Ten eerste wil je m.i. dat de veer onder en boven over de ~ hele omtrek aanligt, daarvoor zijn bovenste en onderste winding normaal 'geprepareerd':
Spreekt m.i. voor het niet afzagen van de veren, ofschoon het niet geheel ondoenlijk schijnt te zijn om dergelijke uiteindes DIY te fabriceren.
Wanneer je de veer echter niet inkort, zul je hem moeten comprimeren/voorspannen. Stel dat de veer, met een veerstijfheid van 30 N/mm, in de originele vork in rust is; vervolgens verlaag jij je vork met 30 mm (~ comprimeer je de veer 30 mm), dan resulteert dat in een kracht van 30*30 = 900 N. Om de vork vervolgens in te drukken, moet je eerst deze kracht overwinnen alvorens aan het restant van je veerweg te kunnen beginnen.
Als je toch al met meer dan de maximale (air) preload rijdt en het ding gebruikt om de grootste klappen om te vangen, maakt dat je waarschijnlijk niet uit... Ben je 60 kg en houd je ervan zeeziek te worden, dan gaat het je daarentegen hoogstwaarschijnlijk niet bevallen.
Die kracht is natuurlijk ook van invloed bij het al dan niet kunnen dichtbouwen van de vork (van 130 naar 100 lukt, maar schat zo in dat van 130 naar 80 niet gaat lukken).