Re:Schakel troubles
Moderator:Beheerders
vandaag nieuwe voorbladen, ketting en cassette(wegcassette 11-22 oid)vervangen op mijn strand/wegfiets. Het betreft hier 9-speed.
Maar het schakelen van de achterderrailleur wil nog niet echt lukken.
Opschakelen gaat goed, maar afschakelen niet echt. Als ik afschakel gebeurd er soms nix(ook geen geratel) en soms slaat hij een kransje over (2 tegelijk dus)
Meestal van grootst naar 1 kleiner doet hij de eerste keer afschakelen nix, daarna gaat het elke keer goed, tot bij het 2 na kleinste kransje. Als ik dan afschakel gaat hij gelijk naar het kleinste kransje en slaat het 1 na kleinste kransje over.
Ik heb net 1,5 uur zitten medderen en kom er niet uit >:(
Met die ouwe verrotte bladen schakelde hij prima........
Het is een derr. met lange kooi, dat zou toch geen probleem zijn met een wegcassette???
Wie heeft een idee???
bedankt alvast.
dusssss©
Maar het schakelen van de achterderrailleur wil nog niet echt lukken.
Opschakelen gaat goed, maar afschakelen niet echt. Als ik afschakel gebeurd er soms nix(ook geen geratel) en soms slaat hij een kransje over (2 tegelijk dus)
Meestal van grootst naar 1 kleiner doet hij de eerste keer afschakelen nix, daarna gaat het elke keer goed, tot bij het 2 na kleinste kransje. Als ik dan afschakel gaat hij gelijk naar het kleinste kransje en slaat het 1 na kleinste kransje over.
Ik heb net 1,5 uur zitten medderen en kom er niet uit >:(
Met die ouwe verrotte bladen schakelde hij prima........
Het is een derr. met lange kooi, dat zou toch geen probleem zijn met een wegcassette???
Wie heeft een idee???
bedankt alvast.
dusssss©
-
eh, veerspanning in je derrailleur vergroten? Ik heb SRAM en daar kan dat met een stelschroefje aan de achterkant. Of je kabelloop is erg stroef, keertje loshalen en schoonmaken. succes!
Matthijs_XtC schreef:
eh, veerspanning in je derrailleur vergroten? Ik heb SRAM en daar kan dat met een stelschroefje aan de achterkant. Of je kabelloop is erg stroef, keertje loshalen en schoonmaken. succes!
allemaal al geprobeerd,niets mag echter baten........
dussssss©
-
eh, is de ketting niet te lang, voor het afschakelen moet er volgens mij een soort van minimale spanning op derrailleur of ketting zitten, anders wordt ie niet echt gedwongen om een kransje kleiner te gaan. pff, zou het verder niet echt weten ???
Het kan ook nog wel eens helpen om het bovenste derailleurwieltje dichter naar de cassette toe te stellen.Dit kan met behulp van het boutje achterop.
kabel gewoon wat losser zetten mss?
vandaag weer ff verder onderzoek gepleegd,
opschakelen gaat dus goed, afschakelen niet.
Als ik de eerste keer afschakel, doet hij niets. Als ik dan helemaal terugschakel naar het 2 na laatste kransje en dan nog een keer afschakel, dan gaat hij gelijk naar het kleinste kransje en slaat de 1 na laatste dus over.
Het maakt niet uit of ik nu op het grootste blad begin af te schakelen of ergens halverwege, zodra ik begin af te schakelen doet hij de eerste keer niets en compenseert hij dat bij de laatste(kleinste) kransjes.
Help aub, want ik bega binnenkort een fietsmoord anders; hier kan ik niet tegen......
dusssss©
opschakelen gaat dus goed, afschakelen niet.
Als ik de eerste keer afschakel, doet hij niets. Als ik dan helemaal terugschakel naar het 2 na laatste kransje en dan nog een keer afschakel, dan gaat hij gelijk naar het kleinste kransje en slaat de 1 na laatste dus over.
Het maakt niet uit of ik nu op het grootste blad begin af te schakelen of ergens halverwege, zodra ik begin af te schakelen doet hij de eerste keer niets en compenseert hij dat bij de laatste(kleinste) kransjes.
Help aub, want ik bega binnenkort een fietsmoord anders; hier kan ik niet tegen......
dusssss©
Misschien moet je de uitersten van de derailleur (dus de h en l schroefjes) nog een keer opnieuw afstellen. Doe dit terwijl de ketting voor op het middenblad ligt. Vervolgens weer opnieuw beginnen met afstellen. Kijk ook de veer in de kooi van je achterderailleur ff na of daar nog wel genoeg spanning op staat.
En om zeker te weten dat het daar niet aan ligt ff de kabel nog een keer cleanen en de scharnierpuntjes van de derailleur ff oliën.
Vaag probleem iig
.
En om zeker te weten dat het daar niet aan ligt ff de kabel nog een keer cleanen en de scharnierpuntjes van de derailleur ff oliën.
Vaag probleem iig

