Hayes HFX 9 Remblokjes ..

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Hayes HFX 9 Remblokjes ..

Bericht door Bittah Pupil » do aug 25, 2005 2:23 pm

Ik ben afgelopen dinsdag bij Baraque Michel geweest fietsen. Zoals jullie je wel voor kunnen stellen, was het zeer modderig.

Na het schoonmaken van de fiets, heb ik ook eventjes de remklauw/remblokjes schoon gemaakt. Toen ik de remblokjes echter terug plaatste in de remklauw, zaten deze te ver naar binnen, waardoor de schijf er niet meer tussen paste. Ik heb de zuigers al ietsje terug geduwd, maar ik krijg ze niet meer verder. De schijf past er nu net in, maar loopt constant aan.

Heeft iemand een idee wat het probleem is?

Luc

Re:Hayes HFX 9 Remblokjes ..

Bericht door Luc » do aug 25, 2005 4:08 pm

Misschien wat teveel remvloeistof in het systeem. Master cilinder openmaken, remblokjes helemaal terugduwen en overschot opvangen.

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » do aug 25, 2005 4:35 pm

Onbewust van het feit dat er geen remblokjes aanwezig waren, heb ik tijdens het schoonmaken de remhendel ingedrukt. Op dat moment zijn de zuigers natuurlijk verder naar buiten gekomen, dan ze normaal maximaal kunnen. Daarna kreeg ik ze niet meer terug op hun plek. Dan kan ik toch eigenlijk niet teveel remvloeistof in het systeem hebben of juist wel?!? Want van tevoren had ik er geen problemen mee.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » vr aug 26, 2005 10:45 pm

blokjes erin zetten en met een turnavies de pistons trugduwen.

jojo

Bericht door jojo » za aug 27, 2005 6:57 pm

Bittah Pupil schreef:Dan kan ik toch eigenlijk niet teveel remvloeistof in het systeem hebben of juist wel?!? Want van tevoren had ik er geen problemen mee.

Dat komt omdat ze zich enigzins zelf stellen als ik het goed heb. Zelf heb ik er ook wel eens last van (vooral met nieuwe blokken). beetje olie eruit laten lopen en klaar is kees.

Thomas

Bericht door Thomas » di aug 30, 2005 8:27 am

Absoluut geen remvloeistof eruit laten lopen, tenzij je de boel gaat ontluchten cq verversen.
De Hayes remmen zijn zelfstellend. Als je niets gewijzigd hebt aan een goed werkende setup dan kun je volstaan met het terugduwen van de pistons. Als je je remblokjes verwijderd hebt en je knijpt in je remhendel dan kan het gebeuren dat een piston te ver naar buiten komt, waardoor er lucht in het systeem komt. De enige remedie is dan ... ontluchten.

jojo

Bericht door jojo » di aug 30, 2005 5:26 pm

Thomas schreef:
Absoluut geen remvloeistof eruit laten lopen

Waarom dan niet? heb het meerdere malen gedaan en nooit problemen mee gehad.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo aug 31, 2005 11:18 am

kans dat er lucht in je systeem komt...

Plaats reactie