Ruzie met Deore voornaaf!

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Le Mark
Ruzie met Deore voornaaf!

Bericht door Le Mark » di aug 22, 2006 8:11 pm

Hallo, ik heb wat problemen met mijn voornaaf (shimano Deore)

Zaterdag ben ik iets te scherp door een bocht in de straat gegaan waardoor mn wiel via de zijkant een beetje stuiterde over de weg.. Veel zijdelingse krachten dus ineens.
Maargoed, daarna begon het wiel af en toe een tik te geven die je ook hoor als je lagers rot zijn.

Dag daarna deed ik mee aan Ride For The Roses 2006 (fietsevenement voor het goede doel) En ik reed van een bruggetje naar beneden en het wiel begon ineens veel harder en vaker te tikken, waarna ik een korte 'houvast'voelde, alsof je heel even in je rem knijpt, en toen kreeg het wiel heel veel speling. Toen ik uiteindelijk stil stond zat mijn as helemaal vast. 4 km teruggewandelt in de regen naar het begin en vanaf daar emt de auto naar huis.

Volgende dag (gisteren) heb ik hem dus even uit elkaar gehaald. Lagerconussen waren TOTAAL mijn as in gedraaid (zat dus megastrak in elkaar gedraaid). Toen ik de losdraaide zaten in mijn lagerconussen een hele groef (ik denk van de kogellagers) Conussen vervangen, lagers tijdelijk laten zitten(zagen er niet al te beschadigt uit, wel van een nieuwe laag vet etc. voorzien) Lagerbanen zagen er normaal uit, kogeltjes dus ook. Nou goed, as gemonteerd etc. reed een dagje goed, tot denet(halfuur terug) hij weer begon te tikken alsof ik rotte lagers had. Nou, even gaan stoppen, even wiel eruit gehaald en gekeken of het loszat etc. Nou zat gewoon goed. Toen ik hem terugplaatste begon mn band tegen mijn vork aan te lopen.. Was ook net alsof er een gigantische slag in zat..

Wie kan licht werpen op deze kwestie?

Alvast bedankt!!
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo aug 23, 2006 6:44 pm

ik zeg naaf tijd voor de sloop, deze zal te veel ingesleten zijn denk ik.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » wo aug 30, 2006 9:13 am

Jurriaan schreef:ik zeg naaf tijd voor de sloop, deze zal te veel ingesleten zijn denk ik.
Inderdaad. Als de conussen eenmaal zo ernstig zijn beschadigd/ingelopen dan is het over met de pret. Nieuwe naaf en waarschijnlijk nieuw wieltje halen dus. Overigens kosten wieltjes met een deore naafje niet zo veel (al adviseer ik je meteen te upgraden :) )

Le Mark

Bericht door Le Mark » wo aug 30, 2006 7:25 pm

Aah, is al een tijdje terug +- week opgelost. Zelfde naaf nog steeds, en loopt goed. Nieuwe wielen had ik zowieso niet gedaan, want het wiel zelf is wel goed (Mavic XM 321 Disc)

Nieuwe vork, lagers en lagerconussen loste het probleem op ;)
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » do aug 31, 2006 9:27 am

Le Mark schreef:Aah, is al een tijdje terug +- week opgelost. Zelfde naaf nog steeds, en loopt goed. Nieuwe wielen had ik zowieso niet gedaan, want het wiel zelf is wel goed (Mavic XM 321 Disc)

Nieuwe vork, lagers en lagerconussen loste het probleem op ;)
:oops: , net terug van vakantie en niet naar de datum gekeken.

Mooi dat de 'goedkope' oplossing goed heeft uitgepakt.

Le Mark

Bericht door Le Mark » do aug 31, 2006 3:36 pm

Lekker goedkoop, kon van hetzelfde geld ook een nieuwe naaf kopen :lol: Maar deze pakte het beste uit! :)
Afbeelding

Plaats reactie