Veer van DHX5.0 vervangen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BartGast
Veer van DHX5.0 vervangen

Bericht door BartGast » vr mar 06, 2009 6:44 pm

Wie o wie in de buurt van Den Haag kan mij helpen met de veer veravngen van mijn DHX5.0. Er zit nu een 700 lbs(?) veer in maar er moet een 450 in want zelf ben ik neit zo zwaar ;)

Hoor het graag in een PB.

ps. zelf is het mij niet gelukt om de bushing los te krijgen, schijnt een apart tooltje voor te zijn.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr mar 06, 2009 7:37 pm

Om je veer te vervangen hoeven alleen de reducers eruit. Daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig (bestaat ook niet voor de standaard fox reducers, standaard fox zijn 2 delig)

Gewoon de reducer in een bankschroef zetten en aan de demper trekken.

BartGast

Bericht door BartGast » wo mar 11, 2009 5:23 pm

Ja , ik weet dat die reducer eruit moet ( bushing , reducer ... mijn fout) maar ook in het yeti boekje staat dat je die "bout" er met een "yeti guide pin" uit moet halen , het gaat de verbinding wat vast zit aan mijn frame en tussen de veer zit.

Ik heb alleen zozo die pin niet en met mijn improvisatie sla ik denk ik alleen maar iets kapot.

Wou dus vragen of er misschien iemand is die dichtbij woont en mij kan helpen ( eventueel een reserve bout voor het geval dat heeft) om die veer te verwisselen.

Hoor het wel.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo mar 11, 2009 6:00 pm

ik ging ervan uit dat je alle frame onderdelen wel van je demper af kreeg.

Wat je kunt proberen is om een langere 5mm bout erin te draaien en daar dan zachtjes op tikken.
Om het terug in elkaar te zetten kun je misschien een dikke imbus sleutel gebruiken als guide pin

BartGast

Bericht door BartGast » do mar 12, 2009 12:40 pm

Ja ik heb geprobeerd de dikste imbus die ik heb op de te zetten enmet een doek ertussen erop te gaan hameren, er komt wel wat los maar niet de , die zit gewoon muur vast. Dus heb ik kokopelli gebeld (yeti van gekocht :)) en die heeft toen het juiste gereedschap gebruikt.

Ik heb dus niet het juiste gereedschap en ik weet zeker als ik door ga tot het bittere eind dat ik zonder werkende demper eindig.

edit: ik snap er niks van , ergens zit dit ding vast maar ik krijg het no way van mijn demper.
Bij plaatje 2 schuift ie over de demper heen, dat punt krijg ik dus niet los. dat is het enige wat vast zit op dit moment... any ideas?
Afbeelding

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do mar 12, 2009 1:41 pm

Op pagina 30 staan dissasembly tips.
Bij stap 19 kun je in plaats van de guide pin een lange 5mm schroef gebruiken en daar zachtjes met een stalen hamer op tikken.

Als de as er dan uit is en je krijgt het geheel nog niet los dan kun je misschien de schroefjes op plaatje 10 losdraaien zodat je lagers losser komen te liggen en je demper ertussen uit kan.

BartGast

Bericht door BartGast » do mar 12, 2009 2:11 pm

Mijn dank is groot dat je me wilt helpen , maar het probleem is dus dat het niet lukt ... ik heb niet de juiste tools om het los te krijgen, ik heb al zon zijkant licht beschadigd door een imbus.

Ik ben als de dood dat als ik het erger beschadig verder van huis ben. En ... dit dus de eerste keer dat ik aan mijn fiets sleutel wat me goed af ging tot dit euvel....

Mocht het binnenkort goed weer zijn dat haal ik hem weer uit elkaar en ga ik het nogmaals proberen :|

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 12, 2009 2:50 pm

beter met slecht weer sleutelen en met goed weer rijden..

:arms:

BartGast

Bericht door BartGast » do mar 12, 2009 4:59 pm

daar heb je een goed punt .. 8)

Maar , beter wel rijden dan niet rijden ...

Plaats reactie