
enige ervaring er mee iemand?
Moderator:Beheerders
Bij echt "Tunen" moet je je afvragen of je dit de meerprijs waard is.simon-ffc schreef:T is tijd voor een onderhoud aan mijn vanilla rc demper, en na wat rond te kijken ben ik aan het twijfelen of ik hem gewoon naar sabma zou sturen en 109 euro betalen of hem TF/Push laten "tunen" voor 115 Pond( 170eur)
enige ervaring er mee iemand?
Hij doet wel iets meer dan dat maar de vraag blijft hetzelfde, merk je dat als "gemiddelde" rijder.volcomjerk schreef:Ik zou me die 170 euro besparen en gewoon dat ding voor 109 euro laten servicen bij Sabma.
Aangezien er op deze wereld maar weinig mensen zijn die het echte verschil voelen tussen een originele demper en een getunede demper wist ik het wel als ik jou was.
Eigenlijk is het enigste wat Flooks doet het optimaal afstellen van de demper aan de hand van gegevens als welke fiets en het gewicht van de rijder, etc etc.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.....
Ride on, Roy
Tja, maar die Boxxers van enkele jaren geleden waren dan ook standaard zo slecht ...De Jean schreef:goh, dat ga ik toch tegenspreken.
De TFTuned spullen waarmee ik gereden heb waren onherkenbaar na de tuning.
Een paar jaar geleden een Boxxer race laten doen. En Stock voelde die best crappy aan qua werking, deed ook geen hol op remputten en dergelijke. Na de tuning was ie gevoeliger, werkte ie wél op remputen. Hij was bijna zo goed als een dorado.....
Ik zeg: er wordt belachtelijk veel geld uitgegeven aan dure vorken en multi instelbare dempers. Very Bling, maar de meeste mensen slagen er zelfs amper in de juiste preload en veer te bepalen. En dan zijn er specialisten en die halen veel meer uit t potentieel dan een onervaren particulier.
Beter een goed afgestelde vanilla RC (eventueel getunede) dan een fout gestelde DHX Air
En daarnaast heb ik nog nooit klachten gehoord van Flooks.
Dit is niet helemaal waar, de feedback van de rijder is belangrijk maar met name voor zeg maar de laatste 10% vd afstelling.Luc schreef:En dan komen we dus terug bij hetgeen ik al zei: alles staat of valt met hoed goed de rijder aanvoelt wat hij van zijn vering wil en dat ook op de juiste manier aan de tuner kan aanbrengen. En hoeveel kunnen dat?
Heb je een dagje overjojo schreef:Wat doen ze dan wel exact bij Tim Flooks?
Wat kun je meer aan je demper doen dan nieuwe seals keringen weet ik wat, nieuwe olie en op de rijder (en bike) afstellen?
Zo heb ik in mijn KTM (450SX) Ohlins vering zitten, dit is bij mij ook altijd het eerste wat er gebeurt aan de crosser, of af laten stellen of iets anders erin > de demper van KTM is nu eenmaal niet super dus dan kom je snel aan een andere.bart-fmx schreef:Het goed afstellen van vering is echt een vak apart. Ik rij op de ktm met reiger vering (voor binnenwerk achter complete demper) het kost gewoon veel geld maar de service is gewoon super. Zo kon ik eerst met standaard wp spul een wasbord gewoon niet vol pakken nu met andere vering wel. Dit is dan ook het eerste wat er gebeurd als ik een nieuwe motor heb andere vering.
Als amateur moet je idd niet teveel aan de knoppen draaien en vooral niet teveel van de basis settings afwijken.Bruno schreef:De Pie heeft zijne Push demper (van team Turner-Honda) van zijn DH-R ook laten tunen door TF. In het begin toen hij ermee reed voor de service/tuning voelde die enorm hard, stug aan, na de tuning sprak hij heel soepel aan. Hoe het effectief op het terrein is kan ik niet zeggen, maar ik voelde wel een overduidelijk verschil in de demping met gewoon is in 't straat heen en weer te rijden en de vering aan te spreken, veel soepeler en gelijkmatiger (1ste indruk he). zijne Boxxer trouwens ook, hoewel hijzelf na een aantal keer te rijden de Boxxer niet echt super vond meen ik mij te herinneren, niet zoals het volgens hem moest, denk trouwens dat hij die verkocht heeft. Dus zo zie je maar dat alles relatief is.
Van bij moto's weet ik dat een afstelling afhankelijk is van 1. voorkeur, 2. circuit/parcours. (nu spreek ik wel over topniveau) De afstelling dient om het maximum aan grip en dus maximale controle en snelheid uit de bike te kunnen halen, soms worden shims wel 5/10 keer en indien nodig nog meer herschikt, soms vinden ze zelfs de ideale afstelling niet, en dit herhaalt zich bij elk circuit. Bij MTB zit het juist hetzelfde, dit is goed voor topniveau. Vering kan volgens mij nooit 100% zijn afgesteld tenzij je zelf in detail kan zeggen hoe het wel moet en op je wenken wordt bediend. Ik zeg zeker niet dat de tuning van TF slecht is, er is idd een duidelijk vershil maar als hij je vering voor 90% kan afstellen zal het al goed zijn. Een afstelling van TF zal dus zeker niet altijd goed zijn. vb een afstelling voor Morzine is allesbehalve goed voor BWB. Het is dus niet zo dat als je vering door TF onder handen is genomen dat je er zelf nooit meer moet aankomen maar ik denk dat er velen zijn die dat (nog) niet helemaal begrijpen.
En zoals de meningen hier nogal verdeeld zijn sluit ik me er toch ook bij aan dat dit niet echt voor de gewone mensen zoals ons is weggelegd. Wij halen geen race-snelheden, weten vaak niet waarvoor alle instellingen echt dienen. De hoofdzaak is dat je zelf al weet waar alle instellingen voor dienen, wat ze doen en dat je op je std. vering zelf een goede basisafstelling kan vinden (moet je ook eerst weten hoe natuurlijk, want zo had ikzelf de vering van mijne moto eerst blijkbaar totaal fout ingesteld, totdat ik op cursus ben geweest bij ne specialist, en het vertoont veel meer gelijkenissen dan je zou denken, er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden maar je moet het eerst begrijpen) en die is voor de meesten al meer dan goed genoeg. Pas als je dit kan heeft het zin om evt. verder te gaan, de dempingcurves worden dan gewijzigd zodat je nog meer uit je vering kan halen.
Heb zelf ook ondervonden (met mijn moto) dat er veel tussen de oren zit ook (als amateur dan) als je zelf aan wat knoppen begint te draaien heb je al snel de indruk dat het beter is, maar dat komt blijkbaar gewoon omdat je zelf aan dat knopje hebt gedraaid, zonder verstand van zaken. Ik heb geleerd dat als je niet weet hoe je eraan moet beginnen er beter af kan blijven want dan heeft het geen zin en laten doen door iemand het wel kan en evt. wat kan uitleggen. Pas met een basisafstelling kan je kleine wijzigingen aanbrengen naargelang jouw voorkeur en het parcours, en natuurlijk moet je aan de knoppen durven draaien anders kan je ook beter met de basisafstelling blijven rijden en heeft tuning niet veel zin.
Plons geeft het daar ook al aan met die specifieke tuning van Push, je moet dus echt weten wat je wil, anders kan je hem mss 5 keer terugsturen.