Versnelling schiet door
Moderator:Beheerders
Ik ben al een hele tijd niet meer actief geweest hier, maar heb wel een beetje het forum in de gaten gehouden.
Ik ben nogal wat druk geweest met andere dingen. Ik heb nu al een dik jaar geleden m"n oude Giant Terrago ingerolen voor een Commencal VIP, waar ik erg blij mee ben.
Maar nu was ik zojuist een stukje aan het biken en bij het wegrijden bij een stoplicht schiet opeens m"n ketting gruwelijk hard en niet lekker klinkend door. Elke keer als ik nu in welke versnelling dan ook wat kracht zet dan schiet hij door z"n versnelling heen. Ik zou bij god niet weten wat het probleem is. Alles is schoon en ik kon niets vinden wat krom was aan m"n derailleur ofzo.
ik hoop dat iemand me kan helpen
alvast bedankt
Ik ben nogal wat druk geweest met andere dingen. Ik heb nu al een dik jaar geleden m"n oude Giant Terrago ingerolen voor een Commencal VIP, waar ik erg blij mee ben.
Maar nu was ik zojuist een stukje aan het biken en bij het wegrijden bij een stoplicht schiet opeens m"n ketting gruwelijk hard en niet lekker klinkend door. Elke keer als ik nu in welke versnelling dan ook wat kracht zet dan schiet hij door z"n versnelling heen. Ik zou bij god niet weten wat het probleem is. Alles is schoon en ik kon niets vinden wat krom was aan m"n derailleur ofzo.
ik hoop dat iemand me kan helpen
alvast bedankt
Re:Versnelling schiet door
Grote kans dat je ketting en tandwielen versleten zijn.
De tandwielen in ieder geval niet. De ketting zou versleten kunnen zijn maar dan schiet die toch niet zo lomp hard door of wel? Het is net offie uit z"n versnelling schiet, zo voelt het. Maar dat doet hij niet, en het derrailleur loopt ook niet constant te zoeken naar aan andere versnelling....
Kijk eens of er niet ergens een klont modder/olie/vet tussen de tandwielen achter zit. Is mij ook een keer overkomen. ff goed de cassette schoonmaken en nog een keer proberen. Of een stukje tak wat in de cassette gelopen is.
succes

Misschien is je body die doorschiet???
Haal die eens open, reinig, controleer, vernieuw indien nodig. Probeer t dan nog eens!
Suc6
grtz
Haal die eens open, reinig, controleer, vernieuw indien nodig. Probeer t dan nog eens!
Suc6
grtz
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het probleem zich alleen voordoet in het middelste voorblad. De tandjes daarop lijken een stuk verder versleten (ze zijn kleiner) als op de andere 2 voorbladen. Is dit normaal met Shimano LX bladen na zo"n 2300 km? En is 1 zo"n blad (makkelijk en niet al te duur) te vervangen?
Dan is de kans groot dat je blad af is. Op LX cranck kun je de bladen zo verwisselen, kosten van een blad geen idee exact, ligt eraan wat soort blad je er weer op wil hebben. Beste is wel als je tandwielen / bladen gaat vervangen alles in 1 keer te vervangen (ketting + blad + cassette).
Of dat snelle slijtage is geen idee eigelijk.
Of dat snelle slijtage is geen idee eigelijk.
Dat kan wel het beste zijn maar m"n cassette is nog zo goed als nieuw en de ketting is ook nog goed, dus dat was ik niet echt vanplan. ik zal eens naar wat bladen gaan zoeken.
Als je ketting en bladen nog zo goed als nieuw zijn kun je er best een ander blad opzetten.
ik heb eigenlijk precies hetzelfde maar:
- nieuwe ketting en cassette (nog niet mee gereden)
- middenblad voor ligt er een 500km op nu
- hij doet dit doorschieten NIET als ie op z"n grote blad voor ligt...
ik snap er helemaal niks meer van... kan het komen doordat de der. hanger een beetje krom is?
- nieuwe ketting en cassette (nog niet mee gereden)
- middenblad voor ligt er een 500km op nu
- hij doet dit doorschieten NIET als ie op z"n grote blad voor ligt...
ik snap er helemaal niks meer van... kan het komen doordat de der. hanger een beetje krom is?
Is er nog een blad waarvan jullie zeggen: Die is super, die moet je nemen! of een andere aanrader?
Zou zeggen zet er gewoon weer een LX of andere shimano blad op, je gaat er echt niet harder door biken

probeer het is met je remmen ingeknepen op het middelste en kleinste(of grootste) schiet die alleen middel door, duidelijk!
Ik heb het blad verwisseld en zoals het hoord het probleem is over. Toen dat blad eraf was zag ik pas goed hoe gaar dat ding was. tandjes helemaal krom ook. Ik zal maar eens wat minder hard gaan trappen denk ik
bedankt voor jullie hulp in ieder geval he!

bedankt voor jullie hulp in ieder geval he!
-
Voorplaten: kies TA.
Slijtvast, mooi, en goedkoper dan Shimano.
Groet, Lars
Slijtvast, mooi, en goedkoper dan Shimano.
Groet, Lars
Inderdaad TA kopen.
Mijn LX-middenblad is versleten na 500km, maar ik heb die dan ook gewoon op een ver versleten ketting/cassette gegooid...
lijkt mij vreemd dat voorste tandwiel eerder versleten is dan achtertandwielen of de ketting. bij mijn weten verslijt je 2 kettingen tijdens 1 cassette en 3 casette`s tegen 1 voorblad. of klopt dat niet ??
???
???