Gebruikt er hier iemand een momentsleutel?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

BLRacing
Gebruikt er hier iemand een momentsleutel?

Bericht door BLRacing » wo sep 28, 2005 8:20 pm

Op ebay heb ik onlangs een Syntace momentsleutel weten te bemachtigen. En ik ben superhappy hiermee. Het is een verrijking voor je gereedschapskist/bord.
Vandaag voor het eerst echt gebruikt voor het aandraaien van een XT Crank 2004 model (12-15Nm). Ik duft te wedden dat de meeste mensen hier de bouten veel te slap aandraaien want dit is dus echt foccing stevig, zeker als je een kleine haakse inbussleutel gebruikt.

Je denk misschien, waar heb je het nou echt voor nodig. Maar nu weet ik wel beter ;)

Bansheebeest gain

Re:Gebruikt er hier iemand een momentsleutel?

Bericht door Bansheebeest gain » wo sep 28, 2005 8:28 pm

mijn probleem is dat ik dinge te hard aandraai dan te zacht :) een moment sleutel is goed voor speciale ding zoals bv remme vorke dempers enzo , maar ik denk da we allemaal wel wete hoevast de emeste dinge op onze velo"s moge staan

Pino

Bericht door Pino » wo sep 28, 2005 8:47 pm

Bansheebeest gain schreef:
mijn probleem is dat ik dinge te hard aandraai dan te zacht :) een moment sleutel is goed voor speciale ding zoals bv remme vorke dempers enzo , maar ik denk da we allemaal wel wete hoevast de emeste dinge op onze velo"s moge staan

Als je de bouten net zo aandraait als je spelt, zou ik je niet graag verzekeren tegen ziektekosten.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 28, 2005 9:08 pm

B.L.Racing schreef:
Op ebay heb ik onlangs een Syntace momentsleutel weten te bemachtigen. En ik ben superhappy hiermee. Het is een verrijking voor je gereedschapskist/bord.
Vandaag voor het eerst echt gebruikt voor het aandraaien van een XT Crank 2004 model (12-15Nm). Ik duft te wedden dat de meeste mensen hier de bouten veel te slap aandraaien want dit is dus echt foccing stevig, zeker als je een kleine haakse inbussleutel gebruikt.

Je denk misschien, waar heb je het nou echt voor nodig. Maar nu weet ik wel beter ;)

nieuw of 2dehands????
2dehands is link bij een bepaald type, je hebt 2 types, met veer en nog 1 (je merkt ik weet het niet exact...maar heb eens wat gehoord van mij pa=wegenwacht)
1 van de 2 types kan je "over de kop" draaien en dan klopt het moment niet meer.......ofzoiets

dusssss©

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » do sep 29, 2005 1:11 am

dat kan theoretisch bij een momentsleutel met kliksysteem... ik kan je echter verzekeren dat je met de gemiddelde momentsleutel eerder je bottombracket uit je frame breekt dan dat je je momentsleutel "over de kop" draait...
B.L.Racing zei het al... 12-15nm en da"s al vrij stevig... een beetje momentsleutel gaat al wel tot 75nm, dus da"s al 5x meer dan wat nodig is...
de momentsleutel die ik hier heb liggen kan zelfs een vrij zieke 210!!nm verwerken... ;D

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do sep 29, 2005 12:01 pm

binnenkort, benjamin...

Ook ik heb een "Nieuwe 2ehandse" Syntace torquetool 2-20Nm gevonden op het www! :)

70 euro, zonder bitset. Dus niet zo ACHTERLIJK goedkoop als jij hem had, maar toch...

Groet, Lars

Cubeman

Bericht door Cubeman » do sep 29, 2005 4:32 pm

Heb dezelfde van Syntace een jaar of wat nieuw gekocht voor € 99,-
Ook de bitset gekocht voor ik geloof € 25,-
Echt super materiaalgebruik als je mij vraagt!
2-20Nm is voor normaal gebruik echt meer dan genoeg denk ik.
Ook super in te stellen!

Een must have als je met lichte materialen (ti/alu boutjes en ander weightweenies spul) werkt!

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do sep 29, 2005 5:29 pm

@ pino : sorry gast , een volledig antwerps accent krijgde ni zomaar weg naar algemeen beschaafd nederlands ;) en het is leesbaar ;)

vanspauwent88

Bericht door vanspauwent88 » do sep 29, 2005 8:04 pm

zo een cranc van een xt of xtr of dura-ace doe je best met een moment sleutel
kheb er al nare ervaringen bij gehad een xtr en een dura-ace gebarsten(door ietsjes te hard te draaien)
mijn baas was goed gezint toen ik het zei ::)
dus LET OP !!! ;D

Bruno

Bericht door Bruno » do sep 29, 2005 8:20 pm

Heu, ik gebruik op mijn werk ook vaak momentsleutels, maar 12 à 15 Nm is echt niks, da"s amper meer dan handvast, ik draai mijn cranks zo met een inbus aan en denk dat als ik het zou meten dat er wel makkelijk 30 à 40 Nm op staat. Een cassette moet op 40Nm maar denk dat ik er wel ongeveer 50-55 zal op zetten.

Soms zet ik dingen op het werk zo vast en controleer ik nog ff met een momentsleutel en kom ik vaak tot de vaststelling dat ik het vaster heb gezet dan voorgeschreven wordt... (dan heb ik het over veel gebruikte waarden als 20-30-40 Nm, vanaf het boven de 60 gaat wordt het echt wel VAST, om over 200-250 nog maar te zwijgen, daar heb je wel een serieuze sleutel (hefboom) voor nodig) 30Nm is zeker haalbaar met een gewone inbus waarmee je je cranks vastzet

Als je vaak een momentsleutel gebruikt heb je na een tijdje wel meer gevoel in hoe vast iets ongeveer staat, da"s wel een voordeel. Voor mijn fiets gebruik ik het iig nooit

Pino

Bericht door Pino » do sep 29, 2005 8:53 pm

@ Bruno: Je hebt cranks en cranks. De crankbouten waarmee de cranks op een vierkante as werden getrokken hadden een hoop moment nodig.
De twee 5mm inbusjes waarmee je de laatste Shimano linkercranks op de as vastzet slechts 10-15 Nm.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr sep 30, 2005 6:53 am

Dirt4breakfast schreef:
.
B.L.Racing zei het al... 12-15nm en da"s al vrij stevig... een beetje momentsleutel gaat al wel tot 75nm, dus da"s al 5x meer dan wat nodig is...

Ik weet niet hoe vast jij je cassette zet, mar de mijne heeft 40 nm nodig.
Verder denk ik dat je met een beetje beleid, verhouding en met gezond verstand ook een heel eind komt zonder momentsleutel.

Toegegeven; het is een heel geil stukje gereedschap.

dussssss©

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 30, 2005 11:09 am

Ik gebruik die van mij ook eigenlijk alleen maar op de "gevoelig plaatsen".
Ik bedoel dan; stuur, stuurpen, barends, zadelpenklemming, remschijf-boutjes en natuurlijk de aftermarket alu boutjes in m"n derailleurs.
Voor de rest de goeie ouwe driekantige ParkTools 4/5/6 sleutel.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » vr sep 30, 2005 2:32 pm

BOSS schreef:
Verder denk ik dat je met een beetje beleid, verhouding en met gezond verstand ook een heel eind komt zonder momentsleutel.

Dat je gereedschap hebt dat tot een bepaald aantal nm gaat betekend natuurlijk niet dat je het ook tot de uiterste grens moet gebruiken... mijn momentsleutel kan ook gewoon op 10nm worden afgesteld hoor :)

maar lijkt me op zich best eens leuk om eens een cassette oid met 210nm vast te zetten... kijken wat er eerder knapt... boutje of bitje...

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 30, 2005 3:05 pm

Dirt4breakfast schreef:

Dat je gereedschap hebt dat tot een bepaald aantal nm gaat betekend natuurlijk niet dat je het ook tot de uiterste grens moet gebruiken... mijn momentsleutel kan ook gewoon op 10nm worden afgesteld hoor :)

maar lijkt me op zich best eens leuk om eens een cassette oid met 210nm vast te zetten... kijken wat er eerder knapt... boutje of bitje...

Wat dacht je van het draad van je body of lockring dat het begeeft

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr sep 30, 2005 3:47 pm

Dirt4breakfast schreef:
[
BOSS schreef:

ik bedoel:

75 is niet 5x meer dan je nodig hebt, voor je cassette heb je 40nm nodig

tevens vraag ik mij af hoe betrouwbaar een momentsleutel is die zowel 10 als 210nm kan momenten......
Ik weet van mijn pa dat hij er 3 heeft in verschillende rangen van aandraaimomenten. Voor wielbouten gebruik je niet dezelfde als voor M4 boutjes..........
Ik heb ook wel eens geinformeerd bij de Bo Mij voor een goede momentsleutel in het bereik van 8-±80nm en die kwam toch wel op iets van € 225,- . Heb ik toen maar even laten liggen.

dussssss©

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr sep 30, 2005 5:53 pm

Daarom is de Syntace volgens mij haast perfect.
Prachtig in te stellen tussen 2 en 20Nm, ideaal dus van hele kleine gevoelige boutjes tot de iets grotere modellen.
Ook de prijs van rond de € 99,- lijkt me nog schappelijk voor de kwaliteit die je krijgt bij Syntace.
Ze hebben ook een model tot ik geloof 80Nm maar wat gebruik je die nu in de praktijk.
Zelf (de)monteer ik m"n cranks oid niet zo vaak, voor een nieuw Hollwtech II crankstel is een zware sleutel uberhaupt onzin geloof ik.
Voor de grotere bouten geloof ik in het principe "vast is vast".
Een grote zware sleutel kopen die gemaakt is voor M10 en groter is geloof ik zo ongeveer hetzelfde als in Nederland een auto kopen die niet op 100Km/uur te rijden is maar sneller moet als je elke dag over laat ik zeggen de A12 moet.

Bruno

Bericht door Bruno » vr sep 30, 2005 7:05 pm

Pino schreef:
@ Bruno: Je hebt cranks en cranks. De crankbouten waarmee de cranks op een vierkante as werden getrokken hadden een hoop moment nodig.
De twee 5mm inbusjes waarmee je de laatste Shimano linkercranks op de as vastzet slechts 10-15 Nm.

Ha ja, ik had het natuurlijk over "crankbouten" en niet die kleine boutjes.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » za okt 01, 2005 7:14 am

BOSS schreef:

ik bedoel:

75 is niet 5x meer dan je nodig hebt, voor je cassette heb je 40nm nodig

tevens vraag ik mij af hoe betrouwbaar een momentsleutel is die zowel 10 als 210nm kan momenten......
Ik weet van mijn pa dat hij er 3 heeft in verschillende rangen van aandraaimomenten. Voor wielbouten gebruik je niet dezelfde als voor M4 boutjes..........
Ik heb ook wel eens geinformeerd bij de Bo Mij voor een goede momentsleutel in het bereik van 8-±80nm en die kwam toch wel op iets van € 225,- . Heb ik toen maar even laten liggen.

dussssss©

ik bedoelde natuurlijk 5x meer dan wat je nodig hebt ik de beschreven situatie... en wat de betrouwbaarheid betreft... hij is na wat vergelijken met ander materiaal een stuk betrouwbaarder gebleken dan de gemiddelde gamma momentsleutel. Jaja, mijn opa maakte wel goed spul toen hij nog in de gereedschapsbranche werkte :) en wat de prijs betreft, tja, ik ben bang dat als ik mijn momentsleutel had moeten kopen in plaats van dat ik hem van mijn opa kreeg, ik toch wel even wat organen had moeten verkopen... ;D

