Waar smeer je je ketting mee?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bakkersma
Waar smeer je je ketting mee?

Bericht door Bakkersma » ma jan 02, 2006 1:17 pm

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenteren met verschillende middelen en frequentie voor het schoonmaken en smeren van de ketting.

Tot op heden heb ik eigenlijk nog geen bevredigend resultaat bereikt.

Tot vorig jaar gebruikte ik een kettingreininger, zo'n plastic bakje, van Park tool en smeerde ik met Cyclon ATB, een spray met teflon. Het resultaat was wel aardig maar niet echt top. Het teflon maakt de ketting een beetje plakkerig waardoor in droge omstandigheden veel zand blijft plakken. In de winter had ik weining problemen.
Ook heb ik wel eens Pedros Ice Wax gebruikt maar dat beviel erg slecht. Ik had het idee dat de aandrijflijn eerder geluiden begon te maken en ook dat ik meer chain suck ondervond.

Na het lezen van de smeermiddeltest in "Mountain Bike" ben ik met mijn nieuwe fiets een stuk minder gaan reinigen en ben eerst olie (shimano) en daarna Finish line Kry Tech gaan gebruiken maar ik heb nog steeds het idee dat de ketting eerder "ontsmeert" is dan met de teflon spray, ook heb ik weer veel last van chain suck.

Dus toch maar weer terug naar het reiningingsapparaat en de teflon spray?

Wat gebruik jij in de natte modderige maanden en in de droge?

Graag je reactie.

Groet KLAAS

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 1:37 pm

Dit gebruik ik zelf:

www.supremeblack.nl

ik heb ook nog wel een proefflesje voor je, mocht je dat willen...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 02, 2006 1:58 pm

Voor mijn MTB gebruik ik eigenlijk het hele jaar door Syn Lube van Pedros.

Al die droge smeermiddelen doen het bij mij niet, heb de zelfde ervaring als jij, lijkt wel of ze het 30 minuten doen waarna je weer moet gaan smeren. Op de weg onder droge omstandigheden zal het wel werken, maar als er water bij komt kijken vind ik het bagger.

Syn Lube blijft goed zitten waar het moet blijven, in de ketting.

Nadeel is mss. dat er ook wat aan de buitenkant kan gaan zitten wat weer troep vasthoudt op de ketting, maar ik heb niet et idee dat een ketting daar eerder van slijt.

Kettingen en smeren blijft behelpen.

Die platic bakje met borsteltjes zou ik nooit gebruiken. Worden vaak gevuld met ontvetter en die ontvetten dus de hele ketting, ook van binnen, en dat wil je dus echt niet, tenzij je je kettind na reinigen in een bak met ketting smeer legt om hem te doordrenken met smeermiddel, maar dat doe je ook niet. Niet gebruiken dus!

Onder droge omstandigheden kun je een wat droger (of minder dik)smeermiddelgebruiken.

My 2 cents..

JJ

Oh ja, fietsen --> indien smerig, afspuiten met water --> enigzins droog maken/laten drogen --> ketting smeren --> stukje fietsen op de weg --> overtollig smeermiddel van ketting verwijderen met doek --> fiets opruimen, works for me :)
Laatst gewijzigd door JJ op ma jan 02, 2006 2:03 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

El Krico

Bericht door El Krico » ma jan 02, 2006 2:00 pm

Mijn methode is wat omslachtig maar werkt wel goed.

1. Ik verwijder de ketting van de fiets en leg ze in een pannetje met wasbenzine waar ik af en toe mee schud om alle vuil goed los te krijgen.

2. Na een uurtje of zo haal ik ze er uit en hang ze te drogen.

3. Daarna het "droge" vuil verwijderen met een borstel en schoonmaken met een doek.

4. Vervolgens leg ik de ketting languit op een schone plek en doe ik op elke schakel een druppel Finish Line Teflon plus.

5. Een nacht laten "inwerken", de overtollige olie verwijderen met een schone doek en de ketting er weer opleggen en klaar ben je.

Bruno

Bericht door Bruno » ma jan 02, 2006 5:21 pm

Heb ook al vanalles geprobeerd en het beste wat ik tot nu heb gebruikt is Morgan Blue (dry lube). Bij 1ste gebruik ketting schoonmaken, indien nodig ontvetten, wat laten drogen, Morgan Blue erop, ff laten drogen en klaar, het is goed vuilafstotend, bijgevolg makkelijk te reinigen, blijft goed op de ketting en heeft echt goeie smerende eigenschappen. Na het eerste gebruik maakte ik mijn ketting gewoon schoon met een droge doek, nieuw smeermiddel erop en gaan :o

Kees.

Bericht door Kees. » ma jan 02, 2006 6:44 pm

Iemand ervaring met Progold prolink.

