Cassette probleem

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm
Cassette probleem

Bericht door YuriS » zo dec 21, 2008 6:35 pm

Ik was bezig met het installeren van mijn XT cassette op mijn DT swiss 440 naaf, waarbij ik toch wat :? kreeg.

Hoever steekt het laatste tandwiel boven de vrijloop uit normaal?

Ik wilde namelijk de Lock-nut vastdraaien, die grijpt echter maar enkele windingen in het schroefdraad?! Volgens mij ligt het laatste tandwiel dus wat te hoog?!

Ik heb een CS-M760 Cassette 11-34.

Nu viel me hierbij nog iets op, normaal is het tandenverloop van deze casette 11-13-15-17-20-23-26-30-34T ofwel de as-groep

Die van mij is echter: 11-12-15-17-20-23-26-30-34T. Op de 7 grootste tandwielen staat ook netjes as gedrukt, bij de twee kleinste staat echter ah of an - ai 12T E14 en bij de ander ah of an - ai 11T EG1

Volgens mij horen de twee kleinste dus niet bij de rest van de cassette?!!? Ze zijn beide ook verchroomt, de rest niet.
Nee, ik heb de cassette niet zelf gekocht, hij zat al op mijn Nicolai.

Heeft iemand een idee?

Ik heb het nog even nagemeten, het 11T tandwiel steekt zo'n 2,8 mm boven de rand van de vrijloop uit. De draad van de lock-nut is maar zo'n 4,1 mm diep, hij zit er dus niet genoeg op.

Hopelijk weet iemand raad!

Groet yuri

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » ma dec 22, 2008 10:37 pm

Ik heb ook nog even wat foto's gemaakt ervan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoort het laatste tandwiel zo ver boven de vrijloop te liggen?

Groet yuri

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » ma dec 22, 2008 10:38 pm

Heb ik volgens mij ook, Moet je een diepere cassettering nemen.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma dec 22, 2008 11:12 pm

hoort dat 12T tandwiel er wel tussen? Is dat niet toevallig ook zon sluit tandwiel?

Kun je eens een foto maken waarop je de spacing van de tandwielen kunt zien.

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 12:24 am

Mrtnrider schreef:Heb ik volgens mij ook, Moet je een diepere cassettering nemen.
Bedoel je daarmee de sleutring? of de hele cassette?

Of dat 12T tandwiel er tussen hoort weet ik niet, ik neem aan dat er wel iets tussen moet, anders zou die van 11T gelijk naar 15T moeten gaan.

Zou de afstand tussen alle tandwielen gelijk moeten zijn? Ik heb even nagemeten.
Tussen de grootste 7 is de afstand van het bland tot de bovenzijde van het volgende blad 4.1 mm bij de kleinste 2 is dit 5.9 mm als je dit keer 2 doet kom je al gauw op een 3,6 mm verschil uit.

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zou wel raar zijn dat op een bijna nieuwe cassette dan 2 verkeerde tandwielen zitten. Hieraan zat ik ookal te denken aangezien de codering anders is, an ipv as.

Het kan toch niet zijn dat mijn naaf alleen geschikt is voor een 8 - speed ?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 23, 2008 1:08 am

Gewoon andere sluitring, effe langs de lbs.

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 6:00 pm

fucalot schreef:Gewoon andere sluitring, effe langs de lbs.
Gewoon even een andere sluitring zit er niet in, die bestaat namelijk niet!

En de de lbs-en in mijn buurt (Leiden, ookwel verkozen tot stad in Nederland waar de domste mensen wonen) zijn niet echt snugger, daarnaast verkopen ze complete XT cassettes voor 89 Euro :evil:

Iemand anders suggesties, of het soms echt aan die 2 kleinste tandwielen ligt.

De suggestie een nieuwe cassette kopen, daar ben ik zelf ook al op gekomen, maar wil ik nog even uitstellen.

veee
Berichten:127
Lid geworden op:zo jul 18, 2004 3:31 pm
Locatie:Amersfoort

Bericht door veee » di dec 23, 2008 6:20 pm

Het verschil in afstand bij de 2 kleine tandwieltjes is niet oke.
Schakelen zal niet goed af te stellen zijn. Die 2 horen bij een 8 speed cassette.

De 2 kleine kun je van een gebruikte 9 speed cassette op jou cassette plaatsen. De ketting gaat w.s. wel passen. effe checken op doortrappen !

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 23, 2008 6:49 pm

OK, my bad. Verschil is wel niet zo goed te zien. Ik heb een beschadigde saint naaf waar de rand van afgebroken is aan het uiteinde, waardoor ik een ander type sluitring nodig had.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di dec 23, 2008 7:30 pm

Ey.

Ik heb net zo'n cassette gekocht en ik gebruik alleen de grootste cluster. (Hope pro II met 6 speed)

Dus die kleine tandwieltjes heb ik over.

Geintresseerd? Dan kan ik wel even kijken of het idd de goede zijn. (ze liggen nl ergens onderin de parts bin).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 23, 2008 7:37 pm

Effe off topic:

Hoe doe je dat dan met enkel 6 tandwielen, spacer erachter en ervoor?

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 7:41 pm

fucalot schreef:OK, my bad. Verschil is wel niet zo goed te zien. Ik heb een beschadigde saint naaf waar de rand van afgebroken is aan het uiteinde, waardoor ik een ander type sluitring nodig had.
Hou je dan nog wel genoeg schroefdraad over?

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 7:43 pm

didadunlop schreef:Ey.

Ik heb net zo'n cassette gekocht en ik gebruik alleen de grootste cluster. (Hope pro II met 6 speed)

Dus die kleine tandwieltjes heb ik over.

Geintresseerd? Dan kan ik wel even kijken of het idd de goede zijn. (ze liggen nl ergens onderin de parts bin).
JA :o

Ik had van Menace al het aanbod van een hele cassette (gebruikt).

Maar ik heb eigenlijk alleen die 2 tandwieltjes nodig.

Je hebt een pb.

Groet yuri

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di dec 23, 2008 7:44 pm

Ow ik gebruik de Pro II trials singlespeed naaf. Die heeft een smallere cassette body (trialers mogen volgens mij maar met max 5 speed rijden) ik heb daar de 6 speed op kunnen krijgen (zonder vreemde "aanpassingen").

vergelijkbare setup van de King singlespeed naaf:

http://www.jonesbikes.com/shop.html (helemaal onderaan).

Voordeel: Links en rechts gelijke spaaklengte dus sterker wiel. Plus ik heb al die versnellingen niet nodig.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 23, 2008 7:45 pm

Is niet helemaal rondom en ik bleek een hele korte sluitring te hebben, en vast is vast, lostrillen doet zoiets niet, normaal toch niet, opletten wat ik zeg.

@didadunlop: ok, weer iets bijgeleerd

Plaats reactie