BikeLight
Moderator:Beheerders
Ik heb:
5 accu's waarop staat:
1,2 Volt; 5700 mA
Houdt dit in? P=U*I >> 1,2 * 5,7 = 6.9 Watt
En als ik er vijf heb dus: 5 * 6.9 Watt = 34,5 Watt ???? (lijkt te mooi om waar te zijn)
En hoe kom ik tot mAh???
Shit... elektro was een keuze vak bij ons op de HTS en ik zat liever in de kantine naar de dames van de HBO-V, HEAO en PABO te kijken!!!!
Caspar
5 accu's waarop staat:
1,2 Volt; 5700 mA
Houdt dit in? P=U*I >> 1,2 * 5,7 = 6.9 Watt
En als ik er vijf heb dus: 5 * 6.9 Watt = 34,5 Watt ???? (lijkt te mooi om waar te zijn)
En hoe kom ik tot mAh???
Shit... elektro was een keuze vak bij ons op de HTS en ik zat liever in de kantine naar de dames van de HBO-V, HEAO en PABO te kijken!!!!
Caspar
Heet, jasteelhead schreef:Heb je geen problemen met de warmte ontwikkeling in je plastic behuizing? Ook al zou hij uit een thermoharder zijn zal deze wellicht toch erg heet worden?
Steelhead.
Problemen, nee!
Is inderdaad een thermoharder en ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad! En daar zijn toch een paar ritten bij van 3h met niet echt koud weer...
Ik lees wel met ontzag de topic van Brum over luxeon leds en li-ion batterijen. Misschien dat ik ergens toch een graantje kan meepikken, maar voorlopig denk ik er niet aan om anders te werken. Deze is namelijk op een dik uur gemaakt!
greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!
-
- Berichten:128
- Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
- Contacteer:
Je hebt maar een seconde teveel naar de meisjes gekeken, want het klopt bijna.
Waarschijnlijk staat er op je accu (of dat zou er moeten staan) "5700 mAh", met een h-tje van hour erbij. Dus je hebt idd een accu van 34,5 watt-uur. Oftewel een uur licht met een 35Watt lampje, of 5,75 uur licht met twee 3Watt led's. 


Caspar, je hebt 5 cellen van 1,2V 5700mAh (5,7Ah)
Je hebt dus 6V x 5,7Ah = 34,2 Wh.
Maar om dat nu meteen naar Wh om te rekenen is wel correct, maar wat te eenvoudig.
Je hebt met 5 cellen slechts 6V tot je beschikking. De berekening gaat normaal gesproken alleen op wanneer je lampje dus ook op 6V werkt.
Normaal gesproken zal je een accu op je lampje / leds afstemmen qua spanning.
Bij halogeen gebeurt er weinig op 6V.
12V is dan de beste keuze, en op 14,4V geven die lekker veel licht. (helaas produceren ze ook veel warmte. Warmte = verlies, die energie moet ook uit je akku komen)
Voor 12V heb je 10 Nicd of Nimh cellen nodig, voor 14,4V elfs 12.
Past niet in jouw busje
Leds hebben ong. 3,6V per stuk nodig, hoewel je leds eigelijk met stroom aanstuurt, en niet met spanning. De praktijk leert echter dat je bij de aanbevolen stroom ongeveer 3,6V per led nodig hebt.
Minder spanning en je haalt de aanbevolen stroom niet.
De lichtopbrengst loop terug of de led licht zelfs helemaal niet op.
Je kunt er dus precies 1 laten branden op jouw setje.
Maar de techniek brengt uitkomst.
Met een slim stukje elektronica kan je op je 6V accu wel een rits in serie geschakelde leds aansluiten.
De spanning wordt mbv spoeltjes en condensatoren opgeslingerd.
De stroom wordt begrensd op een voor de leds geschikte waarde.
Het hele spul werkt via een schakelende mosfet, dus redelijk verliesvrij.
Dan gaat het verhaaltje van Ah naar Wh wel op. (minus een paar procent rendementsverlies)
Hopelijk maakt dit 't iets duidelijker.
Hier kan je wat inspiratie opdoen.
Mijn lampje werkt net als die van Brum met 3 Cree leds en werpt schaduwen over een 230V 50W halogeenspot.
@heppypeppy en alle anderen: NOOIT jackpluggen(koptelefoonstekkers) gebruiken om je akku aan te sluiten !!!
Die maken sluiting bij het inpluggen.
En die cellen van Caspar wil je niet kortsluiten.
Die zijn bijna zwaar genoeg om elektrisch mee te lassen...
Je hebt dus 6V x 5,7Ah = 34,2 Wh.
Maar om dat nu meteen naar Wh om te rekenen is wel correct, maar wat te eenvoudig.
Je hebt met 5 cellen slechts 6V tot je beschikking. De berekening gaat normaal gesproken alleen op wanneer je lampje dus ook op 6V werkt.
Normaal gesproken zal je een accu op je lampje / leds afstemmen qua spanning.
Bij halogeen gebeurt er weinig op 6V.
12V is dan de beste keuze, en op 14,4V geven die lekker veel licht. (helaas produceren ze ook veel warmte. Warmte = verlies, die energie moet ook uit je akku komen)
Voor 12V heb je 10 Nicd of Nimh cellen nodig, voor 14,4V elfs 12.
Past niet in jouw busje