Maar goed, ongeacht een hoop "ik bedoel" en "ik bedoel heel wat anders" staat het onomstotelijk vast dat een momentsleutel een geweldig stuk gereedschap is. :D

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 09, 2005 7:08 pm

Nou ik doe eigenlijk alles vanuit het principe vast is vast. Een moment sleutel is leuk. Maar ik geloof dat er meer mee wordt gesloopt dat echt wordt vastgezet. Ik gebruik

Cassette"s met 40 NM. Ik doe minder. Als ik het met 40 of meer vastzet dan krijg ik hem later maar moeilijk los. En dat vind ik eigenlijk net zo belangrijk als iets vast maken.

ow ja en als je een momentsleutel tweedehands koopt zou ik hem wel even calibreren. Het zal niet de eerste momentsleutel zijn die opgespannen bewaard wordt en zodoende niet meer correct is.

walter

Bericht door walter » zo okt 09, 2005 9:26 pm

Is "t niet zo dat iedereen die er geen heeft ook meent er geen nodig te hebben?
Vaster is niet altijd beter, losser ook niet.
Verder is "t ook erg handig te weten of die 40Nm (bijv.) droog of met vet

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma okt 10, 2005 9:48 am

Nee ik heb er ook een en gebruik hem af en toe. Maar vooral bij de auto of motor waar ik het afn entoe net iets kritischer vindt om iets goed te spannen. Bij mijn DAF moet ik de achterste pulley met 150 NM vastzetten. Heb geeneens een momentsleutel die dat aankan...:) Bij het monteren van fietsen heb ik nog nooit de aandrang gehad om hem te gebruiken.Vooral omdat ik anders moeite heb met dingen weer los te maken.

Idd. met of zonder vet. Voor het trekken van cranks een heel verschil. Ik lees op sommige sites dat je vierkante bracketassen niet mag invetten. Maar dan krijg ik ze na anderhalf jaar normaal gebruik slechts met opwarmen en een pulleytrekker los. Dus ik doe er altijd een heel klein beetje kopervet tussen (anti seize). Na anderhalf jaar geen speling en ik kan ze bijna zonder cranktrekker verwijderen. Iemand anders daar een mening over?

walter

Bericht door walter » do okt 13, 2005 1:10 pm

Ja, crancks (4-kant, isis, octalink) altijd licht invetten, anders idd na een jaartje zo vast als een huis.
Gewoon na montage en een stukje fietsen de bouten nog een paar keer natrekken. Dan werkt het zich niet meer los, maar kan nog wel netjes gedemonteerd worden.
Die bouten bij een 4-kante as zijn trouwens M8, die mogen echt behoorlijk vast, veel vaster dan een normaal mens met een normale inbussleutel voor elkaar krijgt.
Ik meen dat Shimano iets opgaf van 40Nm. Sheldon Brown schreef iets als " As tight as God allows, and then just a little bit tighter".
Net een verlengstuk of een doppenset kom je een heel eind.

walter

Bericht door walter » do okt 13, 2005 1:19 pm

Net ff bij m"n vrienden op de site gekeken, Octalink meuk zelfs met 50Nm.
Zelfde draad als ISIS (?) dus die kunnen ook met 50Nm
(ff ter illustratie, wanneer je inbussleuteltje een slordige 10cm lang is, mag je dus met 50kg op het uiteinde gaan hangen. das best wel stevig)

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 14, 2005 7:09 am

Ik heb een inbusdoppenset. Met mijn vaders verlengstuk uit de set kom ik tot een lengte van een halve meter. Dus dat zit altijd wel goed. 40 NM vind ik echt veel. Zo vast zet ik ze denk ik nooit. Dit weekend eens nameten.

Plaats reactie