Ik lees in verschillende tijdschriften erg veelbelovende kritieken

Afbeelding

fredo

Bericht door fredo » ma jan 02, 2006 6:52 pm

benodigdheden:
1 keukenborsteltje
1 fles CIF (pannenontvetter)
beetje water

werkwijze:
ge wast eerst ou ketting af mee gewone zeep om het meeste eraf te halen, vervolgens Cif over de ketting doen, ff laten intrekken, borstelje op de cassette tegen ketting zetten en vooruit trappen (moet ge fiets wel ophangen)

voila, da valdoet bij mij voor gewoon onderhoud. ;)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » di jan 03, 2006 7:29 am

finish line extreme condition

Struik

Bericht door Struik » di jan 03, 2006 9:17 am

Wanneer ik Syn Lube van Pedros gebruik wordt mn ketting naar 30 minuten gereden te hebben een grote smeringe bende. werkelijk alles blijft eraan plakken. :(

nu maak ik de ketting gewoon schoon met wasbenzine en klaar!

klein detail vergeten: daarna een beetje teflon erop.
Laatst gewijzigd door Struik op za jan 07, 2006 3:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jan 03, 2006 10:43 am

Supremeblack werkt goed voor mij.Na elke rit de ketting afvegen met een doek en opnieuw wat SB erop. Voordeel van SB is dat zand er niet aan blijft plakken en het goed in de ketting doordringt. Waar smeermiddel zit komt geen vuil!!!
Overtollig SB brokkelt ahw vanzelf van de ketting.
Maar ik denk dat smeren iets heuls persoonlijks is en er zijn al topics vol over geschreven..........

kwestie van proberen

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 03, 2006 3:22 pm

ik vind die ice wax van pedros eigenlijk best goed werken.

heb ook een tijdje wax van castrol voor de motor gebruikt, werkte eigenlijk heel goed en trok geen vuil aan. hij zag er wel pekkig uit maar liep heel soepel en smeerde echt goed

walter

Bericht door walter » wo jan 04, 2006 1:22 pm

Soort Pedro's Synlube in grootverpakking.
Voordeel van dit soort olie is dat je ook kort voor de rit, en zelfs onderweg bij kunt smeren, ook tijdens moddergevechten.
Geen oplosmiddellen, dus werkt meteen.
En de ketting wordt vies, so what.
De rest van m'n fiets wordt ook vies, ik ben dus van mening dat het soort smeermiddel daar weinig aan veranderd.

Chmod

Bericht door Chmod » wo jan 04, 2006 3:23 pm

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jan 05, 2006 11:45 am

Afbeelding

:arms:

Prima Spul zoals hierboven al aangegeven, alleen is het een beetje schraal dat die potjes (net als op de foto) maar 3/4de gevult zijn.
Ich Heisse Super Fantastisch!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » do jan 05, 2006 12:28 pm

Steelboy schreef:Dit gebruik ik zelf:

www.supremeblack.nl

ik heb ook nog wel een proefflesje voor je, mocht je dat willen...
Site ff bekeken en zag er goed uit. oa de "spijkermethode" ga ik uit proberen. Ik heb dan ook gelijk een ketting en smeermiddel besteld.

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do jan 05, 2006 6:25 pm

Xircuit schreef:Prima Spul zoals hierboven al aangegeven, alleen is het een beetje schraal dat die potjes (net als op de foto) maar 3/4de gevult zijn.
Daar staat tegenover dat op de site voor die 3/4 vulling een goede verklaring wordt gegeven: je moet SB schijnbaar grondig schudden voor gebruik. En zonder ruimte in het flesje gaat dat niet zo best ......

Zelf heb ik een voorgesmeerde ketting besteld, benieuwd hoe die gaat werken!
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Gène

Bericht door Gène » do jan 05, 2006 7:15 pm

hmm, iedereen doet iets anders, misschien dat mijn toevoeging ook helpt.

Ik maak de fiets in het algemeen goed schoon, doe wat afwasmiddel op de ketting, gebruik dan een oude spons om het ergste vuil en sop er af te halen. Dan goed schoon spoelen.
Vervolgens droog blaas ik met hoge druk (12 bar) alle water uit kieren en holen. De ketting blaa ik op die manier ook al wat droger. Water met smurrie komt nu boven "drijven". Dan pak ik een schone droge doek en maak daarmee de ketting weer droog. Vervolgens als ik merk dat er nog veel smurrie op is blijven zitten, doe ik wat wasbenzine op een doek. Diesel niet gebruiken, dit is te vettig. Als het goed is glimt de ketting nu weer een beetje. De ketting droog ik weer. Als laatste gaat wat cyclon course spray of shimano olie op de ketting. Echter niet teveel. Zo houd ik een nette ketting.

