Velg combineerd niet goed met remklauw
Moderator:Beheerders
Ik heb gewoon single track velgen van sun rims, maar er lopen 2 spaken heeel licht tegen mn remklauw aan.
Ik heb er geen adapter opzitten gewoon voor 160 mm remschijf.
Wat kan ik er aan doen? Spaken beetje hard terug drukken ? (al geprobeerd lukt moeilijk).
Het is wel irritant want ik hoor de hele tijd tik, tik, tik.
Of gewoon een adapter kopen en dan 165 mm schijf nemen?
Het ligt denk ik meer en deels aan mn remklauw want bij andere doet hij het niet. Maar ik ga geen andere kopen
Ik heb er geen adapter opzitten gewoon voor 160 mm remschijf.
Wat kan ik er aan doen? Spaken beetje hard terug drukken ? (al geprobeerd lukt moeilijk).
Het is wel irritant want ik hoor de hele tijd tik, tik, tik.
Of gewoon een adapter kopen en dan 165 mm schijf nemen?
Het ligt denk ik meer en deels aan mn remklauw want bij andere doet hij het niet. Maar ik ga geen andere kopen
De spacing bij een 165 mm schijf kan idd vrij nauw zijn. Ik rij zelf ook met singletrack (niet dat dat veel uitmaakt overigens) en hayes hfx mag en die komen echt héél dicht bij de spaken.
Hayes schijven zijn overigens 165 mm. andere optie is 185 mm (is er tegenwoordig ook origineel van hayes dacht ik) en anders 203 mm = 8" schijf. Bijbehorende adapter komt er dan uiteraard nog bij.
Als het raken heel miniem is kun je dunne vulringetjes achter de schijf monteren en dan de remklauw opnieuw afstellen (verder naar buiten dan dus), maar daar is ook maar weinig ruimte voor, anders komt je schijf tegen de adapter van de remklauw.
Staat de velg wel goed in het midden? Anders moet je de velg iets anders laten spaken zodat ie net vrij loopt. Ik weet alleen niet of dat gaat lukken.
Hayes schijven zijn overigens 165 mm. andere optie is 185 mm (is er tegenwoordig ook origineel van hayes dacht ik) en anders 203 mm = 8" schijf. Bijbehorende adapter komt er dan uiteraard nog bij.
Als het raken heel miniem is kun je dunne vulringetjes achter de schijf monteren en dan de remklauw opnieuw afstellen (verder naar buiten dan dus), maar daar is ook maar weinig ruimte voor, anders komt je schijf tegen de adapter van de remklauw.
Staat de velg wel goed in het midden? Anders moet je de velg iets anders laten spaken zodat ie net vrij loopt. Ik weet alleen niet of dat gaat lukken.
Uhh, dat lijkt me niet zo heel goed voor je vork, vooral niet als je een verende voorvork hebt. Hierdoor gaat hoogstwaarschijnlijk extra/versnelde slijtage aan de binnenpoten en/of bushings optreden.Audwin schreef:Ik heb ringetjes tussen mn vork en de naaf gedaan, zodat mn vork wat breder uitelkaar ging staan.
Werkt perfect en loopt niet meer aan
Moest je de naaf nu echt tussen de poten klemmen of schoof de naaf zonder wrikken in de uitvaleinden?
-
Zoals iedereen nu zegt, is het niet al te verstandig. Je kan het wel doen, maar ik denk dat je binnen de kortste keren je vork weg kan brengen vanwege speling op de bushings (internals, binnenwerk van de vork).Audwin schreef:Maar de ringtjes (het zijn 2 ringetjes) zijn bij elkaar ongeveer 2 mm dikte ofzo, 1.5 mm.
Dat is toch niet zo heel slecht?
Trouwens, ik zag dat je remkabel aan de voorzijde erg kort is, houdt er rekening mee dat je bij een ab-rupte stuurbeweging je remkabel kan slopen, met alle gevolgen van dien.
Eens even een oude post uit de (door dit weer best wel opgedroogde) sloot halen.
Als er aan de schijfremkant spaken tegen de klauw lopen zeg ik heel simpel dat het wiel verkeerd is gebouwd. Bij opbouw van een schijfremwiel zet je eerst de spaken op spanning aan de schijfkant, ook al resulteerd dit in het niet in het midden staan van de vleg. Dit los je namelijk op door de andere kant aan te trekken totdat de velg wel in het midden staat. Bij dit proces kan je de schijfkant ongemoeid laten, de spaakspanning zal omhoog lopen maar wel overal gelijk zijn. Bij het afdrukken zullen de spaakkopjes netjes in de flens vallen waardoor ongelijke spaken op hun plek vallen.Het enige waarbij de schijfkantspaken nog verdraaid worden is om de hoogteslagen eruit te halen, maar dit zijn korte slagen waardoor de spanning niet meer verloopt. Onderlinge spanningen tussen spaken mogen rustig 2 to 3 tiende uiteenlopen, daar gaat een wiel niet van kapot.
Bij dit principe is het wel raadzaam om een spanningsmeter te gebruiken.
Als een wiel op deze manier is gebouwd is het uitgesloten dat er een spaak tegen de klauw loopt, zelfs al zou er een spaakgat niet helemaal goed in de velg zijn geboord (wat bij een merkvelg ook weer uitgesloten mag worden).
Ditzelfde geld ook voor het achterwiel alleen begin je dan altijd aan de cassettekant.

Als er aan de schijfremkant spaken tegen de klauw lopen zeg ik heel simpel dat het wiel verkeerd is gebouwd. Bij opbouw van een schijfremwiel zet je eerst de spaken op spanning aan de schijfkant, ook al resulteerd dit in het niet in het midden staan van de vleg. Dit los je namelijk op door de andere kant aan te trekken totdat de velg wel in het midden staat. Bij dit proces kan je de schijfkant ongemoeid laten, de spaakspanning zal omhoog lopen maar wel overal gelijk zijn. Bij het afdrukken zullen de spaakkopjes netjes in de flens vallen waardoor ongelijke spaken op hun plek vallen.Het enige waarbij de schijfkantspaken nog verdraaid worden is om de hoogteslagen eruit te halen, maar dit zijn korte slagen waardoor de spanning niet meer verloopt. Onderlinge spanningen tussen spaken mogen rustig 2 to 3 tiende uiteenlopen, daar gaat een wiel niet van kapot.
Bij dit principe is het wel raadzaam om een spanningsmeter te gebruiken.
Als een wiel op deze manier is gebouwd is het uitgesloten dat er een spaak tegen de klauw loopt, zelfs al zou er een spaakgat niet helemaal goed in de velg zijn geboord (wat bij een merkvelg ook weer uitgesloten mag worden).
Ditzelfde geld ook voor het achterwiel alleen begin je dan altijd aan de cassettekant.

Re: Velg combineerd niet goed met remklauw
AzOnic schreef: Wat kan ik er aan doen? Spaken beetje hard terug drukken ? (al geprobeerd lukt moeilijk).
Ik heb ringetjes tussen mn vork en de naaf gedaan, zodat mn vork wat breder uitelkaar ging staan.
Werkt perfect en loopt niet meer aan
Ik moest hem redelijk klemmen, moest de vorkbenen naar buitendrukken.
Wat een ongeloofelijk lol hiero!Oplossing: Voorrem weg.

Het blijft lachen met zulke beunhazen,echt vet stoer om dit topic te lezen!
Succes met beunen!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!