plastic LH adapter bij Shimano BB-UN73 ?
Moderator:Beheerders
Heb onlangs een Shimano BB-UN73 gekocht.
Tot mijn verbazing is de left hand adapter van plastic met een zeer ruime passing.
Hoort deze van plastic te zijn en hoort de passing niet juist een glijpassing ipv gooipassing te zijn?
Tot mijn verbazing is de left hand adapter van plastic met een zeer ruime passing.
Hoort deze van plastic te zijn en hoort de passing niet juist een glijpassing ipv gooipassing te zijn?
Re:plastic LH adapter bij Shimano BB-UN73 ?
UN73, das LX als ik het goed heb. Die kan idd van kunststof zijn. Maar zit er speling van enkele tienden van milimeters, of is de speling groter? En waar heb je die as gekocht. Het zou kunnen dat die ringen ooit verwisselt zijn met een andere, bij het bedrijf waar je hem hebt gekocht.
Op mijn fiets zat standaard een goekope vierkante as ook met kunsstof schroefbus, na ongeveer 15000km kwam er wel speling in de lagers, maar niet op het kunststof.
Ik ben nu alweer 6356km in het bezit van een BB UN-52, weer met kunststof. Werkt prima. Wel opletten als je met BB-tool bus wilt losdraaien.
Tommy
Ik ben nu alweer 6356km in het bezit van een BB UN-52, weer met kunststof. Werkt prima. Wel opletten als je met BB-tool bus wilt losdraaien.
Tommy
sanjo18 schreef:
UN73, das LX als ik het goed heb. Die kan idd van kunststof zijn. Maar zit er speling van enkele tienden van milimeters, of is de speling groter? En waar heb je die as gekocht. Het zou kunnen dat die ringen ooit verwisselt zijn met een andere, bij het bedrijf waar je hem hebt gekocht.
UN73 is XT, die plastic cup loopt enigszins conisch toe, voorzover ik me nog kan herinneren. Vanavond eens ff checken.
normaal gezien is den lx met plastic busje en den xt met aluminium busje
zoniet is het misschien ooit eens verwisseld bij je lbs
cvvracing schreef:
normaal gezien is den lx met plastic busje en den xt met aluminium busje
XT met bredere as maten, o.a. de 122.5 (zoals ik die twee heb) worden met plastic bus geleverd. De smallere zijn idd herkenbaar aan de twee zwart geanodiseerde alu cups.
De plastic adapter is verwisseld omdat er eerst geen bijzat. Die is later nagestuurd en afkomstig van een andere set.
Adapter is inderdaad conisch maar past pas mooi op het smalle deel. Met droog passen , kan de adapter zelfs kantelen. -tenzij je hem strak aandrukt, maar dan is dus het contactvlak erg weinig.
Gewoon in elkaar zetten met veel loctite? Ik verwacht nl. dat de maatvoering met opzet zo is. (conisch)
Adapter is inderdaad conisch maar past pas mooi op het smalle deel. Met droog passen , kan de adapter zelfs kantelen. -tenzij je hem strak aandrukt, maar dan is dus het contactvlak erg weinig.
Gewoon in elkaar zetten met veel loctite? Ik verwacht nl. dat de maatvoering met opzet zo is. (conisch)
Locktite??????????????????????????
Wou je hem ooit ook nog een keer eruit krijgen of niet?
Advies: montagepasta of vet, plastic mag er droog in
Wou je hem ooit ook nog een keer eruit krijgen of niet?
Advies: montagepasta of vet, plastic mag er droog in