Leds hebben ong. 3,6V per stuk nodig, hoewel je leds eigelijk met stroom aanstuurt, en niet met spanning. De praktijk leert echter dat je bij de aanbevolen stroom ongeveer 3,6V per led nodig hebt.
Minder spanning en je haalt de aanbevolen stroom niet.
De lichtopbrengst loop terug of de led licht zelfs helemaal niet op.
Je kunt er dus precies 1 laten branden op jouw setje.
Maar de techniek brengt uitkomst.
Met een slim stukje elektronica kan je op je 6V accu wel een rits in serie geschakelde leds aansluiten.
De spanning wordt mbv spoeltjes en condensatoren opgeslingerd.
De stroom wordt begrensd op een voor de leds geschikte waarde.
Het hele spul werkt via een schakelende mosfet, dus redelijk verliesvrij.
Dan gaat het verhaaltje van Ah naar Wh wel op. (minus een paar procent rendementsverlies)
Hopelijk maakt dit 't iets duidelijker.
Hier kan je wat inspiratie opdoen.
Mijn lampje werkt net als die van Brum met 3 Cree leds en werpt schaduwen over een 230V 50W halogeenspot.

@heppypeppy en alle anderen: NOOIT jackpluggen(koptelefoonstekkers) gebruiken om je akku aan te sluiten !!!
Die maken sluiting bij het inpluggen.
En die cellen van Caspar wil je niet kortsluiten.
Die zijn bijna zwaar genoeg om elektrisch mee te lassen...
-
- Berichten:128
- Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
- Contacteer:
Ik weet niet precies waarom je het specifiek tegen mij zegt (ik gebruik namelijk laagspanningstekkers en geen jackpluggen), maar je hebt inderdaad gelijk. Ik heb zels wel eens een hoofdlampje van princeton tec gezien waarbij de accu met een jackplug vast zat!walter schreef:Caspar, je hebt 5 cellen van 1,2V 5700mAh (5,7Ah)
@heppypeppy en alle anderen: NOOIT jackpluggen(koptelefoonstekkers) gebruiken om je akku aan te sluiten !!!
Die maken sluiting bij het inpluggen.
@walter:
Ja dat help. Alle uitleg heeft me al een stuk verder geholpen. En dat beetje opfrissen van mijn elec kennis help ook goed.
Ik heb de link naar het forum met je bouw foto's eens bekeken. Ziet er goed uit. Kun je me een kleine schets van de electronica doen toekomen?
Op mijn werk is veel te vinden / scharellen / regelen. Ik kan dan specifiek achter dingen aangaan of zelf bestellen.
Caspar
Ja dat help. Alle uitleg heeft me al een stuk verder geholpen. En dat beetje opfrissen van mijn elec kennis help ook goed.
Ik heb de link naar het forum met je bouw foto's eens bekeken. Ziet er goed uit. Kun je me een kleine schets van de electronica doen toekomen?
Op mijn werk is veel te vinden / scharellen / regelen. Ik kan dan specifiek achter dingen aangaan of zelf bestellen.
Caspar
Ik meende op jouw foto een jackplug chassisdeel te herkennen.heppypeppy schreef:Ik weet niet precies waarom je het specifiek tegen mij zegt (ik gebruik namelijk laagspanningstekkers en geen jackpluggen), maar je hebt inderdaad gelijk. Ik heb zels wel eens een hoofdlampje van princeton tec gezien waarbij de accu met een jackplug vast zat!walter schreef:Caspar, je hebt 5 cellen van 1,2V 5700mAh (5,7Ah)
@heppypeppy en alle anderen: NOOIT jackpluggen(koptelefoonstekkers) gebruiken om je akku aan te sluiten !!!
Die maken sluiting bij het inpluggen.
Maar dan heb ik mij gelukkig vergist !
Caspar, mail mij anders even voor details.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Ik heb wel jackpluggen gebruikt. Alleen voor de jackplug de aan/uit schakelaar geplaatst. Zodoende staat er als ik de schakelaar uit zet geen stroom op het circuit. Wel iets waar je aan moet denken bij het ontkoppelen van de dingen. Grootste nadeel van de jack vond ik echter dat ze met trillingen etc niet goed blijven vastzitten. Voor mijn volgende project ga ik ook zoiets als brum maken denk ik. Via de muziekzaal waar ik werk kan ik wel wat XLR stekkers regelen die ook vastgeklikt worden.@heppypeppy en alle anderen: NOOIT jackpluggen(koptelefoonstekkers) gebruiken om je akku aan te sluiten !!!
Die maken sluiting bij het inpluggen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
XLR stekkers zijn een beetje zwaar.
Tamiya stekkers uit de modelbouw voldoen erg goed.