Ik heb zon vermoeden dat je achterpadje krom is :P
Want dan gaat hij meestal tandwielen overslaan of blijft hij hangen.
Dat kan worden opgelost met een padrichter
Want dan gaat hij meestal tandwielen overslaan of blijft hij hangen.
Dat kan worden opgelost met een padrichter

het gekke is dat hij het voordat ik eergisteren de hele boel(tandwielen voor en achter en de ketting) vervangen heb prima deed.
Het enige wat er eigenlijk veranderd is, is dat ik mijn 11-32 cassette heb vervangen door een 11-22 omdat ik op deze fiets alleen op het strand/de weg rijd.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je een derrailleur met een korte kooi moet gebruiken voor een wegcassette, omdat het verschil qua tanden tussen de kransjes veel kleiner is???
Pat is recht, kabels gisteren gesmeerd en buitenkabels uitgeblazen, alles loopt verder soepel. De veer ziet er nog goed uit, hoe check je eigenlijk of de veerspanning nog ok is???
bedankt weer.
dusssss©
Het enige wat er eigenlijk veranderd is, is dat ik mijn 11-32 cassette heb vervangen door een 11-22 omdat ik op deze fiets alleen op het strand/de weg rijd.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je een derrailleur met een korte kooi moet gebruiken voor een wegcassette, omdat het verschil qua tanden tussen de kransjes veel kleiner is???
Pat is recht, kabels gisteren gesmeerd en buitenkabels uitgeblazen, alles loopt verder soepel. De veer ziet er nog goed uit, hoe check je eigenlijk of de veerspanning nog ok is???
bedankt weer.
dusssss©
-
Heb dit ook gehad en bij mij was de oplossing nieuwe binnen en buitenkabels monteren. Het kan zijn dat door vocht de stalen binnen kant van de buitenkabel wat gaat roesten. Dit in combinatie met de kabellengte en de nodige krommingen en bochten geeft voldoende (teveel) weerstand. Als je echter dan niet 1, maar 2 of 3 versnellingen schakelt dan kan de veerkracht van de derailleur net voldoende zijn om deze weerstand te overwinnen. Uiteraard met als gevolg dat je gelijk 3 bladen verder bent. Ben dit bij 2 fietsen tegengekomen en zoals bovenstaand opgelost. Succes ermee hopelijk helpt het.
-
Heb je versleten plastic shifters?
Smulbosbiker schreef:
Heb je versleten plastic shifters?
mwoah niet echt, XTR van nog geen half jaar. Maar probleem is inmiddels verholpen, spanning bleek uiteindelijk toch het euvel te zijn..............

dusssss©
:oHoi,
Verwijder de het korte stukje buitenkabel bij je achter derraileur en vervang dit door een nieuwe stukje buitenkabel. Zorg wel dat je voor het monteren van het nieuwe stukje je de binnenkable schoon maakt en invet. Je zult zien dat je schakel problems dan waarschijnlijk voorbij zijn. Dit probleem komt vaak voor en wordt meestal veroorzaakt door vocht in de kabel.
Hetgeen je beschrijft komt helemaal overeen met de symptomen.
Succes,
Verwijder de het korte stukje buitenkabel bij je achter derraileur en vervang dit door een nieuwe stukje buitenkabel. Zorg wel dat je voor het monteren van het nieuwe stukje je de binnenkable schoon maakt en invet. Je zult zien dat je schakel problems dan waarschijnlijk voorbij zijn. Dit probleem komt vaak voor en wordt meestal veroorzaakt door vocht in de kabel.
Hetgeen je beschrijft komt helemaal overeen met de symptomen.
Succes,