Kras op stanchion Fox 36

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Aginato
Kras op stanchion Fox 36

Bericht door Aginato » ma jan 21, 2008 8:41 am

Ik kwam onlangs tot de ontdekking dat er een kras op de linker stanchion van mijn Fox 36 Vanilla R staat ( aan de kant van de preload instelling dus).

Ze is ongeveer 1cm lang horizontaal en daarna 6mm naar boven, in het begin kan je ze duidelijk voelen als je erover gaat met je nagel, halverwege moet je al heel goed opletten om ze nog te voelen. Momenteel lekt er geen olie, alleen na een paar maal inveren zie je (bij reflecterend licht) een kleine afdruk hoger op de vorkpoot (tot waar ze is ingeveerd) vergelijkbaar met de ring van dempingsolie die je soms ziet glinsteren op de stanchion als je een paar keer inveert tot op hetzelfde niveau.

De seal van de vorkpoot vertoont een erg kleinebeschadiging die 1 a 2mm diep is en 3mm breed, ze is zo small dat ik er mijn vingernagel niet in krijg.

Mijn vraag is nu, is het en nodig en hoe kan ik de kras opvullen? Wat kan ik eraan doen om toekomstige problemen te vermijden?

Alvast bedankt voor alle mogelijke oplossingen.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 21, 2008 5:10 pm

http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... +stanchion
komt erop neer dat je nagellak er dik op kunt smeren en dan met een heeeel fijn schuur middel glad maken.
ze hebben het ook over jb weld, http://jbweld.net/index.php weet niet of het in nederland te krijgen is.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 23, 2008 7:35 am

Mocht het helemaal erg worden(lekkage ofzo)nieuwe stanchions zijn bij Fox(in tegenstelling tot de vork zelf)wèl te betalen......
Voor een Fox 40 bijvoorbeeld,betaal je 70€ voor een stanchion(Sabma).Dat vindt ik dus erg meevallen.........

Grtzzzzzzzzzzz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » wo jan 23, 2008 7:42 am

illuminatastigmata schreef:Mocht het helemaal erg worden(lekkage ofzo)nieuwe stanchions zijn bij Fox(in tegenstelling tot de vork zelf)wèl te betalen......
Voor een Fox 40 bijvoorbeeld,betaal je 70€ voor een stanchion(Sabma).Dat vindt ik dus erg meevallen.........

Grtzzzzzzzzzzz
Is wat anders dan bij marzocchi , ik heb namelijk hetzelfde probleem en die grapjassen willen me 2nieuwe stanchions een kroon en een nieuwe stuurbuis aanrekenen ! :ban:
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 23, 2008 7:50 am

thomasmb schreef:
Is wat anders dan bij marzocchi , ik heb namelijk hetzelfde probleem en die grapjassen willen me 2nieuwe stanchions een kroon en een nieuwe stuurbuis aanrekenen ! :ban:

Ik weet niet hoe het met een single crown zit bij Fox,maar je zou toch zeggen dat die
ook uit de kroon gedemonteerd zou moeten kunnen worden....

Grtzzzzzz

Luc

Bericht door Luc » wo jan 23, 2008 9:46 am

Voor de Fox40 kan je inderdaad losse stanchions krijgen aangezien ze met bouten ingeklemd zijn. Voor de Fox36 is dat niet het geval. Stanchions, kroon en stuurbuis worden enkel als 1 geheel verkocht.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo jan 23, 2008 10:24 am

Dat is dan weer even jammer,ik zie net dat de 32-variant toch ook 300€ moet kosten......

http://www.sabma.com/sabma06/showitemnl.php?id=925

De 36 zal dan ook wel in die buurt zitten......bummer :huh:

Aginato

Bericht door Aginato » wo jan 23, 2008 12:59 pm

bedankt voor de reakties tot dusver. de truuk met de nagellak en het erg fijne schuurpapier ga ik eens proberen.

Gène

Bericht door Gène » wo jan 23, 2008 3:44 pm

Djamgils schreef:http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... +stanchion
komt erop neer dat je nagellak er dik op kunt smeren en dan met een heeeel fijn schuur middel glad maken.
ze hebben het ook over jb weld, http://jbweld.net/index.php weet niet of het in nederland te krijgen is.
JB weld is ook in Nederland te krijgen, bij een automaterialen zaak waar ik heb gewerkt, hadden ze daar spullen van.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Watje

Bericht door Watje » vr jan 25, 2008 11:46 pm

Ik heb hetzelfde probleem. Tijdens een rustpauze in de Alpen is m'n bike omver gevallen. Ja ja, je moet me niet geloven :) Terug in België heb ik Sabma gebeld en het hen uitgelegd, maar zij hadden ook geen "standaard" oplossing buiten het vervangen van 2 stanchions en vorkkroon. Dus alles blijft bij het oude omdat ik geen hinder ondervind van dit "euvel'

Groeten
Bart

PS. Voor superfijn schuurpapier (lees polijstpapier) mail me maar...

King Zeus @ DirtE19

Bericht door King Zeus @ DirtE19 » za okt 11, 2008 11:43 am

nagellak doet wonderen, ook pit-vuller voor glaswerk doet het zeer goed maar is moeilijker te vinden..

Plaats reactie