Beveiligd tegen ompolen en losschieten.
Wegen bijna niets, kosten bijna niets.
Je hebt dan wel een stukje draad met stekker aan je lampje hangen.
Of dat mooi of lelijk, handig of onhandig is, dat is nogal persoonlijk.
Mij bevalt 't iig prima.
Dida, toch opletten met die jackpluggen.
Hoewel je eerst inplugd en dan pas inschakeld kan de plug altijd losschieten onder het fietsen.
Dan maakt de boel sluiting en knalt de zekering er uit.
Zit je mooi in 't donker...
Tamiya stekkers uit de modelbouw voldoen erg goed.

Beveiligd tegen ompolen en losschieten.
Wegen bijna niets, kosten bijna niets.
Je hebt dan wel een stukje draad met stekker aan je lampje hangen.
Of dat mooi of lelijk, handig of onhandig is, dat is nogal persoonlijk.
Mij bevalt 't iig prima.
Dida, toch opletten met die jackpluggen.
Hoewel je eerst inplugd en dan pas inschakeld kan de plug altijd losschieten onder het fietsen.
Dan maakt de boel sluiting en knalt de zekering er uit.
Zit je mooi in 't donker...
Voor de zelfbouwers:Vanaf 19 feb bij Lidl, 4x AA 2500mAh en 2x C 4000mAh voor E2,99.
Daar kan je leuke accupakketjes van maken.
Daar kan je leuke accupakketjes van maken.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
zonet eerste rit met led lampje
Constructie is luxeon plus ronde lens en driver in een klein metalen doosje. led gemonteerd op alu koelplaat. aansluiting naar accu in camelback middels draad en tamiya stekker. 12 volt 4 Ah scooter accu als stroombron.
genoeg licht voor touren op de weg. Alleen een wat onscherpe bron licht maar dat zal wel komen door de wat knullige constructie voor dit eerste proof op concept model. wel een prettig kleurtje. Hitte is onmerkbaar. Na een halfuurtje fietsen kon ik zonder problemen mijn hand op de lens leggen.
Voor de mtb tochten ga ik een nieuwe versie maken met wat meer power. Een en ander volgens de plannen van Walter en Brum en natuurlijk wat DiDa magic,....
12 volt met 4 Ah is 48 watt. Mijn driver maakt daarvan 3.7 en 0,7Ah hetgeen 2,59 watt is. In theorie zou dit lampje (1 led) dus iets meer dan 18 uur kunnen branden.
Constructie is luxeon plus ronde lens en driver in een klein metalen doosje. led gemonteerd op alu koelplaat. aansluiting naar accu in camelback middels draad en tamiya stekker. 12 volt 4 Ah scooter accu als stroombron.
genoeg licht voor touren op de weg. Alleen een wat onscherpe bron licht maar dat zal wel komen door de wat knullige constructie voor dit eerste proof op concept model. wel een prettig kleurtje. Hitte is onmerkbaar. Na een halfuurtje fietsen kon ik zonder problemen mijn hand op de lens leggen.
Voor de mtb tochten ga ik een nieuwe versie maken met wat meer power. Een en ander volgens de plannen van Walter en Brum en natuurlijk wat DiDa magic,....

12 volt met 4 Ah is 48 watt. Mijn driver maakt daarvan 3.7 en 0,7Ah hetgeen 2,59 watt is. In theorie zou dit lampje (1 led) dus iets meer dan 18 uur kunnen branden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Dat is inderdaad een beetje weinig licht... Net m'n 2xEdison KLC-8 lamp opgeblazen, achja. Zolang als de LEDs nog leven kan ik er mee leven, de meeste componenten van de digitale regulator zullen ook nog wel heel zijn. En ik zat nog te denken 'zou dit goed gaan?'. Maargoed, ding was met 2x15 graden lenzen toch te smal om als aanvullende stuurlamp te gebruiken icm m'n 3 XR-E helmlamp. Dussss, even kijken wat we nu weer in elkaar gaan knutselen, heb nog 3 XR-E P4's op sterren liggen, maar daar heb ik weer geen lenzen voor. Nouja, morgenvroeg maar weer eens de lamp op m'n hoofd knopen. Ohja: Li-ion is mooi speelgoed! Heb zelf een pakketje met 4 1,8AH 18650's in elkaar geflansd (met protectie PCB, anders word het snel vuurwerk als je niet oplet), gi skon. Weegt geen kont, is klein en heeft poweerrrrr.
Anders kom een keer deze kant opgefietst, die 7 km moeten wel lukken binnen 18 uur.
Anders kom een keer deze kant opgefietst, die 7 km moeten wel lukken binnen 18 uur.

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
idd 7 KM moet wel lukken.. Waar zit je dan? Zilland of richting Mariaheide/Veghel? Maar dan moet je het slingerpad wel kennen. Daar heb ik gisteravond mijn lampje getest.
Ach het is genoeg licht voor regulier fietsen. Merk ook wel dat ik graag een wat meer gefocusde beam wil. Deze is net te wijd.
Ach het is genoeg licht voor regulier fietsen. Merk ook wel dat ik graag een wat meer gefocusde beam wil. Deze is net te wijd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Boekel, maar ik denk dat ik wel weet wat je met het slingerpad bedoeld. Op de weg fietsen, tsja. Niet mijn ding, wel leuk overigens met m'n lamp: bijna alle autos stoppen en gaan de berm in...didadunlop schreef:idd 7 KM moet wel lukken.. Waar zit je dan? Zilland of richting Mariaheide/Veghel? Maar dan moet je het slingerpad wel kennen. Daar heb ik gisteravond mijn lampje getest.
Ach het is genoeg licht voor regulier fietsen. Merk ook wel dat ik graag een wat meer gefocusde beam wil. Deze is net te wijd.


Als je een smalle straal wil zijn de 8 graden Cree optics wel iets voor je, ook verkrijgbaar bij Cutter, kosten niet en geven toch goed licht. De LEDIL lenzen zijn een stukje mooier, in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, makkelijker te verwerken in een ontwerp met aluminium profielen, maar daar zit dan ook een prijs aan. Vanavond zijn Walter en ik weer op en rond de Razob te vinden. Kijken of er nog wat beslagen autos (met jongedames natuurlijk, zakdoekjesparkeerplaatsen zijn niet fijn) staan...

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
ik zal die site van Cutter eens gaan bekijken. Ergens op DP moet nog een linkje staan volgens mij.
Slingerpad is leuk om snel bochtig te fietsen. Beetje NL MTB route alleen dan van asfalt. Vroeger deden we dat fietsen op de terugweg van het uitgaan en dan met volle maan zo hard mogelijk zonder licht gaan en hopen dat je geen tegenliggers krijgt..
Slingerpad is leuk om snel bochtig te fietsen. Beetje NL MTB route alleen dan van asfalt. Vroeger deden we dat fietsen op de terugweg van het uitgaan en dan met volle maan zo hard mogelijk zonder licht gaan en hopen dat je geen tegenliggers krijgt..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
yezzaaaa woensdag wezen nightbiken met brum en walter... alhoewel mijn lichtje duidelijk werd weggeblazen door het nucleare geweld van de andere twee is nightbiken duidelijk een aanrader... Helaasch was ik lam en moest ik de volgende dag om 5:00 op..
maar het concept zie ik helemaal zitten. Binnenkort een bestelling plaatsen voor betere leds en lenzen...