Ik moet zeggen dat het wel aardig lukt. Ik heb weinig last van chainsuck en de ketting blijft goed functioneren.

Overigens voordat ik de ketting de behandel na het droog blazen en droog maken met een doek, maak ik de tandwielen/ cassette schoon.

Het zal niet de meest efficiente manier zijn om de ketting te behandelen, maar het werkt voor mij. Als het echt te modderig is in het veld ga ik de weg op, alleen bij wedstrijden ga ik door dat slijk.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr jan 06, 2006 12:00 am

Ik ben niet zo voor sprays. Naar ik heb begrepen zit daar te veel oplosmiddel in ( om het dun te laten zijn...) Dat oplosmiddel is dus geen smeermiddel, maar lost wel smeermiddel op. Ik wil zo min mogelijk opolsmiddel in de buurt van mijn ketting! Ook geen wasbenzine. Als de ketting heel erg plakt haal ik hem eerst door een doekje met brunox.

Wat je wil bij een ketting is smeermiddel IN de ketting. Smeren en afvegen dus,
Waarmee smeren? Ik heb goede ervaringen met Rohlof olie. Het is geen 'quick-fix', maar als het eenmaal zit, blijft het ook in erg natte omstandigheden goed zitten. De key is de olie een nachtje in te laten trekken en daarna de ketting schoon te maken.

Per liter te koop bij Rose bv. Supervoordelig.

didadunlop

dus

Bericht door didadunlop » vr jan 06, 2006 3:26 pm

Nee die sprays ben ik ook niet echt fan van.

Ik heb bij de lokale boerenbond een litertje kettingzaagolie gehaald. Bio afbreekbaar en werkt perfect. Wel voorzichtig zijn want het maakt een zooitje.

Na het fietsen met een oude theedoek los zand etc verwijderen van de ketting/bladen/derailleurwieltjes en dan een klein beetje op de ketting gieten even laten intrekken en dan afnemen.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jan 07, 2006 10:43 pm

Kan het alleen maar eens zijn met Nard. Spuitbussen zijn waardeloos, plus grote kans dat je andere gedeeltes van je fiets ook bedekt met een dun laagje spray, dus ook de schijfremmen. Er zit ook teveel oplosmiddel in waardoor het uiteindelijke vet veel te stijf wordt om ook maar enige fuctie te hebben.
En een nachtje inweken, liefst bij hogere temperaturen, doet inderdaad echt wonderen.

Ik werk al jaren op de volgende manier. Sopje in emmer, beetje Bionet van Cyclon (zou de eigenaar van dit bedrijf er nazistische gedachtengangen op nahouden, Zyklon B gifgas :huh:). Met de borstel de ketting schoonmaken of wat ik ook doe, zo'n mechanische ketting cleaner gebruiken. Ff drogen, liefst een nachtje, compressor is dus wel handig. Dan ik er Shimano Slippery Spitt er op los en voilá. Beter kan ik het tot op heden niet krijgen. Ik heb al van alles geprobeerd: Finishline zooi, Pedro-icewax, vele merken teflon spuitbussen maar ik gebruik nu ongeveer 3 jaar Slippery Spitt en het is gewoon erg goed spul. Trekt weinig stof aan, smeerd goed en gaat ook redelijk lang mee behalve bij nat weer, das dan weer een nadeel.
Er is één merk wat je echt niet moet kopen en dat is Finishline. Gaat niet lang mee, ontzettend smeer zooi en alles blijft er aan vast kleven. Rip-off.
Dat prolink ga ik denk ik ook maar eens proberen. Waar kan je het krijgen?

sheltieman

Bericht door sheltieman » zo jan 08, 2006 3:00 pm

Ik smeer met Shimano Slippery Spit, werkt bij mij goed aangezien het hier op Terschelling allemaal zand is en ik geen plakkerige shit moet hebben.

Sheltieman.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di jan 10, 2006 4:54 pm

dubbelop schreef: Daar staat tegenover dat op de site voor die 3/4 vulling een goede verklaring wordt gegeven: je moet SB schijnbaar grondig schudden voor gebruik. En zonder ruimte in het flesje gaat dat niet zo best ......

Scherp, Messcherp!
Ich Heisse Super Fantastisch!

RR

Bericht door RR » wo jan 11, 2006 11:28 am

Mijn methode:

stap 1 - gewoon afspuiten
stap 2 - droogmaken met een doek
stap 3 - pedros synlub atb erop - druppel per schakel
stap 4 - met schone doek ketting weer "droog maken"

vies wordt alles toch dus dat beetje extra van de ketting maakt echt niet uit. Met die Synlub al meerdere malen probleemloos tochten van 50-60 km in de bagger gemaakt zonder ook maar een spoortje van piepen.

Plaats reactie