Ik heb tweedehands een setje crossmax XL wielen gekocht. Het viel me op dat de buitenste ringen op de achternaaf los zaten en deze heb ik met de hand vast gedraaid.
Ik heb het idee dat deze ringen verder niets te maken hebben met het instellen van de naaf voor speling e.d. en alleen bedoeld zijn om de afstand tot het frame te overbruggen.
Klopt dat of moet ik toch even naar mijn LBS om ze te laten stellen, omdat die buitenste ringen wel een andere functie hebben. Als het klopt hoe kan ik ze dan echt vast draaien? Voor zover ik kan zien zijn het gewoon ronde ringen.
Alvast bedankt
Crossmax XL naven
Moderator:Beheerders
Re:Crossmax XL naven
Dit klinkt als de fijnafstelling van de lagers. Door deze ringen strakker te draaien kun je de eventuele speling uit de lagers wegnemen.
Zitten er een stel gaatjes in?
Zitten er een stel gaatjes in?
-
Als het goed is heb je van de eerste eigenaar een kunststof gereedschapje gekregen dat op de gaatjes in deze ringen past. Hiermee stel je inderdaad de speling op de lagers af.
Dit moet gebeuren het wiel vast in het frame zit. Schijnt nogal nauw te komen, dus een ritje naar je LBS kan nooit kwaad!
Groet, Lars
Dit moet gebeuren het wiel vast in het frame zit. Schijnt nogal nauw te komen, dus een ritje naar je LBS kan nooit kwaad!
Groet, Lars
Bedankt voor de reacties, maar jullie bedoelen denk ik de aluminium/zilveren ringen. Daar zitten inderdaad die gaatjes in. Ik bedoel echter de zwarte ringen die als buitenste op de as zitten.
Deze deeltjes kun je niet vastdraaien. Wel kun je aan de linkerzijde de ring verwijderen en dan een grote inbus erin zetten. Aan de andere kant een kleine inbus in de ring zetten. Hiermee kun je de as vastzetten of verwijderen.
Ik heb nog wel een exploded view voor je als je dat wil.
Ik heb nog wel een exploded view voor je als je dat wil.