericht door fucalot » di mei 28, 2013 6:53 pm

omdat dat vooraan geen snikkel uitmaakt, achteraan is een heel ander verhaal, maar dat is al duizend maal uit de doeken gedaan, vandaar... :|

MRW

Bericht door MRW » di mei 28, 2013 8:09 pm

Kan van SRAM zo gauw geen specificaties vinden, maar bij een shimano deore voorderailleur wordt dezelfde kettinglijn aangegeven bij 9- en 10-speed. Ik zie wel minimale verschillen in vormgeving van de kooi bij 9- en 10-speed compatible voorderailleurs, maar of dat nu zo veel verschil maakt? Aan de andere kant moet er toch een reden zijn dat er verschillende voorderailleurs voor 3x9 en 3x10 systemen zijn... (afgezien van commercie ;))

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di mei 28, 2013 8:53 pm

En dat bedoelde ik dus te zeggen en ook als je sram met shimano combineerd shifter en derrie is dat in mijn ervaring niet ideaal!
Nog even in jip en janneke taal achter rij je een 9sp derrie en voor een 3x10sp de kooi van een 10 sp voorderrie zou iets smaller kunnen zijn en zou theoretisch dus op het zwaarste en lichtste verzet achter aan kunnen lopen! Als je dan naar het grootse blad voor en naar de granny schakeld zal het waarschijnlijk over zijn als ik het vehaal goed begrijp.
Ik zou een shimano 3x9 derrie pakken met een shimano shifter en dan afstellen!

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr jun 07, 2013 9:14 pm

Inmiddels lijkt het schakelprobleem verholpen te zijn. De voorderailleur moest verder naar buiten bewegen om in één keer van 'midden' naar 'groot' te gaan. Daarbij was ik bang dat schakelen van 'midden' naar 'klein' dan niet meer goed zou lopen maar dat lijkt prima te werken. Wat je met wat verstelwerk (en een paar stevige verwensingen :D ) al niet teweeg kunt brengen.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » vr jun 07, 2013 9:22 pm

Mooi zo!

Plaats reactie