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Mijne is in thermal runaway gegaan, stoute hamer = lamp kaput. Nouja, nieuwe staat al in de lijmklemmen en driver voor stuurlamp is ook al geland in ons kikkerlandje.didadunlop schreef:yezzaaaa woensdag wezen nightbiken met brum en walter... alhoewel mijn lichtje duidelijk werd weggeblazen door het nucleare geweld van de andere twee is nightbiken duidelijk een aanrader... Helaasch was ik lam en moest ik de volgende dag om 5:00 op..maar het concept zie ik helemaal zitten. Binnenkort een bestelling plaatsen voor betere leds en lenzen...
Volgende week mijn stuurlampje klaar maken zodat ook de Li-ion reactor wat belast word.
Ledjes (Cree XR-E P4) bestellen bij www.dealextreme.com (2-3 weken levertijd), LEDIL lenzen zijn als het goed is binnenkort via mij te krijgen.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
ola,
ik ben bezig met het maken van een nieuw lampje.. DWZ de onderdelen staan in bestelling.
Zouden de electronica buffs even willen vertellen wat het verschil is tussen de nFlex en bFlex van taskled (www.taskled.com). Ik kan nl geen verschil zien afgezien van de vorm.
ik ben bezig met het maken van een nieuw lampje.. DWZ de onderdelen staan in bestelling.
Zouden de electronica buffs even willen vertellen wat het verschil is tussen de nFlex en bFlex van taskled (www.taskled.com). Ik kan nl geen verschil zien afgezien van de vorm.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Stuur George van Taskled eens een mailtje, ik zie 't zo 1 2 3 ook niet.
Hou er wel rekening mee dat je 1,5V nodig hebt voor de *flex.
Met 12V kom je in de knel, omdat een loodaccu pas leeg is bij 11V en je leds (3 stuks toch?) 10,5V nodig hebben.
Je kunt dus nooit de max capaciteit van je accu benutten.
Een analoge regelaar met FET heeft maar 0,6V nodig, dat past beter.
Maar dan geen fancy knipperstand.
Wanneer je 14,4V NiMh of Li-ion gebruikt doen die flexen het prima.
De bflex past iig in een stukje 4-kant aluprofiel van 25x25x2.
Hou er wel rekening mee dat je 1,5V nodig hebt voor de *flex.
Met 12V kom je in de knel, omdat een loodaccu pas leeg is bij 11V en je leds (3 stuks toch?) 10,5V nodig hebben.
Je kunt dus nooit de max capaciteit van je accu benutten.
Een analoge regelaar met FET heeft maar 0,6V nodig, dat past beter.
Maar dan geen fancy knipperstand.
Wanneer je 14,4V NiMh of Li-ion gebruikt doen die flexen het prima.
De bflex past iig in een stukje 4-kant aluprofiel van 25x25x2.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
ja eigenlijk de enige reden dat ik die wil gebruiken is dat het allemaal premade is. driekwart van de functies gebruik ik toch niet.
In dat opzicht is jouw schakeling goed genoeg. Ik moet daar nog even goed over nadenken. Voordeel van de *Flex is dat je makkelijk een aantal Ma's kan instellen. Volgens mij ligt het rendement dan wat hoger dan bij jouw schakeling. Maar daarvoor zit ik niet genoeg in het systeem.
Welke analoge schakelaar bedoel je dan? En hoe kom je aan dat 0,6 volt verhaal?
In dat opzicht is jouw schakeling goed genoeg. Ik moet daar nog even goed over nadenken. Voordeel van de *Flex is dat je makkelijk een aantal Ma's kan instellen. Volgens mij ligt het rendement dan wat hoger dan bij jouw schakeling. Maar daarvoor zit ik niet genoeg in het systeem.
Welke analoge schakelaar bedoel je dan? En hoe kom je aan dat 0,6 volt verhaal?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
didadunlop schreef:ola,
ik ben bezig met het maken van een nieuw lampje.. DWZ de onderdelen staan in bestelling.
Zouden de electronica buffs even willen vertellen wat het verschil is tussen de nFlex en bFlex van taskled (www.taskled.com). Ik kan nl geen verschil zien afgezien van de vorm.
Puur de vorm dus... 'Vroeger' had de nFlex geen UIB en voltage waarschuwing.Given the popularity of the new bFlex firmware that combines the UIF/UIP and UIB (UI fixed lighting, portable lighting and bicycle lighting) into a single product I decided to upgrade nFlex to use the same uController.
So, all new nFlex drivers will ship with the same firmware as bFlex. This allows the owner to self-configure the nFlex to use UIF or UIP or UIB - no more trying decide which to buy. Also, nFlex now inherits the low voltage warning capabiltiy of bFlex - perfect to protect rechargeable battery packs.
To answer the questions before they are asked:
1) Essentially nFlex and bFlex are the same driver other than one is rectangular and one is round.
2) Due to using a new uController older nFlex drivers can't be firmware upgraded.
cheers,
george.