Re:gekraak van ketting

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ZAG
gekraak van ketting

Bericht door ZAG » do jan 15, 2004 2:45 pm

ik heb een nieuwe xt ketting en cassette, ik gok zon 100 km oud.
Maar de ketting kraakt nu als ik aanzet.
Ik heb met de kettingbladen een cassette en ketting versleten, die waren nog niet eens echt op.
Zijn mn bladen toch versleten of is er iets anders?

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » do jan 15, 2004 3:18 pm

olie??

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jan 15, 2004 3:34 pm

zand ertussen???

Schoonmaken en smeren!

grtz

ZAG

Bericht door ZAG » do jan 15, 2004 5:33 pm

alles is schoon en goed ingevet.

fredo

Bericht door fredo » do jan 15, 2004 7:41 pm

als de kranck-bladen versleten zijn, trap je normaalgezien door. (meestal met gevolg dat je met je knie tegen je stuur slaat)

het kan natuurlijk ook iets anders zijn dat kraakt: bv BB, achteras waar modder is ingelopen,...

Rob G

Bericht door Rob G » do jan 15, 2004 8:02 pm

Kettinglijn verder wel ok?

Ik zou als eerste maar eens goed naar de voortandwielen kijken als die niet vervangen zijn. Het kan zijn dat het na nog een tijdje rijden weg zal zijn, omdat de ketting dan weer beter ingelopen is op de tandwielen.

En verder de zaak schoon houden natuurlijk!

Groeten

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 15, 2004 8:06 pm

hey apart,

ik heb ook een nieuwe XT ketting en cassette en exact hetzelfde probleem; kraakt bij aanzetten terwijl hij goed gesmeerd is.
Ik heb mij dit setje laten "aansmeren" door m"n LBS terwijl ik eigenlijk van plan was een SRAM 9.0 + sachs ketting te kopen.
Maar goed dit setje was in de aanbieding, en is ook niet slecht dacht ik :? :?

Die ketting zit in een soort conserrvatiewax/vet oid, wat een teringspul zeg ten eerste trekt het onwijs veel vuil aan(dat had ik de 1ste rit gelijk in de gaten) dus ik denk ik maak em ff schoon.......NOT
Dat spul is er met geen mogelijkheid af te krijgen, uiteindelijk met thinner aan de gang moeten gaan >:(

nooit meer een xt ketting/cassette voor mij

dusssss©

GTLTS

Bericht door GTLTS » do jan 15, 2004 8:09 pm

heb "t idd ook gehad met XT kettingen, Shimano kettingen zijn voor mij inmiddels Taboe......neem een van die nieuwe KMC kettingen, daar kan Shimano nog een puntje aan zuigen

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » do jan 15, 2004 8:58 pm

ZAG schreef:
ik heb een nieuwe xt ketting en cassette, ik gok zon 100 km oud.
Maar de ketting kraakt nu als ik aanzet.

Ik begrijp dus dat het eerst niet was, maar pas na zo"n 100 km? Cassette losgelopen, body of as losgelopen of misschien de trapas?
Iets meer info kan wellicht een beter antwoord geven... ;)

ZAG

Bericht door ZAG » do jan 15, 2004 9:08 pm

in het begin was het af en toe ook zo, ik heb laatst een tocht gereden met heel veel blubber, in het begin kraakte die, maar aan het eind niet.
maar denk dat ik maar is een set nieuwe voorbladen moet kopen, iemand tips? Er zit nu deore op en een sram 9.0 cassette, is het dna niet zo dat die ongeveer even hard slijten omdat deore lager is dan 9.0
Mijn pa heeft ook xt xt en geen problemen.
Een vriend van mij xt xtr ketting, ook geen problemen
alles zit verder vast

Tommy

Bericht door Tommy » vr jan 16, 2004 7:49 am

Ik had ook last van een soort kraak. Na ketting, cassette, crank"s, voorbladen en zelfs zadelpen te hebben gede- en monteerd, geolied en nagekeken bleek het de rechter pedaal te zijn deze kon nog net iets vaster in de crank.

Tommy

urban waste

Bericht door urban waste » vr jan 16, 2004 12:03 pm

Weet je zeker dat de ketting goed schoon is van binnen?? kan er van buiten wel mooi uit zien, maar als er toch nog zandkorrels in de busjes zitten......
Dit heeft bij mij wel wel eens een krakend geluid veroorzaakt. Pas na de ketting grondig ontvet te hebben (en daarna weer opnieuw gesmeerd uiteraard ;)) was het probleem opgelost. Dacht eerst dat het de crank/BB was, omdat ie bij harder aanzetten meer kraakte. Bleek gelukkig de ketting te zijn.

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » vr jan 23, 2004 9:58 am

Ik las ergens hier dat iemand er met thiner aan ging? dan haal je dus al het vet uit het binnenste van de ketting en gaat hij kraken als de ziekte... die ketting kun je dus weg gooien.... dat vet krijg je niet meer terug.

