schroefdraad bussen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
HOPPAH
schroefdraad bussen?

Bericht door HOPPAH » vr sep 12, 2008 7:51 pm

ha! het schroefdraad van mijn nicolai lambda frame is dol zodat ik de veerweg alleen nog maar op 180mm kan zetten. nou vertelde iemand mij dat ik roestvrij stalen bussen kan laten monteren op de plaats waar nu het oude schroefdraad zit.. ze boren het gat dan op, persen een bus met schroefdraad en dan kunnen de oude bouten weer aangedraaid worden.. mischien een beetje wazig verhaal maar weet iemand waar ik het over heb? en nog belangrijker waar doen ze dit? hoe heet het en wat kost zoiets? alsvast bedankt! greetz Wout
hoezo?

Santa Cruz

Re: schroefdraad bussen?

Bericht door Santa Cruz » vr sep 12, 2008 8:47 pm

HOPPAH schreef:ha! het schroefdraad van mijn nicolai lambda frame is dol zodat ik de veerweg alleen nog maar op 180mm kan zetten. nou vertelde iemand mij dat ik roestvrij stalen bussen kan laten monteren op de plaats waar nu het oude schroefdraad zit.. ze boren het gat dan op, persen een bus met schroefdraad en dan kunnen de oude bouten weer aangedraaid worden.. mischien een beetje wazig verhaal maar weet iemand waar ik het over heb? en nog belangrijker waar doen ze dit? hoe heet het en wat kost zoiets? alsvast bedankt! greetz Wout
Helicoil. Wordt er in gedraaid.

http://www.helicoil.in/

DESL

Bericht door DESL » zo sep 14, 2008 10:09 am

Zoals Santa Cruz al zei, helicoil.

En dat doen ze bij iedere goede metaalbewerkings bedrijf cq draaierij.

Deze techniek heeft een maat (metaalbewerker) van me voor mij gedaan in een Alu. blok om een 20mm steekas te kunnen klemmen voor een bike rack zodat de rvs bouten bij het aandraaien niet het zachte alu. open trekken.

Werkt als een trein bij dikkere materialen (gat was bij mij 2,5 cm diep, weet dus niet of dit toepasbaar is op een (relatief dunnere) Lambda link van ongeveer 1 cm dik.

Ik bedoel dus dat de helicoil wat "vlees" moet hebben om zich te hechten, kan dus zijn dat de coil door de geringe materiaal dikte van de link er alsnog uit wordt gerukt.

Zou je dus ff moeten checken met je metaalboer of dit een oplossing voor je is.

Is een bekend kwaaltje van die links ;)
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo sep 14, 2008 12:53 pm

kun je dat gat niet opboren en 'n langere bout met moer er in zetten. Of zeg ik nou iets heeeeeel raars?

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » wo sep 17, 2008 4:26 pm

@santacruz heb ik ook aan zitten denken maar er is geen ruimte voor een moer helaas... ik ga eens rondvragen waar ze helicoil's plaatsen bij mij in de buurt! thanx in ieder geval voor de reacties..
hoezo?

Plaats reactie