Vertanding
Moderator:Beheerders
-
- Contacteer:
Hey ,
Op mijn demo werd een X0 shortcage geleverd met een XT 11-34 casette...
Nu vind ik dat nogal een vreemde combinatie. In de zin van : de derrie moet serieus wat moeite doen om de laatste 2 tandwielen te bereiken. Op 34t staat hij helemaal uitgerokken en zit er zogoed als geen speelruimte meer op.
Nu ben ik aan het rondkijken om een race casette erop te steken.
Ik heb hier 0 ervaring mee , en die " race casette markt " lijkt me toch groter dan ik eigenlijk dacht.
Nu voor welke vertanding zouden jullie gaan ? ( is voor een downhill)
Rij vooraan met 36T
Welke groep ? ( dura ace , 105 , etc.)
Op mijn demo werd een X0 shortcage geleverd met een XT 11-34 casette...
Nu vind ik dat nogal een vreemde combinatie. In de zin van : de derrie moet serieus wat moeite doen om de laatste 2 tandwielen te bereiken. Op 34t staat hij helemaal uitgerokken en zit er zogoed als geen speelruimte meer op.
Nu ben ik aan het rondkijken om een race casette erop te steken.
Ik heb hier 0 ervaring mee , en die " race casette markt " lijkt me toch groter dan ik eigenlijk dacht.
Nu voor welke vertanding zouden jullie gaan ? ( is voor een downhill)
Rij vooraan met 36T
Welke groep ? ( dura ace , 105 , etc.)
ik zit nu met een budget race cassette van sram (PG 950 peis ik). Het ding schakelt redelijk, maar kan beter, het kan ook aan mn kut-shifter liggen. Gezien mn 105 short cage derri maximaal 27 tanden aan kan, was is genoodzaakt om de 12-26 te nemen. Vertanding staat me perfect aan, dikke aanrader.
Let bij race cassetten wel op de grootte van het kleinste tandwiel. Bij mtb is dat meestal 11, maar bij de race zijn die meestal iets groter.
Let bij race cassetten wel op de grootte van het kleinste tandwiel. Bij mtb is dat meestal 11, maar bij de race zijn die meestal iets groter.
ik rij op mijn downhill met achter een sram PG950 12-23 casette en vooraan met een 38t blad.
de pg950 staat bij crc als roadcassette maar je moet ff de uitleg erbij lezen dan staat erbij dat ie geschikt is voor mtb enz..
de cassette kost ongeveer 27euro
mijn derrie is een sram x9 super short cage en shifter is ook de sram x9.
werkt prima.
schakelt zoals het hoort te zijn(gaan) snel en licht.
de pg950 staat bij crc als roadcassette maar je moet ff de uitleg erbij lezen dan staat erbij dat ie geschikt is voor mtb enz..
de cassette kost ongeveer 27euro

mijn derrie is een sram x9 super short cage en shifter is ook de sram x9.
werkt prima.

schakelt zoals het hoort te zijn(gaan) snel en licht.
Je hoeft niet per definitie naar de racemarkt. SRAM heeft een DH cassette met 12-26 uit m'n hoofd en ook Shimano heeft een 11-28T cassette voor SLX/Saint, welke al geschikter zijn.
Of het een 12-26 of toch een 12-23 o.i.d. volstaat, zul je echt zelf moeten bepalen aan de hand van de parcoursen die je rijdt en de versnellingen die je daarbij gebruikt. Gewoon even de tandjes opzoeken van je huidige cassette en opletten welke je vaak gebruikt. Als je vanaf de 23 gebruikt normaal, zou ik toch een kransje groter overwegen om a) een marginaal betere kettinglijn te hebben en b) toch iets reserve voor het geval dat.
Of het een 12-26 of toch een 12-23 o.i.d. volstaat, zul je echt zelf moeten bepalen aan de hand van de parcoursen die je rijdt en de versnellingen die je daarbij gebruikt. Gewoon even de tandjes opzoeken van je huidige cassette en opletten welke je vaak gebruikt. Als je vanaf de 23 gebruikt normaal, zou ik toch een kransje groter overwegen om a) een marginaal betere kettinglijn te hebben en b) toch iets reserve voor het geval dat.
- cyberhawk
- Contacteer:

PG970 Dh 11-26t met rode alu spacers

of het grootste tandwiel te klein is weet ik nog niet
(check t maar nog geen KM gereden ermee)
maar ik ga ook nou niet echt veel uphill..
mocht ie te klein zijn dan vervang ik m met een grotere uit een andere casette.. ?

ik zou gewoon een stevige casette kopen
ben altijd bang dat de grotere bladen krom trekken..

ik zit nu ff alles na te kijken ook bij CRC
de nieuwe DH 970 heeft de 2 grote bladen ook uitgeponst..
deze van mij zijn nog massief.. (dicht)
ik heb de mijnes via een maatje gekocht.. missch heeft CRC de 09 editie al ?