Spaken over 2 3 of 4?
Moderator:Beheerders
Wat is het gebruikenlijkste bij het spaken van wieltjes voor street/dirt/freeridegebruik?
zo tangentiaal mogelijk is toch automatisch 4 keer gekruisd?
Of is er met een extreem hoge flens en "kleine" velg ook een punt dat 4 keer gekruisd weer over the top is?
4 keer kruisen geeft je een stijver wiel voor remmen en accelereren. maar in de bochten is 2x weer het stijfste. Ook is de 2x gekruisd het stijfst bij landingen.
maar hogere stijfheid wil niet direct zeggen dat het ook sterker is, daar kan ik op dit moment niks over zeggen.
Of is er met een extreem hoge flens en "kleine" velg ook een punt dat 4 keer gekruisd weer over the top is?
4 keer kruisen geeft je een stijver wiel voor remmen en accelereren. maar in de bochten is 2x weer het stijfste. Ook is de 2x gekruisd het stijfst bij landingen.
maar hogere stijfheid wil niet direct zeggen dat het ook sterker is, daar kan ik op dit moment niks over zeggen.
Nee. Bij minder spaken kan het "over 2" zijn.Djamgils schreef:zo tangentiaal mogelijk is toch automatisch 4 keer gekruisd?
Ik hou meestal aan dat de spaken niet over de spaakkoppen van de volgende gaan. Meestal zit je dan wel aardig.
Voor stijfheid is het kruispatroon niet zo bar belangrijk. Hoogte en plek van de flens en eigenschappen vamn de velg zijn belangrijker.
Wel handig om spajken te vlechten waardoor je de spanningen wat verdeelt bij impacts.