HELP: doortrappen
Moderator:Beheerders
- vinnycorleone
Mijn ouwe mountainbikie die ik eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer gebruik trapt door.
Nu heb ik het voorste tandwiel en de ketting vervangen, maar dat hielp niet. Vandaag heb ik de naaf uit elkaar gehaald en een nieuwe body gemonteerd, maar ook dat hielp niet!
De cassette heb ik niet vervangen, maar ik heb vermoeden dat dat het niet is (het gebeurt op alle kransjes, ook de nauwelijks gebruikte).
Zou er (afgezien van de cassette, die toch ook best wel versleten is) iets anders de oorzaak kunnen zijn?
Nu heb ik het voorste tandwiel en de ketting vervangen, maar dat hielp niet. Vandaag heb ik de naaf uit elkaar gehaald en een nieuwe body gemonteerd, maar ook dat hielp niet!
De cassette heb ik niet vervangen, maar ik heb vermoeden dat dat het niet is (het gebeurt op alle kransjes, ook de nauwelijks gebruikte).
Zou er (afgezien van de cassette, die toch ook best wel versleten is) iets anders de oorzaak kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door vinnycorleone op ma nov 11, 2013 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- vinnycorleone
- dickjansen63
- vinnycorleone
- dickjansen63
- vinnycorleone
- dickjansen63
Ik hoor ook altijd als je de ketting vervangt moet je ook de tandwielen vervangen.unknow schreef:nieuwe ketting op oude casset = doortrappen!
ps: ik werk als fietsenmaker en kom dit vaker tegen
Vind ik alleen wel gek want ik had in oostenrijk een kapotte ketting, en heb toen een nieuwe gekregen en geen problemen ermee gehad.
Probeer eens een andere cassette en kijk of het weg is
hier kun je inderdaad geluk mee hebben, soms is de casset niet hard versleten (soms kan die het bijna onzichtbaar versleten zijn, maar het maakt een verschil!) en dan gebeurt dit niet...BQDHFR schreef:Ik hoor ook altijd als je de ketting vervangt moet je ook de tandwielen vervangen.unknow schreef:nieuwe ketting op oude casset = doortrappen!
ps: ik werk als fietsenmaker en kom dit vaker tegen
Vind ik alleen wel gek want ik had in oostenrijk een kapotte ketting, en heb toen een nieuwe gekregen en geen problemen ermee gehad.
Probeer eens een andere cassette en kijk of het weg is
orange 224-evo
nukeproof mega am 275
vanhout singlespeed racer
peugot "86 fixed gear
specialized p2
commencal meta am HT cromo
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nukeproof mega am 275
peugot "86 fixed gear
specialized p2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- vinnycorleone
ok, ik snap er niks meer van.
Heb inmiddels het voorste tandwiel, de ketting, de hub-body èn de cassette vervangen...
... en het heeft niks geholpen!
Ik kan niet goed zien wat er precies gebeurt, maar als ik kracht zet op het pedaal, schiet hij door, vaak ligt de ketting er dan ook naast.
Wie heeft er nog suggesties?
(dat van die derrie ben ik niet vergeten, maar volgens mij staat ie echt goed..)
Heb inmiddels het voorste tandwiel, de ketting, de hub-body èn de cassette vervangen...
... en het heeft niks geholpen!
Ik kan niet goed zien wat er precies gebeurt, maar als ik kracht zet op het pedaal, schiet hij door, vaak ligt de ketting er dan ook naast.
Wie heeft er nog suggesties?
(dat van die derrie ben ik niet vergeten, maar volgens mij staat ie echt goed..)
Laatst gewijzigd door vinnycorleone op ma nov 11, 2013 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- vinnycorleone
hij schakelt soepel, altijd al gedaan, loopt in geen enkel verzet aan.fbkona schreef:(dat van die derrie ben ik niet vergeten, maar volgens mij staat ie echt goed)
Klinkt niet echt overtuigend!
Hoe heb je de derraileur afgesteld.
Als het probleem zich voordoet (doortrappen) bedoel ik dat hij tijdens het soepel fietsen ineens met een harde klap doortrapt. Dus niet dat hij in een ander verzet schiet. De ketting ligt door de klap soms naast het voorste tandwiel (waar ik er maar 1 van heb).
Nieuwe theorie: Er zit speling op de BB. Misschien trek ik, door kracht te zetten tijdens het trappen, het voorste tandwiel zo scheef dat de ketting eraf gaat...
casset al vervangen? en valt te zien hoeveel speling op je bb? en met een enkel tandblad vooraan werk je waarschijnmijk met een chainguide, is deze goed afgesteld?vinnycorleone schreef:hij schakelt soepel, altijd al gedaan, loopt in geen enkel verzet aan.fbkona schreef:(dat van die derrie ben ik niet vergeten, maar volgens mij staat ie echt goed)
Klinkt niet echt overtuigend!
Hoe heb je de derraileur afgesteld.
Als het probleem zich voordoet (doortrappen) bedoel ik dat hij tijdens het soepel fietsen ineens met een harde klap doortrapt. Dus niet dat hij in een ander verzet schiet. De ketting ligt door de klap soms naast het voorste tandwiel (waar ik er maar 1 van heb).
Nieuwe theorie: Er zit speling op de BB. Misschien trek ik, door kracht te zetten tijdens het trappen, het voorste tandwiel zo scheef dat de ketting eraf gaat...
orange 224-evo
nukeproof mega am 275
peugot "86 fixed gear
specialized p2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nukeproof mega am 275
peugot "86 fixed gear
specialized p2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Soms zit een kettinglinkje vast, dan trapt hij inderdaad door, beetje heen en weer bewegen en dan is het weg.fbkona schreef:Is de sluiting van de ketting wel mooi soepel?
Ik had een keer een shimano ketting die ik met dat originele pinnetje had vastgemaakt
Deze verbinding was op de een of andere manier te stijf, dit leverde ook doortrap problemen op.
Anders misschien kettinglengte?
Of chainline?
En speling lijkt me zoieso niet goed..
- dickjansen63