Vervangen lagers Shimano HT2 / FSA MegaExo

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
willem12
Vervangen lagers Shimano HT2 / FSA MegaExo

Bericht door willem12 » wo okt 17, 2007 1:07 pm

Is reeds een paar keer besproken op forum, maar ik zag geen definitieve oplossing...

Opties nu:
- Nieuwe kopen 45-55 euri
- Nieuwe kopen van EnduroForkSeals : $55
- Losse lager kopen bij EnduroForkSeals $15

Ik moet binnenkort wel drie paar vervangen, dus losse lagers :)

Zijn er goede ervaringen met doe-het-zelf methodes, of moet de $100 tool ook besteld worden ? Zou net kiet spelen met 3 setjes...

Doe-het-zelf van belgisch forum: verwarm lagers tot +/- 100 graden (loctite los maken) en tik lagers eruit. Stop nieuwe lager in de vriezer en tik hem er na een uurtje in.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 17, 2007 3:00 pm

ik zou het gewoon zelf doen.
1. oude lager eruit tikken (loctite tussen lager en cup? Dat is wat lastiger, oftewel voorzichtiger lostikken)
2. Nachtje lager in de vriezer.
3. Cups door en door schoonmaken en misschien met heel fijn schuurpapier beetje bewerken als er beschadigingen inzitten.
4. Netjes met een dop op de buitenste lagerschaal erin tikken. En NOOIT ook maar een beetje tikken op de binnenste lagerschaal. Zorg voor een goed passende dop die ook niet beschadigd is. Anders moet je een blokje hout oid nemen.

Lijkt me niet zo'n probleem. Heb ik ook gedaan bij de wiellagers van mijn auto en die doen het perfect.

Misschien wat loctite ertussen als ze het aanbevelen. Maar ik ben van mening dat een goede perspassing voldoende moet zijn.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » wo okt 17, 2007 3:09 pm

didadunlop schreef:.. Netjes met een dop...... Zorg voor een goed passende dop die ook niet beschadigd is. Anders moet je een blokje hout oid nemen....
Dop ?? Kun je het tekort aan kennis aan mijn zijde aanvullen ? Photos ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 17, 2007 3:24 pm

Afbeelding

De dop van een dopsleutelset. Meestal kan je er wel een vinden die dezelfde maat heeft als je buitenste lagerschaal. Dat is een manier om de lagerschaal gelijkmatig in de cup te tikken. Voorzichtig met een hamer recht erop slaan en dan zou het erin moeten vloeien. Misschien wat kopervet ertussen zodat een en ander niet vastrot.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie