bandenspanning
Moderator:Beheerders
Hoi,
Ik rijd sinds kort een tubeless setje specialised s-works banden op mijn hardtail mtb maar ben nog een beetje aan het worstelen met de bandenspanning.
Ik weet dat je met slappere banden meer vering en grip hebt en dus ook meer moet trappen, want je hebt meer wrijving. wat is nu de beste afstelling in combi met verende vork (rock-shox j4) zodat je niet te veel door elkaar geschud wordt en dat je optimale grip hebt, maar niet te veel wrijving?
bedankt,
Pieter
Ik rijd sinds kort een tubeless setje specialised s-works banden op mijn hardtail mtb maar ben nog een beetje aan het worstelen met de bandenspanning.
Ik weet dat je met slappere banden meer vering en grip hebt en dus ook meer moet trappen, want je hebt meer wrijving. wat is nu de beste afstelling in combi met verende vork (rock-shox j4) zodat je niet te veel door elkaar geschud wordt en dat je optimale grip hebt, maar niet te veel wrijving?
bedankt,
Pieter
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Dat verschilt echt teveel om een eenduidig antwoord te geven denk ik. Gewoon verschillende afstellingen proberen.
Ik rij met mijn rigid 29-er met 2 bar voor 2.1/2,2 achter. Sommigen vinden dat al hard. Maar aangezien ik vooral op hardpack rij vindt ik het wel prettig. In Zweden met de rotsen en vele boomwortels zat ik op 1.8 voor en 2 achter.
Ik rij met mijn rigid 29-er met 2 bar voor 2.1/2,2 achter. Sommigen vinden dat al hard. Maar aangezien ik vooral op hardpack rij vindt ik het wel prettig. In Zweden met de rotsen en vele boomwortels zat ik op 1.8 voor en 2 achter.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Zoals didadunlop zegt, bij veel wortels en stenen rij ik tubeless met een Schwalbe Racing Ralph 2,25 op 1,8/1,9 voor en 2/2,1 bar achter. Het voordeel van een wat lagere bandenspanning is dat je band niet het over de hobbel heen hoeft te rollen. De band absorbeert de hobbel door in te deuken. Dit geeft een veel rustigger rijgevoel en is op de lange duur wat efficienter. Opdie manier ben je dus de effecten van een fully aan het nabootsen.
Laats was ik met een stel roadies aan het MTB-en. Die hadden allemaal een minimale bandendruk van 3 bar en stuiterden als een stel sprinkhanen over de technische stukken in het parcours. Nadat ik ze had aanbevolen om de bandenspanning een stuk te laten zakken werd hun gebrek aan techniek enigzins verzacht door de verbeterde grip en controle.
Een hogere bandenspanning geeft in het begin een sneller gevoel maar ik ben er van overtuigt dat het op de lange duur vermoeiender is, ook wanneer het terrein niet is bezaaid met wortels en stenen!
Laats was ik met een stel roadies aan het MTB-en. Die hadden allemaal een minimale bandendruk van 3 bar en stuiterden als een stel sprinkhanen over de technische stukken in het parcours. Nadat ik ze had aanbevolen om de bandenspanning een stuk te laten zakken werd hun gebrek aan techniek enigzins verzacht door de verbeterde grip en controle.
Een hogere bandenspanning geeft in het begin een sneller gevoel maar ik ben er van overtuigt dat het op de lange duur vermoeiender is, ook wanneer het terrein niet is bezaaid met wortels en stenen!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
hoi, het zelf tubeless gereden
maar heeft niemand last van bij zo een lage druk regelmatig
met zijn velg de grond te raken, en in schere bochten gaf het mij ook geen vertrouwd gevoel. (lijkt net ofdat mn velg naast mn band licht)
misschein nog iemand die dergelijke ervaringen heeft of misschien deed ik iets ontzettend fout?
thnx, grtz, lokke
maar heeft niemand last van bij zo een lage druk regelmatig
met zijn velg de grond te raken, en in schere bochten gaf het mij ook geen vertrouwd gevoel. (lijkt net ofdat mn velg naast mn band licht)
misschein nog iemand die dergelijke ervaringen heeft of misschien deed ik iets ontzettend fout?
thnx, grtz, lokke
Een lagere bandenspanning voel ik onmiddellijk in mijn onderrug, of beter een te hoge spanning. Reden is hierboven al duidelijk omschreven.
Ik reed vroeger ook met vrij harde banden. Met een zandige ondergrond was dit voor de ideale oplossing, lekker soepel door die zandbakken zonder veel snelheid te verliezen. Ritjes in de Ardennen hebben me echter geleerd dat een iets lager bandenspanning veel comfortabeler fietst, vooral bij marathons (60km < ...). Ik ben nu niet de meest voorzichtige daler, hoe sneller, hoe beter en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn band naast mijn velg hing. In het begin lijkt het wel of je plat rijd maar dat went wel.
Ik reed vroeger ook met vrij harde banden. Met een zandige ondergrond was dit voor de ideale oplossing, lekker soepel door die zandbakken zonder veel snelheid te verliezen. Ritjes in de Ardennen hebben me echter geleerd dat een iets lager bandenspanning veel comfortabeler fietst, vooral bij marathons (60km < ...). Ik ben nu niet de meest voorzichtige daler, hoe sneller, hoe beter en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn band naast mijn velg hing. In het begin lijkt het wel of je plat rijd maar dat went wel.
na wat wisselen van bandenspanning en het harder oppompen dan normaal loopt mijn achterband in een week tijd bijna geheel leeg. er zit geen zichtbaar defect of lek in. Iemand enig idee over oorzaak of remedie?
wederom mijn dank
wederom mijn dank
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)
Heel veel mensen rijden met een (te) hoge bandenspanning, hoe vaak ik niet mensen tegenkom die idd 3 of zelfs 4 bar in de banden frutten......
Ik rij zelf op mijn starre fiets met RR 2.4; voor 1,2 bar en achter 1,5 bar dat vind ik perfect aangezien het in het terrein heerlijk rolt en op de weg kan het nog net in de bochten, je voelt de band af toe een beetje "driften" maar dubbelklappen doet hij niet.
Het comfort is als in een oude amerikaan en zanderige stukken zijn toch een heel stuk makkelijker te nemen.
dussssss©
Ik rij zelf op mijn starre fiets met RR 2.4; voor 1,2 bar en achter 1,5 bar dat vind ik perfect aangezien het in het terrein heerlijk rolt en op de weg kan het nog net in de bochten, je voelt de band af toe een beetje "driften" maar dubbelklappen doet hij niet.
Het comfort is als in een oude amerikaan en zanderige stukken zijn toch een heel stuk makkelijker te nemen.
dussssss©
mijn klomp is gebroken. naar lbs geweest en samen bandje gefixt. nu staat niet alleen mijn achterband maar ook mijn voorband wekelijks slap...terwijl er geen lek is. ik heb 10 jaar met binnenbandjes gereden en in die tijd 2 keer lek gereden...nu sta ik met een nieuwe fiets tubeless binnen 6 maanden al airless...
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)