Mensen kinderen wat scheelt het als je schijfremmen goed ontlucht zijn.
In mij 4-zuiger XT"s zat kennelijk toch nog een fractie lucht, en dus voelde ze niet optimaal aan. (zompig drukpunt en te weinig kracht)
Nu heb ik ze zelf ff ontlucht en wat een verschil maakt dat!
Het drukpunt is nu weer bikkel hard en ze bijten als een wilde zonder te agressief te zijn!
10 minuten werk en al zo"n effect!
Wat ontluchten van je schijfrem niet te weeg kan brengen....
Moderator:Beheerders
Re:Wat ontluchten van je schijfrem niet te weeg kan brengen.
ZJjoooooooowwww, en hoe weet je dat allemaal?
We hangen aan je lippen!
We hangen aan je lippen!
Re:Wat ontluchten van je schijfrem niet te weeg kan brengen.
legion schreef:
ZJjoooooooowwww, en hoe weet je dat allemaal?
We hangen aan je lippen!
Gewoon omdat ik de goeiste ben..... :-*
Re:Wat ontluchten van je schijfrem niet te weeg kan brengen.
heb je hier speciaal gereedschap voor nodig om te ontluchten?
wie kan goed uitleggen hoe dat precies moet?
wie kan goed uitleggen hoe dat precies moet?
Re:Wat ontluchten van je schijfrem niet te weeg kan brengen.
Er zijn speciale kits op de markt on je schijfremmen te ontluchten maar daar betaal je rond de € 60,- voor.
Zelf doe ik het zonder, stap voor stap:
- zet je remhendel zo dat het reservoir waterpas staat
- schroef het dekseltje van het reservoir op je hendel af
- doe een slangetje op de ontluchtingsnipple op je remklauw
- draai deze nippel voorzichtig iets los
- knijp in je hendel zodat er lucht en olie in het slangetje loopt
- houd de hendel ingetroken
- schroef de nippel weer vast
- laat de hendel rustig los maar zorg wel dat er genoeg olie in het reservoir zit
- de rem trekt nu olie uit het reservoir in het systeem
- pomp met de hendel tot je hem harder en harder voelt worden
- herhaal dit tot er enkel nog olie uit het slangetje komt
- vul het reservoir mooi vol bij en schroef het kapje er weer op (het reservoir loopt nu over, de garantie dat het vol genoeg zit)
- veeg alles goed schoon en zorg dat je ontluchtingsnippel goed vast zit.
Als je alles goed gedaan hebt is nu je rem goed ontlucht!
Pas tijdens het ontluchten wel op dat je remblokken en schijven vrij blijven van olie!
Het ontluchten kan van rem tot rem verschillen, dit was de manier voor Shimano remmen.
Succes!
Zelf doe ik het zonder, stap voor stap:
- zet je remhendel zo dat het reservoir waterpas staat
- schroef het dekseltje van het reservoir op je hendel af
- doe een slangetje op de ontluchtingsnipple op je remklauw
- draai deze nippel voorzichtig iets los
- knijp in je hendel zodat er lucht en olie in het slangetje loopt
- houd de hendel ingetroken
- schroef de nippel weer vast
- laat de hendel rustig los maar zorg wel dat er genoeg olie in het reservoir zit
- de rem trekt nu olie uit het reservoir in het systeem
- pomp met de hendel tot je hem harder en harder voelt worden
- herhaal dit tot er enkel nog olie uit het slangetje komt
- vul het reservoir mooi vol bij en schroef het kapje er weer op (het reservoir loopt nu over, de garantie dat het vol genoeg zit)
- veeg alles goed schoon en zorg dat je ontluchtingsnippel goed vast zit.
Als je alles goed gedaan hebt is nu je rem goed ontlucht!
Pas tijdens het ontluchten wel op dat je remblokken en schijven vrij blijven van olie!
Het ontluchten kan van rem tot rem verschillen, dit was de manier voor Shimano remmen.
Succes!