Als een shimano ketting nieuw is zit er idd een smerige vette laat op die er niet makkelijk af te krijgen is als je het verkeerd aanpakt, koop bij dat spul meteen een spuitbus met olie van shimano erbij (groen etiket) dan rol je de ketting voordat je hem op je fiets gaan flanzen op en spuit je hem in met die olie, dan met een (schone)verfkwast borstelen zodat alles los komt en schoon is en met een droge doek schoonvegen, dat kwasten en schoonvegen herhalen tot het helemaal goed is. dan ben je van je troep af en is je ketting meteeen goed begonnen, dit schoonmaken is ook een makkelijke manier om je ketting later te smeren/schoonmaken en werkt natuurlijk ook bij een kmc-sram-connex of wat dan ook voor ketting,

Groeten Koen

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » vr jan 23, 2004 8:13 pm

koenstantijn schreef:
Ik las ergens hier dat iemand er met thiner aan ging? dan haal je dus al het vet uit het binnenste van de ketting en gaat hij kraken als de ziekte... die ketting kun je dus weg gooien.... dat vet krijg je niet meer terug.

Dacht je dat er na een tijd fietsen en schoonmaken van de ketting etc. nog vet in zat? Niet veel kan ik je vertellen. Door de olie lost vet ook op en met schoonmaken met tuinslang en borstel etc. komt het vet er ook (steeds een beetje) uit. Een totaal ontvette ketting moet je gewoon opnieuw goed smeren. En als je het echt goed wilt doen haal je af en toe je ketting van je fiets en leg je "m in de wasbenzine ofzo en dan koken in kettingvet. Dan is je ketting weer (bijna) als nieuw.

(Thinner zou ik zelf overigens ook niet gebruiken. Ik zou niet weten waar dat goed voor is, wasbenzine of terpentine werkt net zo goed en is tenminste niet zo agressief voor je handen enzo. En ook niet voor dat bakje waar je je ketting in schoonmaakt ;D)

ZAG

Bericht door ZAG » vr jan 23, 2004 10:42 pm

ik heb altijd mijn kettingen met wasbenzine ontvet, doe het nu met normale benzine.
Dan finishline eroverheen. En laat het ff goed intrekken, en dan volgende dag weer een keer ofzo. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Het gekraak is trouwens heel zeldzaam geworden nu

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » za jan 24, 2004 10:32 am

ZAG schreef:
ik heb altijd mijn kettingen met wasbenzine ontvet, doe het nu met normale benzine.
Dan finishline eroverheen. En laat het ff goed intrekken, en dan volgende dag weer een keer ofzo. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Het gekraak is trouwens heel zeldzaam geworden nu

Ja dat gaat perfect, alleen als je de buitenkant schoonmaakt zit er nog wel zand en vuil in de ketting zoals eerder ook al werd gezegd. Als ik mijn ketting niet met de tuinslang schoonspuit en met een borstel schoonmaak, en dus alleen de buitenkant afneem en vervolgens de boel smeer (dat heb ik pas nog gedaan net voor een toertocht :?) kraakt mijn ketting behoorlijk. Dat is natuurlijk niet echt goed voor je ketting en het geluid irriteert me mateloos. Daarom ook beter om de binnenkant echt goed schoon te maken.
Bij een nieuwe ketting is dit minder omdat die nog vol met vet zit zodat er amper zand in kan komen.

royal

Bericht door royal » za jan 24, 2004 4:38 pm

zijn het niet je knieen die kraken? ;D ;D

Gast

Bericht door Gast » za jan 24, 2004 5:12 pm

ik smeer me ketting echt nooit in eigenlijk totdat er roest op komt

Cubeman

Bericht door Cubeman » za jan 24, 2004 5:57 pm

Daarom gebruik ik al jaren geen Shimano kettingen meer!
Ik gebruik nu altijd Rohloff SLT99 kettingen en heb nooit problemen.
Ze gaan extreem lang mee, lopen super soepel, schakelen top en roesten nauwelijks.
Als je mij vraagt de beste ketting ooit!

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » vr feb 27, 2004 11:42 pm

Na een stevige maaltijd had ik een redelijke hoeveelheid "vervuilde" olijfolie over, die niet meer voor menselijke consumptie geschikt was. Toen heb ik mijn krakende Shimano HS93 ketting daar maar in te weken gelegd. Uit laten druipen aan de waslijn, droog gewreven, enige kilometers mee gefietst tot die echt droog was en toen helemaal goed ingevet. Als nieuw! Niet te vaak doen, want gebruikte olijfolie is vaak erg zuur en bijt in op de ketting.

Uitkoken van de ketting zoals hierboven door iemand anders beschreven vind ik ook een goed idee!

P

Bericht door P » zo feb 29, 2004 2:04 pm

[me=P]had ook last van gekraak in de krankzone, ik meende dat het de bladboutjes waren. Als eerste upgrade voor dit jaar m"n HG-73 verruild voor een HG-93, en het gekraak is verdwenen. Over het hoe-en-wat inzake shimano kettingen is al het een en ander gemeld, reste mij te vermelden dat, indien men een shimano ketting op de juiste manier bevestigd, deze net zo lang mee kan gaan als iedere andere ketting. Waarom ook niet, het zijn immers kettingen...[/me]

Rijkers

Bericht door Rijkers » vr mar 05, 2004 10:16 pm

Dat gekraak lijkt inderdaad dikwijls van de ketting te kopen, maar 9 kansen van de 10 dat er vuil in de BB zit of dat het de "bladboutjes" zijn die droog staan.
"k heb mij inderitjd ook wel eens rotgezocht!

Plaats reactie